Ula Zerek – tancerka, performerka, choreografka, wywodząca się z trójmiejskiej sceny tanecznej. Pracuje na granicy form tańca, teatru i performansu. Absolwentka filologii angielskiej (Uniwersytet Gdański, 2008) i animacji kultury (Międzywydziałowy Instytut Nauk o Sztuce, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, 2015).
Tworzy autorskie prace, w których taniec przenika się z innymi formami, m.in. Humuli Lupuli (2009), Memo (2011), Istota (2012), in memoriam (2014), Więzi (praca dyplomowa, 2015) i Ekspozycja (2017). Od roku 2004 współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw z którym na przestrzeni lat zrealizowała wiele spektakli m.in. Odys-Seas (2004), Eden (2006), Barricade of Love (2008), Czerwona trawa (2009), FRUU (2011), Celebration (2012), Enclave 4/7 (2013). Tancerka współpracuje nie tylko przy polskich, ale również przy zagranicznych projektach tanecznych. Należą do nich m.in.: Desert Cube – 13 flavours of doom na podstawie tekstu Elfriede Jelinek Bambiland, zrealizowany we współpracy Theaterkontor, Theater Carrouge z Bremy oraz Fundacją Super Same z Gdańska; multimedialny projekt Pixel Fall 3D z udziałem artystów z Gdańska i Bremy (2009 rok), Camera Obscura, projekt zrealizowany w ramach Crossing Places Project z udziałem artystów z Grecji, Francji, Włoch i Polski (2007), czy najnowszy performans oparty na tekście Harukiego Murakamiego Schlaft prezentowany na festiwalu Miniaturen w Bremie (2017).
Poza działalnością taneczną jest także autorką choreografii do spektakli, m.in. Tam i Tu (2013, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku), Święto Pamiątek. Dziady albo Radunica (2013, Centrum Św. Jana w Gdańsku, reż. Romuald Wicza-Pokojski) i Sześciu służących (2018, Olsztyński Teatr Lalek, reż. Michał Derlatka). Jest koordynatorką projektów tanecznych i producentką spektakli w Teatrze Miniatura.
Od 2017 roku tworzy duet performatywny Safe&Sound (Zerek&Pflug). Poza rolami w spektaklach ma na koncie rolę w etiudzie filmowej Kindler i dziewica w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, która jest częścią międzynarodowej filmowej produkcji The Field Guide To Evil (2017).
Jej najnowszą realizacją jest międzynarodowy projekt Serce Fabryki (2018), przygotowany we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Europejskim Centrum Solidarności i Tabacka Kulturfabrik na stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Zerek jest dramaturżką i polską koordynatorką projektu.
Zerek otrzymała stypendium m.in. od Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012), Miasta Gdańska (2012), Marszałka Województwa Pomorskiego (2014 i 2009) i Art Stations Foundation (2015). Tancerka i choreografka jest laureatką programu Rezydencja/Premiera 2009 w Klubie Żak i „Sztormu Roku 2009” (nagroda przyznawana przez „Gazetę Wyborczą – Trójmiasto”) w kategorii teatr oraz film i multimedia.
Od 2018 roku Zerek jest współzałożycielką i prezeską fundacji Polka.dot.