Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie zaprasza, w ramach festiwalu Scena Otwarta 2019 (więcej: www.2019.scenaotwarta.pl), na wieczór z Kieleckim Teatrem Tańca, na który złożą się dwa spektakle: Cudowny mandaryn w choreografii Grzegorza Pańtaka i Drewniany książę w choreografii Elżbiety Pańtak. Spektakl Cudowny mandaryn pokazywany jest w ramach Polskiej Sieci Tańca 2019.
O spektaklach:
Cudowny Mandaryn
Wersja Cudownego Mandaryna, zrealizowana przez Grzegorza Pańtaka, zawiera założenia
oryginalnego libretta. Forma ruchowa kompozycji choreograficznej wynika ze sposobu
widzenia poszczególnych postaci baletu przez choreografa i chęci utrzymania napięcia
emocjonalnego tego dramatycznego spektaklu. Współczesny język tańca daje dziś możliwości kompilacji różnych stylistyk tanecznych, dzięki czemu zarówno choreograf, jak i wykonujący swoje role artyści tańca mogą nadawać indywidualny rys kreowanym postaciom.
Choreografia, kostiumy: Grzegorz Pańtak
Libretto: Menyhért Lengyel
Muzyka: Béla Bartók
Scenografia: Luigi Scoglio
Reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz
Film: Maria Łozińska
Obsada:
Dziewczyna: Małgorzata Kowalska
Mandaryn: Mateusz Wróblewski
Bandyci: Daniel Pustelnik, Kacper Czyż, Aleksander Staniszewski
Mieszczanin: Tomasz Słomka
Student: Dawid Pieróg
Prostytutki: Alicja Horwath-Maksymow, Izabela Zawadzka, Małgorzata Ziółkowska
Balet: Anna Jamioł, Pamela Paprota, Anna Piotrowska, Anna Szczotka, Marta Starostecka, Marta Rolska
czas trwania: 35 min.
Grzegorz Pańtak – tancerz, współzałożyciel i wicedyrektor Kieleckiego Teatru Tańca. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach. Tańczył partie solowe w realizacjach KTT w choreografii Piotra Galińskiego, Thierry’ego Vergera, Alaina Bernarda, Elżbiety Pańtak, Iry Nadii Kodiche, Zofii Rudnickiej, Billa Goodsona. Występował w Operze Wrocławskiej w operze Raj utracony Krzystzofa Pendereckiego, a także w operze Król Roger w reżyserii Mariusza Trelińskiego, zrealizowanej w koprodukcji Opery Wrocławskiej, Teatru Maryjskiego w Petersburgu oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Edynburgu.
Drewniany książę (pokazywany w ramach festiwalu, ale poza Polską Siecią Tańca)
Balet fantastyczny w 1 akcie
libretto: Béla Balazs
muzyka: Béla Bartók
prapremiera światowa 12.05.1917, Királyi Operaház
Balet Drewniany książę w oryginale to wysnuta z węgierskich baśni ludowych treść oraz prosty ludowy morał głoszący zwycięstwo szczerego uczucia nad samolubstwem i próżnością. To baśń opowiadająca o Księżniczce, która odrzuca miłość Księcia. Książę, chcąc zdobyć jej serce pokazuje swoje męstwo poprzez przezwyciężanie przeszkód wyrastających przed nim w drodze do niej. Przeszkody to gęsty las, rwący potok. Walcząc z żywiołem wody Książę, ukazuje niezainteresowanej jego poświęceniem poświęceni Księżniczce koronę na kiju, który Wróżka zamienia w drewnianą kukłę. Księżniczka zakochuje się w drewnianej kukle, którą Wróżka ożywiła. Po odkryciu przez pannę, że uczucia żywi do nie do osoby, a drewnianej kukły, popada w rozpacz i szuka prawdziwego Księcia. Podczas burzy wywołanej przez Wróżkę szuka opieki i schronienia w jego ramionach. Ma to być dowód, że zrozumiała swój błąd i pragnie prawdziwej, a nie złudnej miłości.
Drewniany Książę w choreografii Elżbiety Pańtak wynika z autorskiego pomysłu ruchowego na współczesny balet modern jazzowy z zapisaną w libretcie listą głównych postaci: Księcia Księżniczki i Wróżki. Akcja nie rozgrywa się jednakże w baśniowej rzeczywistości, jak jest to w libretcie oryginalnym, a w czasach dzisiejszych. Książę to telewizyjny celebryta, Księżniczka jest zwykłą dziewczyną pracującą w kwiaciarni. Zamiast Wróżki występuje postać Matki, która jest właścicielką kwiaciarni. Dramaturgię z freudowskim kontekstem naszkicował Michał Znaniecki, konstruując psychologiczne studium dorastania i konflikt między matką i córką. W nowej wersji spektaklu śledzimy proces odkrywania silnych emocji jakie kierują naszym życiem, dążenia do realizacji pragnień i marzeń oraz efektów tych emocji w relacjach międzyludzkich.
***
Polska Sieć Tańca to pierwsza sformalizowana sieć współpracy między instytucjami i organizacjami wspierającymi rozwój tańca współczesnego w Polsce. Każdego sezonu Partnerzy Sieci wybierają do wspólnego repertuaru najciekawsze produkcje polskich niezależnych artystów i instytucjonalnych zespołów tanecznych. Spektakle nominowane na dany rok, w ramach Sieci, wyruszają w trasę, podczas której odwiedzają ośrodki partnerskie. Aktualnie Sieć tworzy 12 Partnerów w 11 miastach, prezentujących 9 wieczorów tanecznych z udziałem ponad 70 artystów. Do końca 2019 roku odbędzie się ponad 50 pokazów w całej Polsce. W 2020 roku planowane jest rozszerzenie Sieci do 15 Partnerów, 11 wieczorów (w tym dwóch wybranych w formule open call) i ponad 70 prezentacji w kraju. Organizatorem Sieci jest Instytutu Muzyki i Tańca. Więcej: pst.info.pl