Spektakle

Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2014: Joanna Lesnierowska „…(Rooms by the sea) z cyklu ćwiczenia w patrzeniu”

Zdjęcie: Poznań/Stary Browar Nowy Taniec na Malcie 2014: Joanna Lesnierowska „…(Rooms by the sea) z cyklu ćwiczenia w patrzeniu”

Fot. ASF

Wersja do druku

Udostępnij

Na początku tej pracy jest obraz.

Wiele obrazów.

Mówią, że zobaczyć je, to zamieszkać w nich.

Choć postaci, jakie je zamieszkują, bardziej niż zindywidualizowane charaktery przypominają ludzkie prototypy – figury zastygłe w oczekiwaniu, melancholijnie zapatrzone w nieznane, zawieszone w (nie)działaniu, w sobie pogrążone, wyalienowane, często zagubione na tle wielkich pustych przestrzeni – oderwane od miejsca i czasu. Niczym unieruchomione kadry filmu, jakby zatrzymane wpół gestu, obrazy te delikatnie acz nieustępliwie domagają się naszej uwagi zapraszając, by z ledwie zasugerowanej narracji snuć własne opowieści.

Jednak głównym tematem spektaklu jest przede wszystkim praktyka patrzenia na obrazy. A także – widzenie obrazami i ciągłe odkrywanie ich śladów w otaczającej nas (nie tylko obrazowej) rzeczywistości. Bo przecież zobaczyć te obrazy, to zamieszkać w nich.

Spektakl podejmuje próbę skompilowania w swoich ramach sposobów postrzegania i doświadczania sztuk wizualnych (zwłaszcza wydłużonej w czasie ekspozycji) i performatywnych (zdystansowana voyerystyczna obserwacja rozwijających się w czasie scenicznych działań – „żywych” obrazów) wierząc, że okno sceny (analogicznie do „otwartego okna” obrazu) ofiarowuje widzowi możliwość percepcji uwolnionej od zadań i konieczności jaką obciążone jest patrzenie na działanie w teatrze i życiu codziennym.

choreografia, dramaturgia, światło: Joanna Leśnierowska
występują: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Janusz Orlik
muzyka: Zsolt Varga
ćwiczyli: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Joanna Leśnierowska, Janusz Orlik, Zsolt Varga, Halina Chmielarz
oprawa graficzna: Michał Łuczak
koncepcja i sesja wizerunkowa: Leś&Łuczak
kierownictwo techniczne i realizacja: Łukasz Kędzierski
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
wsparcie rezydencyjce: DeVIR/CAPa, Faro; El Graner, Barcelona
podziękowania: Ana Rodrigues, José Laginh, Mara Maso, Elena Carmona, Peter Pleyer (za wsparcie w ramach kick off rezydencji w marcu 2013), nieoceniony zespół programu performatywnego Art Stations Foundation

powiązane

Ludzie

Joanna Leśnierowska

Joanna Leśnierowska

  • kuratorka
  • krytyczka
  • dramaturg

Na początku tej pracy jest obraz. Wiele obrazów. Mówią, że zobaczyć je, to zamieszkać w nich. Choć postaci, jakie je zamieszkują, bardziej niż zindywidualizowane charaktery przypominają ludzkie prototypy – figury zastygłe w oczekiwaniu, melancholijnie zapatrzone w nieznane, zawieszone w (nie)działaniu, w sobie pogrążone, wyalienowane, często zagubione na tle wielkich pustych przestrzeni – oderwane od miejsca i czasu. Niczym unieruchomione kadry filmu, jakby zatrzymane wpół gestu, obrazy te delikatnie acz nieustępliwie domagają się naszej uwagi zapraszając, by z ledwie zasugerowanej narracji snuć własne opowieści. Jednak głównym tematem spektaklu jest przede wszystkim praktyka patrzenia na obrazy. A także – widzenie obrazami i ciągłe odkrywanie ich śladów w otaczającej nas (nie tylko obrazowej) rzeczywistości. Bo przecież zobaczyć te obrazy, to zamieszkać w nich. Spektakl podejmuje próbę skompilowania w swoich ramach sposobów postrzegania i doświadczania sztuk wizualnych (zwłaszcza wydłużonej w czasie ekspozycji) i performatywnych (zdystansowana voyerystyczna obserwacja rozwijających się w czasie scenicznych działań – „żywych” obrazów) wierząc, że okno sceny (analogicznie do „otwartego okna” obrazu) ofiarowuje widzowi możliwość percepcji uwolnionej od zadań i konieczności jaką obciążone jest patrzenie na działanie w teatrze i życiu codziennym. choreografia, dramaturgia, światło: Joanna Leśnierowska występują: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Janusz Orlik muzyka: Zsolt Varga ćwiczyli: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Joanna Leśnierowska, Janusz Orlik, Zsolt Varga, Halina Chmielarz oprawa graficzna: Michał Łuczak koncepcja i sesja wizerunkowa: Leś&Łuczak kierownictwo techniczne i realizacja: Łukasz Kędzierski produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk wsparcie rezydencyjce: DeVIR/CAPa, Faro; El Graner, Barcelona podziękowania: Ana Rodrigues, José Laginh, Mara Maso, Elena Carmona, Peter Pleyer (za wsparcie w ramach kick off rezydencji w marcu 2013), nieoceniony zespół programu performatywnego Art Stations Foundation

Aleksandra Borys

Aleksandra Borys

Na początku tej pracy jest obraz. Wiele obrazów. Mówią, że zobaczyć je, to zamieszkać w nich. Choć postaci, jakie je zamieszkują, bardziej niż zindywidualizowane charaktery przypominają ludzkie prototypy – figury zastygłe w oczekiwaniu, melancholijnie zapatrzone w nieznane, zawieszone w (nie)działaniu, w sobie pogrążone, wyalienowane, często zagubione na tle wielkich pustych przestrzeni – oderwane od miejsca i czasu. Niczym unieruchomione kadry filmu, jakby zatrzymane wpół gestu, obrazy te delikatnie acz nieustępliwie domagają się naszej uwagi zapraszając, by z ledwie zasugerowanej narracji snuć własne opowieści. Jednak głównym tematem spektaklu jest przede wszystkim praktyka patrzenia na obrazy. A także – widzenie obrazami i ciągłe odkrywanie ich śladów w otaczającej nas (nie tylko obrazowej) rzeczywistości. Bo przecież zobaczyć te obrazy, to zamieszkać w nich. Spektakl podejmuje próbę skompilowania w swoich ramach sposobów postrzegania i doświadczania sztuk wizualnych (zwłaszcza wydłużonej w czasie ekspozycji) i performatywnych (zdystansowana voyerystyczna obserwacja rozwijających się w czasie scenicznych działań – „żywych” obrazów) wierząc, że okno sceny (analogicznie do „otwartego okna” obrazu) ofiarowuje widzowi możliwość percepcji uwolnionej od zadań i konieczności jaką obciążone jest patrzenie na działanie w teatrze i życiu codziennym. choreografia, dramaturgia, światło: Joanna Leśnierowska występują: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Janusz Orlik muzyka: Zsolt Varga ćwiczyli: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Joanna Leśnierowska, Janusz Orlik, Zsolt Varga, Halina Chmielarz oprawa graficzna: Michał Łuczak koncepcja i sesja wizerunkowa: Leś&Łuczak kierownictwo techniczne i realizacja: Łukasz Kędzierski produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk wsparcie rezydencyjce: DeVIR/CAPa, Faro; El Graner, Barcelona podziękowania: Ana Rodrigues, José Laginh, Mara Maso, Elena Carmona, Peter Pleyer (za wsparcie w ramach kick off rezydencji w marcu 2013), nieoceniony zespół programu performatywnego Art Stations Foundation

Janusz Orlik

Janusz Orlik

Na początku tej pracy jest obraz. Wiele obrazów. Mówią, że zobaczyć je, to zamieszkać w nich. Choć postaci, jakie je zamieszkują, bardziej niż zindywidualizowane charaktery przypominają ludzkie prototypy – figury zastygłe w oczekiwaniu, melancholijnie zapatrzone w nieznane, zawieszone w (nie)działaniu, w sobie pogrążone, wyalienowane, często zagubione na tle wielkich pustych przestrzeni – oderwane od miejsca i czasu. Niczym unieruchomione kadry filmu, jakby zatrzymane wpół gestu, obrazy te delikatnie acz nieustępliwie domagają się naszej uwagi zapraszając, by z ledwie zasugerowanej narracji snuć własne opowieści. Jednak głównym tematem spektaklu jest przede wszystkim praktyka patrzenia na obrazy. A także – widzenie obrazami i ciągłe odkrywanie ich śladów w otaczającej nas (nie tylko obrazowej) rzeczywistości. Bo przecież zobaczyć te obrazy, to zamieszkać w nich. Spektakl podejmuje próbę skompilowania w swoich ramach sposobów postrzegania i doświadczania sztuk wizualnych (zwłaszcza wydłużonej w czasie ekspozycji) i performatywnych (zdystansowana voyerystyczna obserwacja rozwijających się w czasie scenicznych działań – „żywych” obrazów) wierząc, że okno sceny (analogicznie do „otwartego okna” obrazu) ofiarowuje widzowi możliwość percepcji uwolnionej od zadań i konieczności jaką obciążone jest patrzenie na działanie w teatrze i życiu codziennym. choreografia, dramaturgia, światło: Joanna Leśnierowska występują: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Janusz Orlik muzyka: Zsolt Varga ćwiczyli: Aleksandra Borys, Márta Ladjánszki, Joanna Leśnierowska, Janusz Orlik, Zsolt Varga, Halina Chmielarz oprawa graficzna: Michał Łuczak koncepcja i sesja wizerunkowa: Leś&Łuczak kierownictwo techniczne i realizacja: Łukasz Kędzierski produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk wsparcie rezydencyjce: DeVIR/CAPa, Faro; El Graner, Barcelona podziękowania: Ana Rodrigues, José Laginh, Mara Maso, Elena Carmona, Peter Pleyer (za wsparcie w ramach kick off rezydencji w marcu 2013), nieoceniony zespół programu performatywnego Art Stations Foundation

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close