Opera na Zamku w Szczecinie: Zespół baletowy

Zdjęcie: Opera na Zamku w Szczecinie: Zespół baletowy

Fot. P. Gamdzyk/© Opera na Zamku

Wersja do druku

Udostępnij

Balet Opery na Zamku w Szczecinie Opera na Zamku w Szczecinie funkcjonuje na Zamku Książąt Pomorskich od 1987 roku i jest kontynuatorką tradycji poprzednich teatrów muzycznych działających w tym miejscu od Operetki Szczecińskiej poprzez Teatr Muzyczny i Operę i Operetkę. Do 1985 roku balet teatrów muzycznych w Szczecinie niemal nie prezentował samodzielnych przedstawień tanecznych ograniczając się do udziału w spektaklach operetkowych i musicalowych (gdzie nierzadko odgrywał znaczącą rolę) i operowych (wstawki baletowe). Premierą, która zaznaczyła istnienie zespołu baletowego w Szczecinie była Coppelia, pokazana w czerwcu 1985 roku. Balet był także wykorzystywany do prezentacji przedstawień skierowanych do najmłodszej widowni, jak: Doktor Oboli w 1977 roku i Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków Pawłowskiego w 1983 roku. Przełomem wydawała się premiera Fontanny Bachczyseraju Asafiewa wystawiona za dyrekcji Urszuli Trawińskiej-Moroz, jednak aż do lat dziewięćdziesiątych XX wieku nie nastąpiły istotne zmiany w pozycji zespołu baletowego w ramach Opery na Zamku. Za dyrekcji Warcisława Kunca obok musicali i operetek w repertuarze baletu pojawiły się zarówno kolejne większe spektakle klasyczne jak: Coppelia, Dziadek do orzechów, Nad pięknym modrym Dunajem, jak i oparte na innej stylistyce ruchu: Tolerancja, Lear – Jedna ziemia, Miłość, flamenco, Gershwin i Żegnaj Polsko. Do ważniejszych premier balet szczeciński może też zaliczyć Kopciuszka Prokofiewa w 2006 roku, Córkę źle strzeżoną w 2009 roku i kolejną inscenizację Dziadka do orzechów w 2010 roku.

Premiery: Coppelia (1963), Wieczór baśni baletowych (1974), Doktor Ojboli (1977), wieczór baletowy Błękitna rapsodia (1981), Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1983), Coppelia (1985), Fontanna Bachczysaraju (1986), Wieczór baletowy Marzenia o miłości (1992), Tolerancja w 24 obrazach (1994), Lear, jedna ziemia (1995), Nad pięknym modrym Dunajem (1997), Coppelia (1998), Miłość, flamenco, Gershwin (1999), Żegnaj Polsko (2001), Dziadek do orzechów (2002), Kopciuszek (2006), Magia czarów (2008), Córka źle strzeżona (2009), Dziadek do orzechów (2010), W krainie bajek (2011), Ngoma-tańczący słoń (2012, chor. Karol Urbański), Odcienie namiętności (2013, chor. Jacek Tyski/Yaroslav Ivanenko)‚ Ogniwa (2013, chor. Piotr Czubowicz/Kaya Kołodziejczyk/Robert Glumbek), Bajki Ci opowiem (2013, chor. Anna Hop), Dzieje grzechu (2014, chor. Karol Urbański), Rock’n’Ballet’ (2015, chor. Robert Glumbek/Jochen Heckmann, we współpracy z Ballett Vorpommern w Greifswaldzie), Alicja w Krainie Czarów (2015, chor. Jacek Tyski), Polowanie na czarownice (2016, chor. Cathy Marston), Dziadek do orzechów (2016, chor. Karol Urbański)‚ Dzieci z Dworca Zoo (2018, chor. Robert Glumbek), Wieczór baletów polskich (2019), w skład którego weszły choreografie Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli i Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w choreografii Roberta Bondary.

Kierownik baletu: Zbigniew Czapski-Kłoda

Soliści:
Nayu Hata, Ksenia Naumets, Patryk Kowalski, Paweł Wdówka

Koryfeje:
Żaneta Bagińska, Klaudia Batista, Aleksandra Głogowska, Olga Kuźmina-Pietkiewicz, Stephanie Nabet, Vasyl Kropyvnyi, Piotr Nowak (inspektor baletu), Pedro Rizzi, Łukasz Przespolewski

Zespół baletowy:
Chiara Belloni, Aleksandra Januszak, Monika Jabcoń, Nadine De Lumé, Viridiana Hernandez Martinez, Emma McBeth, Julia Safin, Roger Bernad, Jeppe Jakobsen, Yu Yamani

powiązane

Ludzie

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close