Inne

Poznań/Let’s Dance: Przemek Kamiński – rezydencja

Zdjęcie: Poznań/Let’s Dance: Przemek Kamiński – rezydencja

Na zdjęciu: Przemek Kamiński. Fot. Patrycja Płanik.

Wersja do druku

Udostępnij

Rezydencja Przemka Kamińskiego i Mateusz Szymanówki w ramach wystawy LET’S DANCE. Rezydencje w ramach wystawy Let’s Dance są możliwe dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca.

Punktem wyjścia do pracy nad projektem jest fantazja o jednym ciele, które mogłoby stać się ruchomą retrospektywą twórczości artystów związanych z Judson Dance Theater. Efektem procesu będzie oprowadzanie po tej (nie)istniejącej wystawie.
Ciało interesuje nas jako pole zapisu i wymazywania, miejsce spotkania różnych praktyk i dyskursów oraz przestrzeń wystawiania.
Podczas rezydencji przyjrzymy się temu, jak awangardowe działania, mające swoje korzenie w latach 60. ubiegłego wieku, ukształtowały rozmaite dyskursy obecne na scenie tańca współczesnego, a także – jak zdążyły odłożyć się w cielesności jej uczestników. Będziemy akumulować praktyki, cytaty i metody.

Komponowanie ruchu rozumiemy jako proces jego archiwizacji, a efemeryczny taniec –  jako obiekt muzealny, aktualizujący się i materializując poprzez ciało performera. Jaki jest ruchowy repertuar codzienności? Czy w „Hand Movie“ nakręconym pół wieku później Yvonne Rainer bawiłaby się swoim smartphonem?

Przemek Kamiński – tancerz, performer i choreograf. Obecnie kształci się na kierunku Dance, Context, Choreography w HZT Inter-University Centre for Dance w Berlinie, gdzie studiował m.in. u Simone Aughterlony, Jeanine Durning, Floriana Feigla, Martina Nachbara, Lito Walkey czy Sandry Noeth. Ponadto ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w dziedzinie tańca współczesnego (Mazowiecki Instytut Kultury, Narodowe Centrum Kultury) oraz brał udział w wielu programach edukacyjnych, takich jak: CSAV – Artist Research Laboratory (Yvonne Rainer), Laboratorium Choreograficznym: Borderbodies (Meg Stuart), Forum Dramaturgicznym: Group Technologies (Christine de Smedt) czy Alternatywnej Akademii Tańca (m.in. Anne Juren, Jurij Konjar, Peter Pleyer). Jako tancerz i performer współpracował m.in. z Kirstine Kyhl Andersen (DK), Krzysztofem Garbaczewskim (PL), kolektywem Harakiri Farmers (PL), Isabelle Schad (DE), Nicole Seiler (CH), Julianem Weberem (DE). Autor solowej miniatury choreograficznej „Die Reihe”, stworzonej do muzyki Witolda Lutosławskiego (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie), instalacji Some Other Things, inspirowanej twórczością amerykańskiej choreografki Simone Forti (Galeria Labirynt w Lublinie), performansu „Surface Storage (quadruple)” (POP!SHOW!FUCK!UP! Festival w Berlinie), a także dwóch projektów z serii #abyss (we współpracy z brazylijską tancerką i choreografką Koriną Kordovą oraz dramaturgiem Mateuszem Szymanówką): witchroulette (V Międzynarodowy Maat Festival w Lublinie) oraz foodpossession (PQ Prague Quadrennial of Performance Design and Space), gdzie gościnnie wystąpiła również wegańska blogerka Marta Dymek.

Mateusz Szymanówka

studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz wiedzę o tańcu na Freie Universität Berlin (w ramach dwuletniego stypendium DAAD). Współpracował jako dramaturg i badacz m.in. z Koriną Kordovą, Przemkiem Kamińskim i Agatą Siniarską. Jego teksty o tańcu współczesnym i choreografii ukazały się w gazecie teatralnej „Didaskalia”, magazynie dwutygodnik.com, na portalach taniecPOLSKA.pl i tanznetz.de, na stronach Goethe-Institut oraz w publikacji Identity.Move! Dance/process/artistic research in the political, economic and social context of former East Europe (2015). W 2011 roku był częścią zespołu tworzącego tymczasowe centrum sztuk Mica Moca w Berlinie, gdzie zrealizował m.in. niezależny showcase młodej polskiej sztuki „POLAND IS NOT YET LOST”. W 2013 roku był stypendystą Sommerfestival w hamburskim Kampnagel. W latach 2013-2014 asystował Annie Huber (CH) i Xavierowi Le Roy (FR) przy projektach badawczych w ramach „Valeska-Gert-Gasprofessur” na Freie Universität Berlin. W 2015 roku uczestniczył w programie „Springback Academy” zainicjowanym przez międzynarodową sieć tańca Aerowaves. Był kuratorem cyklu Choreografia myśli, który wiosną 2015 roku odbył się w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

Logo IMIT (miniaturka)

powiązane

Ludzie

Przemek Kamiński

Przemek Kamiński

  • choreograf
  • tancerz
  • performer

Rezydencja Przemka Kamińskiego i Mateusz Szymanówki w ramach wystawy LET’S DANCE. Rezydencje w ramach wystawy Let’s Dance są możliwe dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca. Punktem wyjścia do pracy nad projektem jest fantazja o jednym ciele, które mogłoby stać się ruchomą retrospektywą twórczości artystów związanych z Judson Dance Theater. Efektem procesu będzie oprowadzanie po tej (nie)istniejącej wystawie. Ciało interesuje nas jako pole zapisu i wymazywania, miejsce spotkania różnych praktyk i dyskursów oraz przestrzeń wystawiania. Podczas rezydencji przyjrzymy się temu, jak awangardowe działania, mające swoje korzenie w latach 60. ubiegłego wieku, ukształtowały rozmaite dyskursy obecne na scenie tańca współczesnego, a także – jak zdążyły odłożyć się w cielesności jej uczestników. Będziemy akumulować praktyki, cytaty i metody. Komponowanie ruchu rozumiemy jako proces jego archiwizacji, a efemeryczny taniec –  jako obiekt muzealny, aktualizujący się i materializując poprzez ciało performera. Jaki jest ruchowy repertuar codzienności? Czy w „Hand Movie“ nakręconym pół wieku później Yvonne Rainer bawiłaby się swoim smartphonem? Przemek Kamiński – tancerz, performer i choreograf. Obecnie kształci się na kierunku Dance, Context, Choreography w HZT Inter-University Centre for Dance w Berlinie, gdzie studiował m.in. u Simone Aughterlony, Jeanine Durning, Floriana Feigla, Martina Nachbara, Lito Walkey czy Sandry Noeth. Ponadto ukończył Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny w dziedzinie tańca współczesnego (Mazowiecki Instytut Kultury, Narodowe Centrum Kultury) oraz brał udział w wielu programach edukacyjnych, takich jak: CSAV – Artist Research Laboratory (Yvonne Rainer), Laboratorium Choreograficznym: Borderbodies (Meg Stuart), Forum Dramaturgicznym: Group Technologies (Christine de Smedt) czy Alternatywnej Akademii Tańca (m.in. Anne Juren, Jurij Konjar, Peter Pleyer). Jako tancerz i performer współpracował m.in. z Kirstine Kyhl Andersen (DK), Krzysztofem Garbaczewskim (PL), kolektywem Harakiri Farmers (PL), Isabelle Schad (DE), Nicole Seiler (CH), Julianem Weberem (DE). Autor solowej miniatury choreograficznej „Die Reihe”, stworzonej do muzyki Witolda Lutosławskiego (CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie), instalacji Some Other Things, inspirowanej twórczością amerykańskiej choreografki Simone Forti (Galeria Labirynt w Lublinie), performansu „Surface Storage (quadruple)” (POP!SHOW!FUCK!UP! Festival w Berlinie), a także dwóch projektów z serii #abyss (we współpracy z brazylijską tancerką i choreografką Koriną Kordovą oraz dramaturgiem Mateuszem Szymanówką): witchroulette (V Międzynarodowy Maat Festival w Lublinie) oraz foodpossession (PQ Prague Quadrennial of Performance Design and Space), gdzie gościnnie wystąpiła również wegańska blogerka Marta Dymek. Mateusz Szymanówka – studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz wiedzę o tańcu na Freie Universität Berlin (w ramach dwuletniego stypendium DAAD). Współpracował jako dramaturg i badacz m.in. z Koriną Kordovą, Przemkiem Kamińskim i Agatą Siniarską. Jego teksty o tańcu współczesnym i choreografii ukazały się w gazecie teatralnej „Didaskalia”, magazynie dwutygodnik.com, na portalach taniecPOLSKA.pl i tanznetz.de, na stronach Goethe-Institut oraz w publikacji Identity.Move! Dance/process/artistic research in the political, economic and social context of former East Europe (2015). W 2011 roku był częścią zespołu tworzącego tymczasowe centrum sztuk Mica Moca w Berlinie, gdzie zrealizował m.in. niezależny showcase młodej polskiej sztuki „POLAND IS NOT YET LOST”. W 2013 roku był stypendystą Sommerfestival w hamburskim Kampnagel. W latach 2013-2014 asystował Annie Huber (CH) i Xavierowi Le Roy (FR) przy projektach badawczych w ramach „Valeska-Gert-Gasprofessur” na Freie Universität Berlin. W 2015 roku uczestniczył w programie „Springback Academy” zainicjowanym przez międzynarodową sieć tańca Aerowaves. Był kuratorem cyklu Choreografia myśli, który wiosną 2015 roku odbył się w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close