Spektakle

Poznań: Katarzyna Żeglicka, Antek Kurjata „Gra w kontra-s-TY”

Zdjęcie: Poznań: Katarzyna Żeglicka, Antek Kurjata „Gra w kontra-s-TY”

Katarzyna Żeglicka, Antek Kurjata „Gra w kontra-s-TY”. Fot. Krystian Daszkowski

Spektakl Gra w kontra-s-TY jest efektem pracy Katarzyny Żeglickiej i Antka Kurjaty w trakcie rezydencji artystycznych Rezydenci w Rezydencji 2022 w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu.

Wersja do druku

Udostępnij

Gra w kontra-s-TY to gra, w której liczy się (nie)współbycie i (nie)współdziałanie. Miejsce, w którym (nie)zacierają się kontrasty.
Wygrana,
przegrana,
dialog.

Ja kontra Ty,
My kontra Wy,
Wy kontra My,
Ty kontra cała reszta,
Ja kontra JA.

Gra w kontra-s TY to dwa ciała w przestrzeni. Każde inne. Obce.
Jak na siebie wpływają?
Czy same decydują o swojej drodze? Co je określa?
Co je porusza?
Ruch? Emocje?
Otoczenie? Przestrzeń?

Przyciąganie, oddalanie, odpychanie.
Energie zmienne, sprzeczne.
Różne postrzeganie, widzenie.
Popatrz, to jest moje ciało!

Koncept, choreografia i wykonanie: Katarzyna Żeglicka, Antek Kurjata
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska
Konsultacje choreograficzne: Justyna Wielgus.

Spektakl z tłumaczeniem na PJM i audiodeskrypcją.

Przestrzeń CK Zamek jest dostosowana do osób z różnym stopniem sprawności.

Więcej informacji o spektaklu: https://www.facebook.com/events/762996531677468?ref=newsfeed

O rezydencji Żeglickiej i Kurjaty

Żeglicka i Kurjata poznały się trzy lata temu podczas laboratorium tanecznego „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i British Council. Ich projekt pn. Kontra-s-TY stanowił kontynuację pracy, którą rozpoczęły podczas rezydencji Winter Artist Exchange Workshop Ponderosa (Lunow – Stolzenhagen, Niemcy). Swoją pracę w procesie zaprezentowały przed uczestni(cz)kami Winter Artist Exchange w ostatnim tygodniu rezydencji (marzec 2020) oraz podczas laboratoriów w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie
w ramach warsztatów „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” (wrzesień 2020),

Główną ideą projektu Kontra-s-Ty, realizowanego podczas Rezydenci w Rezydencji w CK Zamek, było stworzenie warunków do wspólnej, regularnej praktyki tańca opartego na ruchu improwizowanym oraz do twórczej pracy zakończonej przygotowaniem i zaprezentowaniem spektaklu tanecznego. Tematem spektaklu jest szeroko pojmowany kontrast. Za najważniejszy w projekcie artyści uznają sam proces odbywający się między nimi oraz skupienie się na najczęściej marginalizowanych praktykach artystycznych i analizie ich wewnętrznej dynamiki.

Możliwość pokazania publicznie efektów projektu, od początku tworzonego przez artystę bez niepełnosprawności i artystkę z niepełnosprawnością, to nadal rzadko obserwowane zjawisko w polskich sztukach performatywnych. Przestrzeń sceny – jako miejsce szczególnej soczewki społecznej – jest w stanie realnie animować dyskurs społeczny i artystyczny. Obecność ciał nienormatywnych sama w sobie ma potencjał rewolucyjny i awangardowy – najczęściej ukrywane zjawiska znajdują się tutaj w świetle reflektorów. Nie można uciec przed konfrontacją z nimi. Tworzy to duży ładunek performatywny, który Żeglicka i Kurjata eksplorowały artystycznie, korzystając z narzędzi disabled i queer studies.

O artyst(k)ach

Katarzyna Żeglicka – genderqueer i crip pedagożka teatru i animatorka kultury, performerka i choreografka; aktywistka feministyczna i queerowa; certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt – WenDo; doradczyni zawodowa i trenerka pracy. Ukończyła roczny Kurs Choreografii Scenicznej pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Swoje umiejętności w zakresie tańca i inkluzywności zdobywała w Polsce, Szwecji, Holandii i Włoszech. Uczyła się i.in. od: Zofii Noworól, Rafała Urbackiego, Caroline Bowditch, Justyny Wielgus i Justyny Sobczyk (Teatr 21), Davide Toole’a, Claire Cunningham, Marka Brew, Adama Benjamina. Wspólnie z Kurjatą brała udział w cyklu laboratoriów tanecznych „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” organizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i British Council. W ramach niego, wspólnie z Pauliną Wycichowską, prowadziła jedno z laboratoriów tanecznych. Uczestniczka rezydencji Winter Artist Exchange Ponderosa (Niemcy, 2020) i Rezydenci w Rezydencji w CK Zamek (Poznań, 2022). Stypendystka krakowskiego programu „Kultura odporna” (2020). Na realizację swojego nowego projektu pn. „Dzikorosła” otrzymała stypendium twórcze z Urzędu Miasta Krakowa (2022). Laureatka w konkursie Europe Beyond Access za etiudę „Rezonans kontrastu” (2021), którą pokazała w Katmandu (Nepal, w 2019). Autorka performansu „Już lecę”. Występowała w spektaklach: „Poruszenie” (chor. Zofia Noworól), „PokaZ” 21 (reż. Justyna Wielgus) i „Rafał Urbacki: Solo” (Anu Czerwiński, Kacper Lipiński, Magdalena Przybysz, Igor Stokfiszewski, Weronika Szczawińska, Jaśmina Wójcik, Jakub Wróblewski) oraz anarchistycznej wersji Projektu Kwarantanna (Tatiana Cholewa, Filip Pawlak, Patrycja Nosowicz). Żeglicka od ponad 20 lat pracuje z osobami doświadczającymi dyskryminacji i przemocy w różnym wieku i stopniem sprawności. Prowadzi warsztaty i laboratoria z zakresu pracy z ciałem oraz dot. przeciwdziałania dyskryminacji, przemocy, empowermentu i inkluzywności. Współpracuje z instytucjami kultury, uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi. Założycielka i prezeska Stowarzyszenia Strefa Wenus z Milo (2014-2020) i członkini Kolektywu Artykuł 6.

Antek Kurjata – aktor, tancerz, terapeuta zajęciowy w WTZ Przylesie w pracowni rękodzieła z fakultetem artystycznym. Absolwent MA Acting na Manchester Metropolitan University i Teatru Pieśń Kozła we Wrocławiu oraz Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Uczestnik wielu warsztatów teatralnych i tanecznych. Brał udział w licznych spektaklach, zarówno w Polsce jak i za granicą m.in. Requiemaszyna Marty Górnickiej, założycielki i reżyserki Chóru Kobiet, delayScape Moniki Smekot, Natura Morte rosyjskiej grupy Derevo, Blisko w reż. Alicji Morawskiej-Rubczak , Tranquillo Janusza Orlika. Pracował również z Moon Fool Company (Anglia) i Akhe (Rosja), Współzałożyciel polsko-szkockiego Teatru Gappad w Glasgow – grał we wszystkich jego produkcjach. Były członek zespołu artystycznego Jubilo, zajmującego się projektami skierowanymi do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Prowadził cykl warsztatów teatralno-ruchowych dla osób z niepełnosprawnościami w ramach projektu 5zmysłów.EKSPRESJA. W ramach 20. Biennale sztuki dla dziecka prowadził autorskie warsztaty teatralno-muzyczne koloRaki skierowane do młodzieży głuchej i niedosłyszącej. Regularnie prowadzi warsztaty ruchowe dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi oraz intelektualnymi. Uczestnik cyklu laboratoriów tanecznych „Taniec i niepełnosprawność – przekraczanie granic” organizowanych przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i British Council w latach 2019-2021, w trakcie których pracował min. z Markiem Brew, Adamem Benjaminem, Pauliną Wycichowską, Iwoną Olszowską i Kate Marsh. Od 2020 roku związany z Fundacją Tak dla Samodzielności zajmującą się prowadzeniem mieszkań treningowych i usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lalkarz w projekcie edukacyjnym „Teatr lalek z niepełnosprawnością”. Rezydent programu Rezydencji Artystycznych 2022 w CK Zamek w Poznaniu.

***

Plakat promujący wydarzenie. Czarno-biała fotografia. Naprzeciwko siebie w pewnej odległości stoją dwie osoby. Obie są zwrócone profilem do obiektywu. Osoba po lewej jest znacznie wyższa od osoby stojącej po prawej stronie. Na podłogę padają cienie. W tle drewniane ścienne panele. W prawym górnym rogu białe napisy informujące o wydarzeniu.

Autor fotografii: Krystian Daszkowski

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close