Spektakle

Szczecin: Opera na Zamku: Kevin O’Day, Robert Glumbek „Cztery pory roku”

Zdjęcie: Szczecin: Opera na Zamku: Kevin O’Day, Robert Glumbek „Cztery pory roku”

Fot. Christian Kleiner

Wersja do druku

Udostępnij

Dwóch wybitnych tancerzy, czerpiąc z własnych doświadczeń, opowiada ruchem wszystkie pory roku. Wszystkie pory życia. O’Day i Glumbek prezentują kameralną, realizowaną w poruszających obrazach historię. Teatr tańca funkcjonujący jak wyrafinowany, artystyczny, czarno-biały komiks skąpany w wystudiowanych efektach świetlnych w towarzystwie wideoartu. Wszystko to przy dźwiękach Maxa Richtera, który przekomponował doskonale znane Cztery pory roku Vivaldiego.

Choreografia: Kevin O’Day, Robert Glumbek
Asysta choreograficzna: Dominique Dumais
Kostiumy: Heinz-Jurgen Walther
Światło: Damian Chmielarz
Wideo: Falk Kastell
Muzyka: Max Richter (Cztery pory roku Antonio Vivaldiego przekomponowane przez Maxa Richtera)

Czas trwania: 1 h

Robert Glumbek po ukończeniu Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu dołączył do baletu warszawskiego, gdzie współpracował z takimi choreografami jak John Neumeier, Maurice Béjart, Hans van Manen, John Butler i Konstantin Sergejew. W roku 1987 wyjechał do Kanady gdzie działał w różnych zespołach, między innymi w Desrosiers Dance Theatre od 1990 do 2000.  Od roku 2002 do 2004 pracował jako baletmistrz i tancerz w Teatrze Narodowym Mannheim. W roku 2004 powrócił do Kanady, aby tam pracować jako tancerz i choreograf niezależny. Tego samego roku został Glumbek zastępcą kierownika artystycznego nowo utworzonego zespołu ProArteDanza, dla którego przygotował liczne układy choreograficzne. Oprócz funkcji trenera różnych zespołów pracował także gościnnie jako choreograf. Dla Teatru Narodowego Mannheim stworzył on utwory takie jak Verwoben dla wieczoru baletowego Beethoven (2009), a ostatnio Shifting Silence dla Three to One (2012). Poza tym powstały dzieła dla Ballet British Columbia, Toronto Dance Theatre, Hamilton Conservatory for the Arts, CCDT, Arts Umbrella, Ryerson University oraz dla York University. Został on finalistą Międzynarodowych Zawodów Choreograficznych w Hanowerze, jak i Festiwalu Stuttgarter Solo-Tanz-Theater. W roku 2006 kanadyjski periodyk Now Magazine nazwał go najlepszym tancerzem roku. W roku 2008 otrzymał wyróżnienia takie jak K.M. Hunter Artist Award oraz Clifford E. Lee Choreography Award. Czterokrotnie był nominowany do nagrody Dora Mavor Moorew Award, którą w roku 2010 otrzymał za choreografię razem z Roberto Campanella.

Kevin O’Day urodził się w Phoenix, Arizona. Jego kształcenie taneczne rozpoczęło się w roku 1980 w szkole Joffrey Ballet School w Nowym Jorku. Po roku zmienił szkołę na młodzieżowy Ensemble Joffrey II, a następnego roku został członkiem zespołu Joffrey Ballet. Po wieloletniej współpracy z choreografką Twyla Tharp został solistą w American Ballet Theater. Tam tańczył do roku 1991 w licznych rolach repertuaru klasycznego i współczesnego. Po otrzymaniu angażu w Ballett Frakfurt O’Day w latach 1992 do 1995 tańczył w projekcie Mikhaila Baryshnikova White Oak Dance oraz był stałym gościem w balecie New York City Ballet. W roku 1994 ułożył on pierwszą własną choreografię do utworu na zaproszenie Mikhaila Baryshnikova. Cztery lata później ten tancerz i choreograf założył razem z kompozytorem Johnem King własny zespół: O’Day Dances. Do dziś Kevin O’Day ułożył choreografię do ponad 60 utworów, między innymi dla New York City Ballet, Ballet British Columbia, Hubbard Street Dance Chicago, Pensylvania Ballet, Les Grandes Ballets Canadiens, Stuttgarter Ballett, Les Ballets de Monte Carlo, Pacific Northwest Ballet, Pittsburgh Ballet, Ballet Argentino, Königlich Dänische Ballett oraz ProArteDanza. W roku 2008 przygotował on balet Hamlet dla Stuttgarter Ballett do muzyki John King. W roku 2012 produkcję tą włączył do swego repertuaru National Ballet of Canada. Za utwór Full Bloom w roku 2010 Kevin O’Day wraz z Robertem Glumbek i Luches Huddleston Jr. zostali nominowani do kanadyjskiej nagrody teatralnej Dora Moore Award. Także w roku 2010 otrzymał nagrodę Koerner Award kanadyjskiego Banff Centre. W roku 2002 został on reżyserem baletu w teatrze National Theater Mannheim i od marca 2013 pozostaje tam intendentem oraz zastępcą kierownika.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close