W ramach XXI Ogólnopolskiego Konkursu Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza „Witkacy pod strzechy” odbędzie się pokaz spektaklu BESTIARIUM. Nienasycenie. Spektakl w płynnie łączących się trzech aktach jest autorską interpretacją fragmentów dramatów Witkacego. Inspiracją są wybrane postaci z jego dzieł m.in. Wariat i zakonnica, Nowe wyzwolenie, Nienasycenie, Pożegnanie jesieni, Szewcy, W małym dworku, Mątwa, Mister Price czyli bzik tropikalny.
Motywem, tematem wiodącym spektaklu są główne zagadnienia witkacowskiej twórczości – duchowe rozterki i przemiany człowieka, zatracanie się w szaleństwie i niemocy, upadek indywidualizmu, utrata zdolności przeżywania metafizycznego, nieuchronne wtopienie się w tłum jednolitych, zautomatyzowanych, wyjałowionych jednostek, wizja ostatecznego upadku kultury wysokiej i zdolności do uczuć wyższych.
koncept, scenariusz inspirowany fragmentami dzieł Witkacego: Jacek Krawczyk
współpraca koncepcyjna: Joanna Czajkowska
choreografia i wykonanie: Jacek Krawczyk, Joanna Czajkowska, Paulina Wycichowska, Grażyna Słaboń, Joanna Nadrowska, Magdalena Laudańska
muzyka: Marcin Dymiter
kostiumy: Alicja Gruca
wizualizacje: Katarzyna Turowska
światło: Rico
scenografia: Jacenty Krawczyk
Jacek Krawczyk – tancerz, choreograf, pedagog tańca, członek Sekcji Tańca i Baletu ZASP, absolwent Akademii Wychowania Fizycznego w Gdańsku. Debiutował w 1987 roku w Teatrze Ekspresji na deskach Opery Leśnej. W teatrze Wojciecha Misiuro pracował się jako aktor-tancerz i pedagog z zakresu dynamiki i plastyki ruchu przez następne 10 lat, występując we wszystkich spektaklach w tym czasie m.in. Umarli potrafią tańczyć, ZUN, Collage No 24, Miasto Mężczyzn oraz w realizacjach filmowych tego teatru: De Eagypto i Pasja. W roku 1998 podjął artystyczną współpracę z Joanna Czajkowską, co stało się początkiem istnienia Sopockiego Teatru Tańca (do marca 2010 działającego pod nazwą Teatr Okazjonalny). Jest twórcą i współtwórcą choreografii do ponad 50 spektakli Teatru Okazjonalnego – STT (m.in. Kwadrat. Wersja 6, Alchemik Halucynacji, D-KOD-R, DALI, Puste Ciało. Okazja do malutkiej rozpaczy, Coś pięknego). Jako tancerz i choreograf współpracował też z wieloma teatrami alternatywnymi i instytucjonalnymi: z Teatrem Miejskim im. W. Gombrowicza w Gdyni (m.in. choreografia do spektaklu Casanova), Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Nowym w Słupsku (ruch sceniczny do Dziadów Adama Mickiewicza). W 2008 roku zrealizował spektakl Infanta dla niemieckiego Goerlitz Tanz Theater. Jest wielokrotnym laureatem Stypendium dla Twórców Kultury przyznawanym przez Marszałka Województwa Pomorskiego. W 2006 nominowany do nagrody „Artysta Roku 2005” w plebiscycie Gazety Wyborczej Trójmiasto. Laureat Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego 2005 za reżyserię i choreografię dwóch spektakli Kwadrat. Wersja 6 i Helikopter Tanz Streichquartett. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2006. W semestrze zimowym roku akademickiego 2006/2007 prowadził przedmiot „Taniec i systemy ruchowe w kulturze” na kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie Gdańskim. Był odtwórcą roli Don Jose we współczesnej wersji Carmen w choreografii Jarosława Stańka, w ramach Festiwalu Sacrum Profanum w Krakowie. W kwietniu 2007 otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużony dla kultury polskiej”. W sezonie 2009/2010 tańczył solową partię w operze Rusałka w Teatrze Wielkim w Łodzi, w latach 2009-2012 współpracował z Bałtyckim Teatrem Tańca (Opera Bałtycka), kreując główne role w trzeciej części spektaklu Men’s Dance oraz w spektaklu Sen. Z Sopockim Teatrem Tańca odbył wiele fantastycznych podróży ze spektaklami, m.in. do Czech, Portugalii, Niemiec, na Litwę, na Białoruś, Rumunii, Szwecji, Finlandii, Estonii, Indonezji, Mołdawii, Bułgarii, Rumunii, Francji, Austrii, Włoszech, Argentyny, Hiszpanii, Rosji, Słowenii, Chin. W roku akademickim 2015/2016 powrócił z cyklem wykładów o historii tańca na Uniwersytet Gdański w ramach Katedry Sztuk Scenicznych. Tworzy spektakle wyjątkowo dopracowane plastycznie i ruchowo, a w kręgu jego inspiracji znajdują się artyści balansujący między społecznym konwenansem, a wewnętrzną potrzebą bycia indywidualnością tacy jak Henri Toulouse-Lautrec, Salvador Dali, Witkacy. Bardzo ważnym elementem w jego myśli choreograficznej jest warstwa wizualna spektakli, dlatego już w fazie wstępnej pracy nad spektaklem ściśle określa kolorystykę scen, kostiumów, świateł, scenografii.
Więcej informacji: http://www.witkacy.art.pl/