Inne

Poznań/Program „# nie jesteś mi obojętny”/ odsłona 05: #ZmianaPerspektywy: Joanna Szymajda „Krytyka reprezentacji, reprezentacja krytyki”

Zdjęcie: Poznań/Program „# nie jesteś mi obojętny”/ odsłona 05: #ZmianaPerspektywy: Joanna Szymajda „Krytyka reprezentacji, reprezentacja krytyki”

Superamas, Theatre. Fot. Alexis_Destoop.

Wersja do druku

Udostępnij

Wykład wprowadzający w twórczość kolektywu Superamas, którego spektakl Theatre zaprezentowany zostanie w ramach piątej odsłony programu # nie jesteś mi obojętny. Wykład poświęcony będzie charakterystyce metod, jakimi posługuje się Superamas w konstruowaniu swoich performansów  i instalacji. Zespół powstał kilka lat po okresie, w którym we Francji kształtował się tzw. taniec konceptualny. Pierwsze kroki artyści stawiali w paryskiej Ménagerie de verre – tym samym miejscu, któremu karierę zawdzięczają Jérôme Bel czy Xavier Le Roy.

Operując środkami zaczerpniętymi zarówno z pop kultury jak i najnowszych nurtów performansu, teatru, tańca i filozofii, członkowie tej austriacko-francuskiej grupy kwestionują i obnażają mechanizmy konsumpcjonizmu w sferze kultury, nieustannie przesuwając granice gatunków i łamiąc obowiązujące hierarchie. Interdyscyplinarność i krytyczny dystans, połączony nierzadko z zakorzenionym w rzeczywistości dyskursem politycznym to główne cechy stylu, który charakteryzuje estetykę prac tego kolektywu, kojarzonego także nieodłącznie z ekstrawertywnymi osobowościami performerów. Elementem wykładu będzie prezentacja fragmentów spektakli kolektywu.

SUPERAMAS

Począwszy od pierwszej realizacji, zatytułowanej Building (1999), kolektyw Superamas przyjął sobie za zadanie łączenie tańca z materią innych obszarów życia. Grupa sięga po „nieprzetworzone”, niejednokrotnie mało widowiskowe okoliczności, jak również gotowe produkty kultury codziennej i traktuje te elementy równorzędnie. Superamas zainteresowany jest zwłaszcza atrybutami zrodzonymi z połączenia prezentacji materiałów i ich nowo powstałych powiązań. „Pokazywać” oznacza tu „pozwolić zobaczyć”, „wystawić na widok”. W kontekście spektaklu przed publicznością, Superamas nazywają swoje działania “dé-montrer”, oddzielaniem i rozmontowywaniem tego, co w pierwotnym stanie stanowi jednostkę lub całość. W ramach tej koncepcji, poddawane są w wątpliwość namacalne fakty. Stąd też w swoich realizacjach Superamas wykorzystuje wycinki z filmów i rozmaite techniki montażu.

dr Joanna Szymajda – wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, doktor nauk humanistycznych, pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Absolwentka studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Autorka tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, publikowanych na łamach m.in. „Dialogu”, „Kultury współczesnej”, „Teatru” i „Didaskaliów” oraz „Opcji”. Pracowała m.in. jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.

wydarzenie w ramach programu # nie jesteś mi obojętny

kurator: Marcin Maćkiewicz

organizator: Centrum Kultury Zamek w Poznaniu

partner: Instytut Muzyki i Tańca

patronat medialny: Gazeta Wyborcza, TOK FM, empik, Didaskalia, e-teatr.pl, taniecPOLSKA.pl, WTK, epoznan.pl, Radio Merkury, Rafio Afera, IKS, kultura.poznan.pl

program dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

więcej: www.zamek.poznan.pl;

facebook.com/jestesobojetny;

www.superamas.com

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close