W języku wędrujących Cyganów orobroy oznacza myśl. Orobroy, Stop! to rezultat przetworzenia flamenco i rekonstrukcji nigdy nie osiągniętych horyzontów artystycznych. Horácio Macuácua, po wielu doświadczeniach, zapragnął poznać kobiecość w jej wielokulturowości. Czwórka tancerzy: dwóch mężczyzn w kobiecych przebraniach, kobieta i metalowa struktura wyrażają ewolucję człowieka, jego wątpliwości, konflikty i strach. Ruch wypełniają siłą ciał i krzykami zwierzęcego instynktu. Artyści różnych dziedzin: tradycyjnych i współczesnych, z afrykańskich bębnów i hiszpańskiej gitary, boso i obuci, połączeni w odwiecznych niepokojach, tworzą niepowtarzalne, współczesne dzieło. Spektakl zdobył pierwszą nagrodę Danse L’Afrique Danse, Bamako | Mali, 2010.
koncept, choreografia: Horácio Macuácua | wykonanie: Sónia Janeth Mulapha, Domingos Bié, Pedro Machava | kostiumy: Kadinhokut | scenografia: Pedro Alberto Novela | muzyka: Dorantes, Silent, Juana Molina, View Points 2 | współpraca: Marián Domínguez Cadinho | premiera: 7.11.2009, Maputo, Mozambik | 40 minut
HORÁCIO MACUÁCUA DANCE COMPANY | MOZAMBIK
W 2009 roku grupa niezależnych tancerzy stworzyła spektakl Orobroy, Stop!, zaprezentowany po raz pierwszy na Kinani – platformie tańca współczesnego w Maputo, następnie na tournée po Afryce i Europie (Burkina Faso, Czad, Kongo, Nigeria, Holandia, Francja, Belgia, itd.), zdobył nagrody Puma Creative i pierwsze miejsce na Danse L’afrique Danse w 2010, w Mali. Inicjator pomysłu i choreograf Horácio Macuácua podjął się dyrekcji artystycznej i użyczył grupie swojego nazwiska. Tworzą projekty nie ustalając estetycznych granic, by móc znaleźć w nich miejsce dla nowych współpracowników chcących poznać i dzielić się choreograficznym językiem. Ich celem jest promocja tańca współczesnego i rozwój krajowych produkcji na skalę międzynarodową, aby dzielić się kulturą i tańcem Mozambiku.
HORÁCIO MACUÁCUA – tancerz i choreograf urodzony w 1979 roku. Pracę jako tancerz rozpoczął w 1996 roku w zespole tańca tradycyjnego. Założyciel jednej z pierwszych grup tańca współczesnego w Mozambiku – CulturArte. Pracował z takimi choreografami jak: Panaíbra Gabriel, Frans Poelstra, Marcelo Evelin, Sello Peza, George Khumalo, Mark Tompkins, Boris Charmatz. Występował w spektaklach Shock, Soul Project i Twelve flies went at noon Davida Zambrano. Brał udział w warsztatach prowadzonych przez Paulo Henrique, Luis Lecavalier and Germaine LeBlan i innych. W 2005 roku, w Brazylii, zrealizował wspólnie z Pablo Colbertem Oca oraz wystąpił w Homens Cristiny Moura. Jako pedagog tańca współczesnego oraz techniki flying-low pracował w Brazylii, Belgii, Francji, Niemczech, Szwecji, Hiszpanii i innych.