Polski Teatr Tańca zaprasza na spektakl Kurka wodna albo urojenie w choreografii Iwony Pasińskiej i reżyserii Igora Gorzkowskiego. Odbędzie się on w ramach Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Dzieł S.I. Witkiewicza Witkacy spod Strzechy.
O spektaklu:
Koło jest metaforą ludzkiego losu. Cykliczna powtarzalność zdarzeń determinuje losy jednostek i społeczeństw, stając się niemożliwą do przezwyciężenia pułapką. Spektakl Kurka wodna albo urojenia jest próbą znalezienia ekwiwalentu dla tego doświadczenia egzystencjalnego w formie teatru tańca. Odczucie „dziwności istnienia”, absurdalność międzyludzkich sytuacji, brak harmonii i rozpad relacji składają się na dekadencki obraz świata pogrążonego w kryzysie, który, zderzając się z rewolucją, ostatecznie przestaje istnieć.
Motywem przewodnim staje się dramat niespełnionego artysty, który, starając się uciec od nieustającej udręki rozchwianych relacji osobistych i rodzinnych, nie znajduje nic oprócz opresji i nudy, przerywanej krótkimi chwilami upojenia, i poczucia, że „wszystko to już raz było, tylko trochę inaczej”. Spektakl zatrzymuje się na granicy jawy i snu i nie wiadomo, czy każda z postaci, które spotyka Edgar, istnieje faktycznie, czy jest jedynie fantazmatem wyobraźni.
Jesteśmy jak we śnie, jak w telewizyjnym reality show, w balansie pomiędzy narracją a manifestacją Czystej Formy – nic, co się wydarza, nie jest do końca realne – nawet śmierć, która tej samej postaci może przytrafić się wielokrotnie.
Realizatorzy:
Reżyseria i dramaturgia: Igor Gorzkowski
Choreografia: Iwona Pasińska
Muzyka: Zbigniew Kozub
Scena i kostiumy: Andrzej Grabowski
Współpraca kostiumograficzna, fryzury, makijaż: Adriana Cygankiewicz
Projekcje wideo: Marek Grabowski
W spektaklu wykorzystano utwór Sarabande Georga Friedricha Händla w wykonaniu Camerata Cambrensis pod batutą Caroline Collier.
Obsługa spektaklu:
Realizator światła: Przemysław Gapczyński
Realizator dźwięku: Michał Drozda
Obsługa nagrań dźwięku: Zuzanna Majewska
Realizacja projekcji wideo: Michał Drozda, Marcin Gawinecki
Obsługa projekcji wideo: Michał Drozda, Piotr Grywaczewski
Przygotowanie kostiumów: Adriana Cygankiewicz
Obsługa techniczna sceny: Michał Drozda, Przemysław Gapczyński, Piotr Grywaczewski, Grzegorz Potocki
Zaplecze produkcyjne: Robert Chodyła
Producent: Polski Teatr Tańca
Kreacja i wykonanie:
Dominik Kupka: Edgar
Sandra Szatan: Kurka Wodna
Katarzyna Rzetelska: Ojciec, Matka
Jerzy Kaźmierczak: Tadeusz
Emily Wong-Adryańczyk: Lady Alicja Of Nevermore
Katarzyna Kulimińska: Korbowska, Kucharcia, Potwór
Zbigniew Kocięba: Ksiażę Of Nevermore
Agnieszka Jachym: Krysia
Kacper Bożek: Baron Sakalyi, Lokaj, Potwór
Julia Hałka: Bellatrix
Paulina Jaksim: Teozoforyk, Potwór
Patryk Jarczok – Dexterowicz, Sir Grand, Lokaj
Evelyn Blue: Zofia Z Abencerage’ów Kremlińska
Pau Pérez Piqué: Da Strada, Lokaj
Daniel Michna: Rozpalacz, Potwór
Robert Chodyła: Głos
Adam Ferency: Michał Węborek
Czas trwania: 1 godz. 10 min
Więcej informacji: link
***
Międzynarodowy Konkurs Interpretacji Dzieł S.I. Witkiewicza Witkacy spod Strzechy to jedyny w Polsce konkurs inspirujący do interpretacji złożonej twórczości Witkacego – jego organizatorami są Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo oraz Słupski Ośrodek Kultury. Organizatorzy zaprosili do udział w festiwalu kilkudziesięciu artystów inspirujących się życiem, filozofią i twórczością Witkacego. Wśród nich znaleźli się zarówno debiutujący adepci, jak i doświadczeni artyści. Poza uczestnikami z przeróżnych zakątków Polski publiczność będzie mogła zapoznać się z pracami twórców pochodzących z Ukrainy czy Portugalii.
Występ Polskiego Teatru Tańca odbędzie się w ramach projektu „Eksplozja tańca – gdy tradycja zderza się z nowoczesnością – tourneé Polskiego Teatru Tańca po scenach polskich”, który jest dofinansowany ze środków MKiDN w ramach programu „Taniec 2022” prowadzonego przez Narodowy Muzyki i Tańca oraz współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Projekt umożliwia spektaklom Polskiego Teatru Tańca Żniwa, Romeos&Julias unplagued. Traumstadt (koprodukcja z niemieckim zespołem bodytalk) oraz Kurka Wodna albo urojenie podróże po kraju, które upowszechniają taniec i teatr tańca jako uniwersalny język komunikacji wyrażający najistotniejsze problemy współczesności.