Spektakle

Sopot/Teatr Boto/Sopockie Konsekwencje Teatralne 2018: Sławek Krawczyński, Anna Godowska „Hamlet. Sen”

Zdjęcie: Sopot/Teatr Boto/Sopockie Konsekwencje Teatralne 2018: Sławek Krawczyński, Anna Godowska „Hamlet. Sen”

Teatr Boto, w ramach Sopockich Konsekwencji Teatralnych 2018, zaprasza na pokaz spektaklu <em>Hamlet</em>. <em>Sen</em> na podstawie tragedii Szekspira, w reżyserii Sławka Krawczyńskiego i choreografii Anny Godowskiej. Spektakl solowy przedstawia wizję pośmiertnej wędrówki Hamleta przez jego własne dzieje. Projekt stanowi kontynuację prac artystyczno-badawczych Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej, poświęconych zastosowaniu technik pracy ze snami i nieświadomością w praktyce tańca i teatru. Badania te, rozwijane od 2004 roku do dzisiaj, dotyczyły przede wszystkim sztuki tańca. <em>Hamlet. Sen</em> jest pierwszym przedsięwzięciem w ramach tego długofalowego projektu, w całości skupionym na sztuce aktora. Główna idea spektaklu wyłoniła się bezpośrednio z tekstu Szekspira, jako rozwinięcie mrocznej fantazji Hamleta, która pojawia się w jego wielkim monologu: <em>Umrzeć – usnąć –</em> <em>Spać – i śnić może? Ha, tu się pojawia</em> <em>Przeszkoda: jakie mogą nas nawiedzić</em> <em>Sny w drzemce śmierci, gdy ścichnie za nami</em> <em>Doczesny zamęt?</em> Słowa te wywołują skojarzenia, które wykraczają poza akcję tragedii. Jak zaklęcie otwierają nas na niepojętą rzeczywistość. W tej scenie Hamlet śni na jawie swoją śmierć. Jego przeczucia poddają w wątpliwość sens kluczowego pytania „być albo nie być”, ponieważ sugerują, że „nie być” może okazać się po prostu inną formą „być”. Na horyzoncie myśli Hamleta majaczy niepokojąca intuicja, iż nie ma wyjścia z gry, jaką jest ludzki los, bowiem życie tylko co do substancji, różni się od „drzemki śmierci“. Na tym tle monologi Hamleta są jak błysk światła – oto świadomość, samotna pośród ziemskich złudzeń, mglistych celów i powszechnego uwikłania Ale to właśnie ona jest zalążkiem duchowego wyzwolenia. Święto Snów / The Rite of Dreams <strong><em>Hamlet. Sen</em></strong> na podstawie <em>Hamleta</em> Williama Szekspira, inspirowany także <em>Tybetańską księgą umarłych</em> Scenariusz, reżyseria: Sławek Krawczyński Choreografia: Anna Godowska Wykonanie: Borys Jaźnicki Muzyka: Peter Łyczkowski Premiera: 27 listopada 2017, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego Produkcja: Stowarzyszenie Scena 96 Koprodukcja: Art Quarter Budapest Spektakl został zrealizowany dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowano dzięki wsparciu Funduszu Wyszehradzkiego, w ramach programu VARP. Specjalne podziękowania dla Teatru Ochoty za pomoc w realizacji spektaklu.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Boto, w ramach Sopockich Konsekwencji Teatralnych 2018, zaprasza na pokaz spektaklu Hamlet. Sen na podstawie tragedii Szekspira, w reżyserii Sławka Krawczyńskiego i choreografii Anny Godowskiej. Spektakl solowy przedstawia wizję pośmiertnej wędrówki Hamleta przez jego własne dzieje. Projekt stanowi kontynuację prac artystyczno-badawczych Sławka Krawczyńskiego i Anny Godowskiej, poświęconych zastosowaniu technik pracy ze snami i nieświadomością w praktyce tańca i teatru. Badania te, rozwijane od 2004 roku do dzisiaj, dotyczyły przede wszystkim sztuki tańca. Hamlet. Sen jest pierwszym przedsięwzięciem w ramach tego długofalowego projektu, w całości skupionym na sztuce aktora.

Główna idea spektaklu wyłoniła się bezpośrednio z tekstu Szekspira, jako rozwinięcie mrocznej fantazji Hamleta, która pojawia się w jego wielkim monologu:

Umrzeć – usnąć –
Spać – i śnić może? Ha, tu się pojawia
Przeszkoda: jakie mogą nas nawiedzić
Sny w drzemce śmierci, gdy ścichnie za nami
Doczesny zamęt?

Słowa te wywołują skojarzenia, które wykraczają poza akcję tragedii. Jak zaklęcie otwierają nas na niepojętą rzeczywistość. W tej scenie Hamlet śni na jawie swoją śmierć. Jego przeczucia poddają w wątpliwość sens kluczowego pytania „być albo nie być”, ponieważ sugerują, że „nie być” może okazać się po prostu inną formą „być”. Na horyzoncie myśli Hamleta majaczy niepokojąca intuicja, iż nie ma wyjścia z gry, jaką jest ludzki los, bowiem życie tylko co do substancji, różni się od „drzemki śmierci“.
Na tym tle monologi Hamleta są jak błysk światła – oto świadomość, samotna pośród ziemskich złudzeń, mglistych celów i powszechnego uwikłania Ale to właśnie ona jest zalążkiem duchowego wyzwolenia.

Święto Snów / The Rite of Dreams

Hamlet. Sen
na podstawie Hamleta Williama Szekspira, inspirowany także Tybetańską księgą umarłych

Scenariusz, reżyseria: Sławek Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska
Wykonanie: Borys Jaźnicki
Muzyka: Peter Łyczkowski

Premiera: 27 listopada 2017, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Produkcja: Stowarzyszenie Scena 96
Koprodukcja: Art Quarter Budapest

Spektakl został zrealizowany dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt realizowano dzięki wsparciu Funduszu Wyszehradzkiego, w ramach programu VARP. Specjalne podziękowania dla Teatru Ochoty za pomoc w realizacji spektaklu.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close