Spektakle

Poznań: WIECZÓR STRAWIŃSKIEGO – „Król Edyp (Oedipus Rex)/Święto wiosny (Le Sacre du printemps)”

Zdjęcie: Poznań: WIECZÓR STRAWIŃSKIEGO – „Król Edyp (Oedipus Rex)/Święto wiosny (Le Sacre du printemps)”

Wersja do druku

Udostępnij

Dwuczęściowy wieczór do muzyki Igora Strawińskiego. W ramach wieczoru pokazane zostaną choreografie autorstwa Paula Juliusa oraz Jacka Przybyłowicza.Premiera odbyła się w ramach VIII festiwalu wiosny w Poznaniu (2013).

Dla festiwalowej publiczności premiera opery Oedipus Rex Igora Strawińskiego stanowić będzie znakomity kontekst, ukazujący zupełnie odmienne inspiracje kompozytora, charakterystyczne dla fazy neoklasycznej w jego twórczości. Tkwią one zarówno w warstwie muzycznej (nawiązania do formy oratorium i oper Verdiego) jak i tematycznej (tragiczna historia Króla Edypa). Libretto Jeana Cocteau, oparte na tragedii Sofoklesa, zostało przetłumaczone na potrzeby tej opery na język łaciński. Inscenizacja autorstwa Jacka Przybyłowicza może stad się ważna w historii wystawiania tego dzieła – często, także podczas samej premiery w 1927 roku, prezentowanego w formie koncertowego oratorium.

W setną rocznicę premiery Święta wiosny Strawińskiego, z pamiętną choreografią Wacława Niżyńskiego, inscenizacja autorstwa Paula Juliusa nabiera szczególnego znaczenia. Niemiecki choreograf postanowił ominąć kontekst poprzednich realizacji, w tym tych najbardziej znanych (Maurice’a Béjarta czy Piny Bausch) i skupić się na pracy z samym dziełem muzycznym w pełnej, orkiestrowej wersji, wraz z librettem, które pozostawia realizatorom dużą swobodę interpretacji naszkicowanych obrazów. Premiera w Teatrze Wielkim staje się więc nie tyle powtórzeniem swoistego „modernistycznego rytuału”, co odnowieniem jego ekspresji w nowej, oryginalnej odsłonie. Stuletnia historia kolejnych realizacji i recepcji Święta wiosny, niczym następujące po sobie pory roku, wpisuje się w pewien cykl, którego przesilenia naznaczone są witalnością, ofiarą, śmiercią i odrodzeniem. Nawiązując do obrazów opisanych w libretcie, Paul Julius poszukuje uniwersalnego wymiaru rytualności i jej fizycznej ekspresji, która wprawia w ruch ciała tancerzy. Jednocześnie inspiruje go bezosobowy fenomen natury – w abstrakcyjnej inscenizacji sugestywność choreografii wzmocniona jest obrazem wzajemnie dopełniających się żywiołów ziemi i życiodajnej wody.

 

Jako wydarzenie towaryszące premierze 27 kwietnia 2013 r. o godz. 17.00 w Sali Drabowicza  Teatru Wielkiego odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym – profesorem MICHAŁEM  BRISTIGEREM, wybitnym muzykologiem – poświęcone twórczości Igora Strawińskiego. Spotkanie poprowadzi dr Marcin Gmys.

Król Edyp (Oedipus Rex) – opera w jednym akcie
libretto: Jean Cocteau
na podstawie tragedii Sofoklesa

oryginalna łacińska wersja językowa z polskimi nadpisami oraz polską narracją

kierownik muzyczny: Gabriel Chmura
reżyseria i choreografia: Jacek Przybyłowicz
dekoracje: Petra Korink
kostiumy: Paweł Grabarczyk
cienie i negatywy: Dominik Lejman
reżyseria świateł: Marc Heinz
kierownik chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Aleksander Gref, Olena Skrok
asystent reżysera: Krzysztof Szaniecki
asystent choreografa: Małgorzata Chojnacka

OBSADA

EDYP Michał Marzec / Jacek Laszczkowski
JOKASTA Agnieszka Zwierko / Sylwia Złotkowska
KREON Jerzy Mechliński
TEREZJASZ Andrzej Ogórkiewicz
PASTERZ Karol Bochański / Piotr Friebe
POSŁANIEC Jaromir Trafankowski
NARRATOR Aleksander Machalica

TANCERZE-NARRATORZY: Rivera Lara Jennifer Jaskel, Maria Kielan-Łopatin, Marika Kucza, Natalia Trafabkowska, Ryunosuke Ichikawa, Taras Szczerban, Dominik Senator, Gento Yoshimoto

Święto wiosny (Le Sacre du printemps)

libretto: Igor Strawiński, Nicholas Roerich

kierownik muzyczny: Grzegorz Wierus
choreografia: Paul Julius
dekoracje: Petra Korink
kostiumy: Paweł Grabarczyk
reżyseria świateł: Marc Heinz

OBSADA

OFIAROWANA Paulina Majda / Ichigo Oguro / Shino Sakurado / Karolina Wiśniewska
SOLO MĘSKIE Arkadiusz Gumny / Mateusz Sierant / Oleg Stankow / Dymitr Tenytski / Gento Yoshimoto, zespół baletowy.

powiązane

Ludzie

Jacek Przybyłowicz

Jacek Przybyłowicz

Dwuczęściowy wieczór do muzyki Igora Strawińskiego. W ramach wieczoru pokazane zostaną choreografie autorstwa Paula Juliusa oraz Jacka Przybyłowicza.Premiera odbyła się w ramach VIII festiwalu wiosny w Poznaniu (2013).   Dla festiwalowej publiczności premiera opery Oedipus Rex Igora Strawińskiego stanowić będzie znakomity kontekst, ukazujący zupełnie odmienne inspiracje kompozytora, charakterystyczne dla fazy neoklasycznej w jego twórczości. Tkwią one zarówno w warstwie muzycznej (nawiązania do formy oratorium i oper Verdiego) jak i tematycznej (tragiczna historia Króla Edypa). Libretto Jeana Cocteau, oparte na tragedii Sofoklesa, zostało przetłumaczone na potrzeby tej opery na język łaciński. Inscenizacja autorstwa Jacka Przybyłowicza może stad się ważna w historii wystawiania tego dzieła – często, także podczas samej premiery w 1927 roku, prezentowanego w formie koncertowego oratorium.   W setną rocznicę premiery Święta wiosny Strawińskiego, z pamiętną choreografią Wacława Niżyńskiego, inscenizacja autorstwa Paula Juliusa nabiera szczególnego znaczenia. Niemiecki choreograf postanowił ominąć kontekst poprzednich realizacji, w tym tych najbardziej znanych (Maurice’a Béjarta czy Piny Bausch) i skupić się na pracy z samym dziełem muzycznym w pełnej, orkiestrowej wersji, wraz z librettem, które pozostawia realizatorom dużą swobodę interpretacji naszkicowanych obrazów. Premiera w Teatrze Wielkim staje się więc nie tyle powtórzeniem swoistego „modernistycznego rytuału”, co odnowieniem jego ekspresji w nowej, oryginalnej odsłonie. Stuletnia historia kolejnych realizacji i recepcji Święta wiosny, niczym następujące po sobie pory roku, wpisuje się w pewien cykl, którego przesilenia naznaczone są witalnością, ofiarą, śmiercią i odrodzeniem. Nawiązując do obrazów opisanych w libretcie, Paul Julius poszukuje uniwersalnego wymiaru rytualności i jej fizycznej ekspresji, która wprawia w ruch ciała tancerzy. Jednocześnie inspiruje go bezosobowy fenomen natury – w abstrakcyjnej inscenizacji sugestywność choreografii wzmocniona jest obrazem wzajemnie dopełniających się żywiołów ziemi i życiodajnej wody.     Jako wydarzenie towaryszące premierze 27 kwietnia 2013 r. o godz. 17.00 w Sali Drabowicza  Teatru Wielkiego odbędzie się spotkanie z gościem specjalnym – profesorem MICHAŁEM  BRISTIGEREM, wybitnym muzykologiem – poświęcone twórczości Igora Strawińskiego. Spotkanie poprowadzi dr Marcin Gmys.     Król Edyp (Oedipus Rex) – opera w jednym akcie libretto: Jean Cocteau na podstawie tragedii Sofoklesa oryginalna łacińska wersja językowa z polskimi nadpisami oraz polską narracją kierownik muzyczny: Gabriel Chmura reżyseria i choreografia: Jacek Przybyłowicz dekoracje: Petra Korink kostiumy: Paweł Grabarczyk cienie i negatywy: Dominik Lejman reżyseria świateł: Marc Heinz kierownik chóru: Mariusz Otto współpraca muzyczna: Aleksander Gref, Olena Skrok asystent reżysera: Krzysztof Szaniecki asystent choreografa: Małgorzata Chojnacka   OBSADA EDYP Michał Marzec / Jacek Laszczkowski JOKASTA Agnieszka Zwierko / Sylwia Złotkowska KREON Jerzy Mechliński TEREZJASZ Andrzej Ogórkiewicz PASTERZ Karol Bochański / Piotr Friebe POSŁANIEC Jaromir Trafankowski NARRATOR Aleksander Machalica TANCERZE-NARRATORZY: Rivera Lara Jennifer Jaskel, Maria Kielan-Łopatin, Marika Kucza, Natalia Trafabkowska, Ryunosuke Ichikawa, Taras Szczerban, Dominik Senator, Gento Yoshimoto   Święto wiosny (Le Sacre du printemps) libretto: Igor Strawiński, Nicholas Roerich kierownik muzyczny: Grzegorz Wierus choreografia: Paul Julius dekoracje: Petra Korink kostiumy: Paweł Grabarczyk reżyseria świateł: Marc Heinz   OBSADA OFIAROWANA Paulina Majda / Ichigo Oguro / Shino Sakurado / Karolina Wiśniewska SOLO MĘSKIE Arkadiusz Gumny / Mateusz Sierant / Oleg Stankow / Dymitr Tenytski / Gento Yoshimoto, zespół baletowy.

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close