Spektakle

Tarnów/VI Festiwal Scena Otwarta: BeijingDance/LDTXCompagnie „Whiplash”, „Made in China”, „First Ritual”

Zdjęcie: Tarnów/VI Festiwal Scena Otwarta: BeijingDance/LDTXCompagnie „Whiplash”, „Made in China”, „First Ritual”

First Ritual. Fot. QI Shu-ping

Wersja do druku

Udostępnij

VI Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca SCENA OTWARTA to cykliczne zdarzenie, które w tej edycji ukazuje teatr tańca w bogatym kontekście polskiej i światowej kultury. Gromadzi w jednym miejscu wybitne a także nowatorskie zespoły i artystów z całego świata popularyzując dokonania teatru tańca. Program VI Sceny Otwartej obejmuje spektakle teatru tańca prezentujące światowej sławy polskich i zagranicznych choreografów. W tym roku wystąpią  tancerze z BeijingDance/LDTX (Chiny), Compagnie Hervé Koubi (Francja), Kieleckiego Teatru Tańca, Polskiego Baletu Narodowego. BeijingDance/LDTX z Chin pokaże trzy spektakle jednego wieczoru: Whiplash, Made in China, First Ritual.

LDTX jest pierwszym profesjonalnym chińskim teatrem tańca, który powstał w 2005 roku, w czasie dynamicznego rozwoju kulturowego w Chinach. Jego członkowie wywodzą się z najlepszych szkół  chińskich, z pekińską Akademią Tańca na czele. BeijingDance LDTX przyjedzie do Polski specjalnie i pokaże jedynie dwa wieczory spektaklowe: w Centrum Sztuki Mościcie w Tarnowie oraz Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

BeijingDance LDTX podczas MFTT SCENA OTWARTA zaprezentuje trzy spektakle. Choreografie do Made in China i Whiplash są autorstwa dwóch wybitnych polskich artystów: Jacka Przybyłowicza i Jacka Łumińskiego, którzy gościli już kilkukrotnie w Chinach na zaproszenie Ministerstwa Kultury prowadząc miedzy innymi warsztaty tańca i współtworząc spektakle z rodzimymi twórcami. Obydwa tytuły zbudowane są w formule zespołowego teatru tańca, bez liniowej narracji a w oparciu o relacje i intencje między tancerzami. Wyróżniają się intensywną fizykalnością i ekspresją wykonywanego ruchu, który wynika z aktualnych technik i stylów tanecznych. Jak podkreśla Jacek Przybyłowicz punktem wyjścia do spektaklu Made in China było przeniesienie doświadczeń z codziennego życia artysty, który – z uwagi na charakter swojego zawodu – wiele podróżuje i żyje na walizkach. Do realizacji, poza muzyką europejskich mistrzów: Jana Sebastiana Bacha i Claude’a Debussy’ego, wykorzystano linię melodyczną charakterystyczną dla obszarów środkowej części Azji, Dalekiego Wschodu i Mongolii.

Whiplash

Whiplash to z kolei opowiadana tańcem historia inspirowana życiowymi doświadczeniami i wyobrażeniami. Spektakl uświadamia, jak wiele podejmowanych przez nas decyzji wynika z niespodziewanych okoliczności. Przypadek, los, przeznaczenie, obojętnie jak je nazwiemy – zdaje się mówić Jacek Łumiński – determinują ludzkie zachowania i uruchamiają różne zdarzenia. Wydarzenia te są jak bicz i stają się katalizatorem naszych czynów.

Choreografia: Jacek Łumiński
Asystentka choreograficzna: Agnieszka Bednarz
Muzyka: Zbigniew Karkowski, Li Chi Sung, J.S Bach
Tancerze: LI Ke-hua, FAN Lu, JIN Xiao-lin, LIU Lang, TIAN Rumeng, SUN Mengyao, SUN Rui, ADIYA, MA Yue, LIU Xue-fang, YAN Han-yi, YUAN Zhe-Lun, LIU Yang, FENG Xiao-ming

Made in China

Wędrowali i patrzyli daleko przed siebie.

Tęsknili za domem, który był jeszcze na brzegu.

Przemierzali kraje i lądy pachnące zielenią.

Wędrowali płacząc z radości.

Powracając do domu – do miejsca dzieciństwa.

Choreografia:  Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Jan Sebastian Bach, Claude Debussy, Anda Union
Tancerze: LI Ke-hua, FAN Lu, JIN Xiao-lin, LIU Lang, TIAN Rumeng, SUN Mengyao, SUN Rui, ADIYA, MA Yue, LIU Xue-fang, YAN Han-yi, YUAN Zhe-Lun, LIU Yang, FENG Xiao-ming

First Ritual

W ostatnim spektaklu wieczoru First Ritual w którym zaprezentuje się cały, 14 osobowy zespół Beijing Dance LDTX zobaczymy choreografie LI Han-zhong, światowej sławy choreografa, którego najważniejsze dzieła były pokazywane w ponad 20 krajach, w tym w: Algierii, Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Korei, Meksyku, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Spektakl pokazuje konfrontację ducha i formy, wyostrzając sprzeczności, sięgając do starych obrzędów i rytualnych ceremonii. Łączy tradycję i nowoczesność, zderza iluzję z rzeczywistością globalną, indywidualną, społeczną i osobistą. Autorem muzyki do spektaklu jest Tan Dun, chiński kompozytor muzyki, twórca ścieżek dźwiękowych do takich filmów jak Hero czy Przyczajony tygrys, ukryty smok.

Choreograf: LI Han-zhong, MA Bo
Muzyka: TAN Dun
Światła: Godzilla TAN
Tancerze: Cały zespół

LI Han-zhong jest światowej sławy choreografem, urodził się w Kumming na prowincji Yunnan w Chinach. W 1979 roku występował w zespołach takich jak Beijing Song oraz Dance Ensemble należącego do Komisji Narodowej Obrony i Technologii. Pracował również dla Guangzhou Military Region Song and Dance Troupe w 1982. Następnie zapisał się do Akdemii Tańca w Pekinie (Beijing Dance Academy) na Wydziale Chińskich Tańców Etnicznych (Division of Chinese Ethnic Dance ) w 1987 roku. Ukończył studia licencjackie w 1991 roku. Tego samego roku występował w zespołach Guangzhou Military Region Song i Dance Troupe jako tancerz. Swoją rolę spełniał jako asystent artystyczny i choreograf. Po wielu udanych wystąpieniach i ciężkiej pracy, w marcu 1999 roku, zaproponowano mu stanowisko zastępcy dyrektora artystycznego w Pekinie dla zespołu Beijing Modern Dance Company. We wrześniu 2005 roku, LI oraz Willy TSAO, wspólnie założyli BeijingDance/LDTX, przy czym Li dalej pełnił funkcję zastępcy dyrektora, od początku założenia zespołu. LI posiada w swoim dorobku artystycznym ponad 30 dzieł. Jego główne choreografie to: All River Red, Between Lines, Concerto Rhapsody, First Ritual, Rear Light, Rehearsal and Performance: At Odds, Sorrowful Songs, The Cold Dagger, The Sounds of Heaven, The Thirteenth Singletons, Undetermined Domain. Jego najważniejsze dzieła choreograficzne były odgrywane w ponad 20 krajach, np. w takich zakątkach świata jak: Algieria, Australia, Austria, Brazylia, Kanada. Kostaryka, Francja, Niemcy, Korea, Łotwa, Meksyk, Polska, Singapur, Szwecja, Szwajcaria, Stany Zjednoczone.

Jego talent choreograficzny jest rozpoznawany na całym świecie; zapraszano go na sceny różnych instytutów tańca np.: Centrum Sztuki Adelaide (1998, 2000), Międzynarodowy Przegląd Choreografów na Amerykańskim Festiwalu Tańca oraz Cloud Gate Dance Theater (1999). Li angażował się w produkcję, reżyserię i choreografię przy dramatycznych spektaklach tanecznych takich jak Song of Movie w Pekinie, The Three Kingdoms w Chongqing, The Impression of West Lake w Hangzhou, MAO Ze-dong w Hunan, The Song of Everlasting Sorrow w Xi‘an oraz Nursery School of Red Capital in Yan‘an.

Do pobrania:

PROGRAM FESTIWALU

Strona festiwalu:  www.scenaotwarta.pl

 

Międzynarodowy Festiwal Teatrów  Tańca Scena Otwarta  finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego oraz współfinansowany z budżetu Miasta Tarnowa.

Scena Otwarta 2016 logo (miniaturka)Małopolska logo (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close