Balet Opery na Zamku w Szczecinie – Opera na Zamku w Szczecinie funkcjonuje na Zamku Książąt Pomorskich od 1987 roku i jest kontynuatorką tradycji poprzednich teatrów muzycznych działających w tym miejscu od Operetki Szczecińskiej poprzez Teatr Muzyczny i Operę i Operetkę. Do 1985 roku balet teatrów muzycznych w Szczecinie niemal nie prezentował samodzielnych przedstawień tanecznych ograniczając się do udziału w spektaklach operetkowych i musicalowych (gdzie nierzadko odgrywał znaczącą rolę) i operowych (wstawki baletowe). Premierą, która zaznaczyła istnienie zespołu baletowego w Szczecinie była Coppelia, pokazana w czerwcu 1985 roku. Balet był także wykorzystywany do prezentacji przedstawień skierowanych do najmłodszej widowni, jak: Doktor Oboli w 1977 roku i Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków Pawłowskiego w 1983 roku. Przełomem wydawała się premiera Fontanny Bachczyseraju Asafiewa wystawiona za dyrekcji Urszuli Trawińskiej-Moroz, jednak aż do lat dziewięćdziesiątych XX wieku nie nastąpiły istotne zmiany w pozycji zespołu baletowego w ramach Opery na Zamku. Za dyrekcji Warcisława Kunca obok musicali i operetek w repertuarze baletu pojawiły się zarówno kolejne większe spektakle klasyczne jak: Coppelia, Dziadek do orzechów, Nad pięknym modrym Dunajem, jak i oparte na innej stylistyce ruchu: Tolerancja, Lear – Jedna ziemia, Miłość, flamenco, Gershwin i Żegnaj Polsko. Do ważniejszych premier balet szczeciński może też zaliczyć Kopciuszka Prokofiewa w 2006 roku, Córkę źle strzeżoną w 2009 roku i kolejną inscenizację Dziadka do orzechów w 2010 roku.
Premiery: Coppelia (1963), Wieczór baśni baletowych (1974), Doktor Ojboli (1977), wieczór baletowy Błękitna rapsodia (1981), Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (1983), Coppelia (1985), Fontanna Bachczysaraju (1986), Wieczór baletowy Marzenia o miłości (1992), Tolerancja w 24 obrazach (1994), Lear, jedna ziemia (1995), Nad pięknym modrym Dunajem (1997), Coppelia (1998), Miłość, flamenco, Gershwin (1999), Żegnaj Polsko (2001), Dziadek do orzechów (2002), Kopciuszek (2006), Magia czarów (2008), Córka źle strzeżona (2009), Dziadek do orzechów (2010), W krainie bajek (2011), Ngoma-tańczący słoń (2012, chor. Karol Urbański), Odcienie namiętności (2013, chor. Jacek Tyski/Yaroslav Ivanenko)‚ Ogniwa (2013, chor. Piotr Czubowicz/Kaya Kołodziejczyk/Robert Glumbek), Bajki Ci opowiem (2013, chor. Anna Hop), Dzieje grzechu (2014, chor. Karol Urbański), Rock’n’Ballet (2015, chor. Robert Glumbek/Jochen Heckmann, we współpracy z Ballett Vorpommern w Greifswaldzie), Alicja w Krainie Czarów (2015, chor. Jacek Tyski), Polowanie na czarownice (2016, chor. Cathy Marston), Dziadek do orzechów (2016, chor. Karol Urbański)‚ Dzieci z Dworca Zoo (2018, chor. Robert Glumbek), Wieczór baletów polskich (2019), w skład którego weszły choreografie Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli i Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w choreografii Roberta Bondary, Wizje miłości / Mity – choreografia: Zofia Rudnicka 2021; Świecie dziwny / Coming Together – dwuczęściowy spektakl, chor. I części: Robert Glumbek, chor. II części: Kevin O’Day, 2021 ( ten spektakl można uznać także za jedną z ważniejszych premier baletowych); Mały Książę – choreografia: Lucyna Zwolińska, 2022
Zespół:
Kierownik baletu: Grzegorz Brożek
Soliści: Nayu Hata, Ksenia Naumets, Patryk Kowalski, Paweł Wdówka.
Koryfeje: Żaneta Bagińska, Aleksandra Głogowska, Olga Kuźmina-Pietkiewicz, Emma McBeth, Stephanie Nabet, Piotr Nowak (inspektor baletu)
Zespół baletowy: Angela Albonetti, Chiara Belloni, Rena Miyamoto, Nadine De Lumé, Roger Bernad, Damiano Maffeis, Giulio Refosco, Yu Yamani.
Tancerze urlopowani / nieaktywni: Klaudia Batista, Aleksandra Januszak, Julia Safin
Tancerze współpracujący: Kazutora Komura
Adres
ul. Korsarzy 34, Szczecin
Telefon
91 43 48 102