Warszawa: 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie: Warszawa: 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu. Plakat: Fundacja Ciało/Umysł

Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu. W programie znajdują się spektakle artystów zagranicznych, tj. Bisonte Marco da Silva Ferreiry z Portugalii i Graces Silvii Gribaudi z Włoch, a także premiera niemiecko-polskiego duetu Martin Clausen i Rafał Dziemidok. Ponadto publiczność obejrzy przedstawienia młodych polskich twórców – Wiolety Fiuk i Patryka Gackiego z Dzikistyl Company, Dominiki Wiak i Marty Wołowiec oraz weźmie udział w wydarzeniach towarzyszących: w panelu, warsztatach i instalacji. Portal taniecPOLSKA.pl objął patronat nad tym Festiwalem.

Wersja do druku

Udostępnij

Spektakle

6 października

  • godz. 18.00
    Bestseller, Clausen/ Dziemidok (Niemcy/Polska), premiera | Festiwal C/U

Tytuł premiery Rafała Dziemidoka i Martina Clausena Bestseller nawiązuje do ekonomicznego wymiaru dziedzictwa. Punktem wyjścia w pracy choreografa jest książka niedawno zmarłego ojca Rafała Dziemidoka, profesora filozofii. Na ile otrzymany po przodkach spadek zyskuje wymiar materialny? W jaki sposób jest on w stanie wzbogacić taneczną praktykę? Czy spuścizna może okazać się w równym stopniu dobrodziejstwem, co cieniem determinującym artystyczną autobiografię? Projekt dotyka także tematów dzieła w funkcji towaru i rozrywki na rynku sztuki, relacji tancerz – publiczność, empatii i doświadczenia wspólnoty w przeżyciu estetycznym.

Czas trwania: 50 minut
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

  • godz. 20.00
    Bisonte, Marco da Silva Ferreira (Portugalia); premiera polska | Festiwal C/U

Zwiastun: https://youtu.be/JnJhT675icE

Histeria i melancholijna fiesta korowodu osobliwości Marco da Silva Ferreira! Ze spokoju rodzi się rewolucja, gwałtowność uwalnia pieszczotę. W Bisonte granice płci zostają zatarte. Kultura plemienna miesza się z klubową, a taniec współczesny przeplata się z folkiem, tańcem towarzyskim i hip-hopem. W różnorodności jest miejsce dla trudnej, to znów dla pięknej i czułej egzystencji. W ekstatycznym tańcu, postaci są jak emocjonalne cyborgi, niezdolne do zwykłego istnienia. Płaczemy, boimy się, kochamy i pragniemy. Próbujemy sprostać powinnościom chronieni przez bezpieczne pancerze, uwięzieni w pudełkach, które nas określają. Czy jesteśmy gotowi odsłonić intymność i zerwać heteronormatywny gorset? Jak demonstrujemy tożsamość, skoro tak niewiele o sobie wiemy? – pyta portugalski choreograf, który podbija serca widzów na świecie. Bizon (Bisonte) to zwierzę mocy i obfitości, które integruje umysł i serce, a wysiłek z tym, co duchowe i intuicyjne.

Spektakl zawiera sceny nagości – dla widzów: 12+
Czas trwania: 60 minut
Po spektaklu (6 października) odbędzie się spotkanie z artystami.

7 października

  • godz. 18.00
    dwa spektakle – MISSPIECE Dominiki Wiak i Tens Marty Wołowiec | Festiwal C/U
  1. MISSPIECE, Dominika Wiak (Polska), premiera warszawska

Zwiastun: https://youtu.be/ST5D4qn_fnc

Kogo nie słychać? Jak pisze Rebecca Solnit w Matce wszystkich pytań historia milczenia jest kluczem do historii kobiet. MISSPIECE to solowy performans Dominiki Wiak, tancerki, performerki i choreografki młodego pokolenia. Otwiera ona proces poszukiwania własnego głosu i miejsca w świecie zdefiniowanych ról społecznych, binarnych podziałów, tworzonych przez mężczyzn „masterpieces”. Podejmuje śmiałą próbę rozszczelnienia obowiązującego kanonu i odnalezienia w nim herstorii. Artystka odkrywa emancypacyjny potencjał w muzyce house, która staje się przestrzenią manifestacji kobiecego głosu oraz ciała będącego w ciągłym ruchu, tworzącego i przetwarzającego. W MISSPIECE ciało jest schronem uciszanego głosu i źródłem jego wydobycia.

Czas trwania: 40 minut

2. Tens Marta Wołowiec (Polska)

Zwiastun: https://youtu.be/7Q82auj3Hto

W spektaklu Tens Marta Wołowiec eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności przepływu odczuć fizycznych i wibracji. Interesuje ją podążanie za głosem intuicji, zestrojenie ciała i umysłu. W minimalistycznej kompozycji, do której Wojciech Kiwer tworzy muzykę na żywo, Wołowiec daje czas widzom na zharmonizowanie ich ciał z ciałem performerki. W autorskich pracach młoda artystka koncentruje się wokół energii i ruchu progresywno-transowego. Tens (z języka angielskiego: metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej) w tytule spektaklu sygnalizuje napięcie i uważność, a także siłę, którą można odnaleźć w głębokim wdechu i wydechu, stając mocno na nogach.

W spektaklu pojawia się efekt stroboskopu.
Czas trwania: 30 minut
Po obu spektaklach odbędzie się spotkanie z artystkami o godz. 19.30.

Histeria i melancholijna fiesta korowodu osobliwości Marco da Silva Ferreiry! Ze spokoju rodzi się rewolucja, gwałtowność uwalnia pieszczotę. W Bisonte granice płci zostają zatarte. Kultura plemienna miesza się z klubową, a taniec współczesny przeplata się z folkiem, tańcem towarzyskim i hip-hopem. W różnorodności jest miejsce dla trudnej, to znów dla pięknej i czułej egzystencji. W ekstatycznym tańcu, postaci są jak emocjonalne cyborgi, niezdolne do zwykłego istnienia. Płaczemy, boimy się, kochamy i pragniemy. Próbujemy sprostać powinnościom chronieni przez bezpieczne pancerze, uwięzieni w pudełkach, które nas określają. Czy jesteśmy gotowi odsłonić intymność i zerwać heteronormatywny gorset? Jak demonstrujemy tożsamość, skoro tak niewiele o sobie wiemy? – pyta portugalski choreograf, który podbija serca widzów na świecie. Bizon (Bisonte) to zwierzę mocy i obfitości, które integruje umysł i serce, a wysiłek z tym, co duchowe i intuicyjne.

Spektakl zawiera sceny nagości – dla widzów: 12+
Czas trwania: 60 minut

8 października

godz. 17.00
PAN ZARAZ, Dzikistyl Company (Polska), premiera warszawska | Festiwal C/U

Zwiastun: https://youtu.be/obPfhBIjMqM

Wioleta Fiuk i Patryk Dariusz Gacki od lat tworzą autorski teatr tańca Dzikistyl Company, który w Polsce zasłynął oryginalnością stworzonej przez nich techniki, otwierającej kody tańca współczesnego na nowy rodzaj eksploracji. Fiuk i Gacki są autorami ruchu scenicznego do spektakli dramatycznych i muzycznych w całej Polsce. Szerokiej publiczności znani są jako zwycięzcy tanecznych programów telewizyjnych You Can Dance i Got to Dance. Punktem wyjścia dla spektaklu Pan Zaraz jest postać Kalibana – antybohatera szekspirowskiej Burzy. Autorzy spektaklu wchodzą w dialog zarówno z dramatem, jak i z innymi tekstami kultury, by dokonać oryginalnej charakterystyki współczesnego „kalibaństwa”.

Dla widzów: 12+
Czas trwania: 45 minut
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

godz. 19.00
Graces, Silvia Gribaudi (Włochy), premiera polska | Festiwal C/U

Zwiastun: https://youtu.be/1PrPdPHcFSc

W autoironicznym kwartecie włoska prorokini wyzwolonego ciała z humorem i z poezją kwestionuje zastałe, stereotypowe kanony piękna. Graces to spektakl zainspirowany rzeźbą Trzy Gracje Antonio Canovy przedstawiającą córki Zeusa: Aglaję, Eufrozynę i Talię, czyli wdzięk, piękno i radość. W przedstawieniu zastępują je trzej tancerze-adonisi oraz ona, Silvia Gribaudi, która podnosi niedoskonałość do rangi sztuki w komicznym stylu. W białej, pustej przestrzeni spotykają się mężczyźni i kobieta wolni od przesądów i uprzedzeń. Wykraczają poza społeczne i kulturowe klisze, płynnie zamieniają się rolami. Lekko, z dystansem, z głęboko empatycznym podejściem zapraszają do zabawy publiczność. Graces, wielokrotnie nagradzany, został uznany przez włoski magazyn „Danza&Danza” za najlepszy spektakl roku 2019.

Czas trwania: 60 minut
Po spektaklu odbędzie się spotkanie z artystami.

***

Wydarzenia towarzyszące

Warsztaty:

1. Jak tańczyć? Warsztat dobrej kultury pracy w tańcu

6 października 2023 roku, godz. 10.00–14.30
Prowadzenie: Kasia Wolińska
Język warsztatu: polski
Wstęp wolny, obowiązują zapisy: link

Punktem wyjścia dla warsztatów będzie praca berlińskiej Grupy Roboczej zainicjowanej przez Kasię Wolińską i Mateusza Szymanówkę. Dwuletni cykl spotkań i rozmów zaowocował wydaniem w grudniu 2022 publikacji How to (Make) Dance in Berlin – A Toolbox for a Better Work Culture in the Independent Dance Scene.
Motyw przewodni warsztatów to relacja jednostki z wykonywaną pracą i związanymi z nią doświadczeniami pracownika. Wolińska zainicjuje wymianę doświadczeń, pracę w grupach i krytyczną dyskusję o tym, co składa się na kulturę pracy i co zdaniem uczestników wymaga poprawy, zmiany i artykulacji. Pomocą będą zestawy pytań, strategie i metody wypracowane przez Grupę Roboczą. Dalekosiężnym celem warsztatu jest zapoczątkowanie procesu transformacji kultury pracy na scenach tańca w Polsce, zarówno na poziomie lokalnym, jak i narodowym. Warsztaty są otwarte dla osób pracujących w tańcu – tancerek, choreografek, dramaturżek, producentek, organizatorek, edukatorek itp. – zainteresowanych tematem kultury pracy, jej krytyczną analizą oraz poprawą warunków pracy, zmianą perspektywy środowiska tańca.

Więcej informacji: link

2. Warsztat. Cykl menstruacyjny w procesie kreacji

6 października 2023 roku, godz. 15.00–17.00
Prowadzenie: Amy Draper
Język warsztatów: angielski
Wstęp wolny, obowiązują zapisy: link

Jakie korzyści uczestnikom i ich otoczeniu może przynieść proces kreacji, który uwzględnia cykl menstruacyjny? Podczas warsztatów Amy Draper będzie demaskować obawy i tabu, jakie towarzyszą rozmowie o cyklu przeniesionej do miejsca pracy. Omówi „wewnętrzne pory roku” (zarys miesięcznych energii), dostarczając w ten sposób uczestnikom narzędzi do rozmowy, wzmacniając ich pewność siebie i zaciekawienie tematem. Proces kreacji może stać się praktyką dobrego samopoczucia, poszerzać świadomość poprawiać poczucie bezpieczeństwa, produktywność i koncentrację, pogłębiać uważność na siebie i innych w środowisku pracy. Warsztaty są skierowane do każdego, kto pracuje twórczo jako lider zespołu czy indywidualny artysta. Odpowiednie dla uczestników w każdym wieku i płci, osób miesiączkujących i niemiesiączkujących.

Więcej informacji: link

***

Panele

Panel dyskusyjny Well-being. Well-art. Well-dance
7 października 2023 roku, godz. 12.00–14.00, 15.00–17.00
Międzynarodowy panel dyskusyjny w języku angielskim
Wstęp wolny. Rejestracja: link

Artysta, często uznawany za postać pełną kontrastów, budzi skrajne emocje jako człowiek i jako twórca. O artystach tańca wiemy mniej, ciszej. Jednak nie są oni wolni od stereotypów określających prawdziwego artystę jako szalonego, cierpiącego, pełnego namiętności, wzniosłych uczuć, melancholii. To uczucia/atrybuty, które cieszą się społecznym uznaniem, są interpretowane jako oznaka wielkiego geniuszu. O ile dobrostan widza znajduje swoje miejsce w dyskursie artystycznym czy społecznym, istnienie, a przede wszystkim tworzenie dobrostanu artysty tańca, jego warunków i kultury pracy próbowało się do tej pory przemilczeć. W dobie odkrywania, ujawniania sytuacji represyjnych rozpoczynamy rozmowę o zdrowiu psychicznym tych, którzy taniec tworzą. Kiedy praca twórcza staje się radością i dobrodziejstwem, a kiedy przekleństwem i cierpieniem? Jakie czynniki tłumią spontaniczność myślenia i są represyjne względem twórczości? Jak konstruktywnie, skutecznie i twórczo radzić sobie z nową rzeczywistością?
Nad tymi pytaniami zastanowimy się wspólnie z naszymi gośćmi z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Finlandii i Polski – praktykami i teoretykami. Uczestniczą oni w zmianach zachodzących w systemach edukacyjnych, tworzą programy uwzględniające psychofizyczny dobrostan tancerza oraz warunki jego pracy, wspierają zdrowie artystów, są świadomi ich potrzeb i niedoborów. Paneliści i panelistki podzielą się swoimi doświadczeniami z różnych perspektyw: twórców i twórczyń, pedagogów i pedagożek, edukatorów i edukatorek, historyków i historyczek tańca.

***

Instalacje

Instalacja dźwiękowa Porozmawiajmy o trosce / 200 pytań
6–8 października 2023, godz. 10.00–22.00
Instalacja dźwiękowa dostępna w językach, takich jak: angielski, portugalski, polski
Wstęp wolny

Brazylijska artystka, Rubiane Maia, zaprasza do refleksji nad pojęciem troski. O czym myślimy, kiedy mówimy o trosce? Mimo że liczne jej obrazy wypełniają naszą wyobraźnię, a jej doświadczanie obejmuje wiele sytuacji z naszego życia od narodzin do śmierci, pojęcie to pozostaje obszerne i ambiwalentne zarówno na poziomie indywidualnym, jak i zbiorowym. Po pandemii trudno mówić o trosce bez uwzględnienia wpływu współczesnego trybu życia na zdrowie psychiczne społeczeństwa, jego kondycji i procesu zdrowienia. Jak w przypadku każdego pytania jego podstawową funkcją jest prowokowanie reakcji słownej, myśli, ruchu, echa. Dlatego też nie chodzi tylko o poszukiwanie i znajdowanie odpowiedzi, lecz o poszerzanie zdolności zadawania coraz to większej liczby pytań. 200 pytań o troskę powstało jako tekst, następnie przybrało formę warsztatów, teraz z kolei stanie się dźwiękową instalacją. 200 pytań żyje, zmienia kształty, zaprasza do interakcji, porusza. Lista pytań staje się coraz dłuższa.

***

22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu
6–8 października 2023, Warszawa, STUDIO teatrgaleria

Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Dyrektor zarządzająca: Anna Szaniawska
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawę

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerzy: STUDIO teatrgaleria, British Council
Patroni medialni: TVP Kultura, Radio Chilli Zet, taniecPOLSKA.pl, Gazeta Teatralna „Didaskalia”, e-Teatr, Miesięcznik „Teatr”, Strona Tańca, Magazyn „Taniec”, Teatrologia.Info

***

O Festiwalu:

Ciało/Umysł to jeden z najstarszych festiwali tańca w Polsce, miejsce wielu ważnych wydarzeń, odkryć, międzynarodowej współpracy. Konsekwentnie promuje niezależną światową sztukę tańca ze szczególnym nastawieniem na dialog międzykulturowy, wspieranie empatii, wzajemnego zrozumienia i szacunku. Jego powstanie w 1995 roku wiązało się z potrzebą prezentacji prac pierwszej generacji choreografów tańca współczesnego w Polsce po 1989 roku. Obecnie Festiwal jest imprezą cykliczną, która wypracowała sobie rozpoznawalną na świecie markę jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych tematyce tańca współczesnego w Polsce.
Przez pryzmat europejskiego kraju C/U poszukuje odpowiedzi na istotne pytania natury moralnej i etycznej dzisiejszego świata. Zwraca uwagę na stereotypy tworzone i podtrzymywane przez media, dotyczące wizerunku ciała, pozycji społecznych i wieku. Sięga do prawdziwych ludzkich potrzeb, także w kontekście poszukiwań tożsamości – osobistej, artystycznej, społecznej, kulturowej. Przypomina historię tańca, z której czerpie i odkodowuje ją na nowo, a także na nowo interpretuje polską i światową klasykę taneczną.
Ważnym i charakterystycznym elementem programowym jest czerpanie z potencjału i talentu mieszkańców stolicy, angażowanie do wspólnego działania profesjonalistów i amatorów tańca.

Wstęp płatny

Strona internetowa Festiwalu:
www.cialoumysl.pl

Wydarzenie na Facebooku: link

Zdjęcie

Marco da Silva Ferreira „Bisonte”. © José Caldeira / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie

Dziemidok/Clausen „Bestseller”. Fot. Louise Hanicque / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie

Silvia Gribaudi „Graces”. © Giovanni Chiarot-Zeroidee / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie

Dominika Wiak „MISSPIECE”. © Klaudyna Schubert / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie

Dzikistyl Company „PAN ZARAZ”. © Artur Cichuta / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

Zdjęcie

Marta Wołowiec „Tens”. Fot. M. Zakrzewski / 22. Ciało/Umysł – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Tańca i Performansu

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Warszawa: Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Pałac Kultury i Nauki, pl. Defilad 1

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close