Spotkania

Warszawa/Akademia Teatralna: Spotkanie z Krzysztofem Pastorem

Zdjęcie: Warszawa/Akademia Teatralna: Spotkanie z Krzysztofem Pastorem

Fot. Łukasz Murgarbia.

Wersja do druku

Udostępnij

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza zaprasza na spotkanie z Krzysztofem Pastorem – dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego i choreografem baletu Casanova w Warszawie (prapremiera: 28 maja 2015). Wydarzenie organizowane jest we współpracy Samorządu Studentów Akademii Teatralnej i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Spotkanie odbędzie się w Sali im. Jana Kreczmara, a poprowadzę je Patrycja Mańka i Maciej Krawiec.

Krzysztof Pastor – Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, choreograf i inscenizator, absolwent Gdańskiej Szkoły Baletowej. Występował m. in. w Polskim Teatrze Tańca Conrada Drzewieckiego, Teatrze Wielkim w Łodzi, Le Ballet de l’Opéra de Lyon we Francji i Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Po zakończeniu kariery tancerza poświęcił się karierze choreograficznej i od tamtej pory tworzy balety autorskie dla zespołów na całym świecie. Jego choreografie wzbogacały repertuar takich m. in. zespołów, jak: Het Nationale Ballet, Australian Ballet, Washington Ballet, Joffrey Ballet w Chicago, Scottish Ballet, Królewski Balet Flandrii czy Królewski Balet Szwedzki.

W 2009 roku nowy dyrektor Opery Narodowej, Waldemar Dąbrowski zaproponował Krzysztofowi Pastorowi powrót do kraju i objęcie dyrekcji baletu warszawskiego, podniesionego wtedy przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego do rangi Polskiego Baletu Narodowego z nadaniem mu samodzielności artystycznej w ramach organizacyjnych Teatru Wielkiego. Przez minione sześć lat artysta konsekwentnie realizuje politykę wzbogacania repertuaru o najcenniejsze dzieła światowego repertuaru choreograficznego, inspiruje młodych polskich twórców, a także wystawia w Warszawie własne balety. W repertuarze Polskiego Baletu Narodowego znalazły się już takie jego duże przedstawia, jak: Tristan, Kurt Weill, I przejdą deszcze…, Romeo i Julia oraz balety jednoaktowe: In Light and Shadow, Moving Rooms i Adagio&Scherzo. Obecnie pracuje nad nowym przedstawieniem Casanova w Warszawie, którego prapremiera odbędzie się 28 maja br., a na przyszły sezon zapowiada Burzę według Szekspira.

Krzysztof Pastor łączy obowiązki dyrektora Polskiego Baletu Narodowego z pozycją choreografa-rezydenta Het Nationale Ballet (od 2001) oraz dyrektora artystycznego Litewskiego Baletu Narodowego (od 2011)

Spotkanie poprowadzą Patrycja Mańka i Maciej Krawiec.

Casanova w Warszawie

 

Nowa kreacja choreograficzna Krzysztofa Pastora. Przedstawienie powstające z inicjatywy Polskiego Baletu Narodowego na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Librecista Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor oparli się na historii pobytu Giacomo Casanovy w Warszawie 250 lat temu, w pierwszych miesiącach istnienia królewskiego teatru publicznego Stanisława Augusta Poniatowskiego. Sięgnęli przy tym do mniej znanych utworów wokalnych i orkiestrowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego muzyka dominowała w tamtej epoce. Partyturę zestawił dla potrzeb przedstawienia Jakub Chrenowicz, obejmując zarazem kierownictwo muzyczne prapremiery. Scenografem przedstawienia jest wybitny włoski artysta Gianni Quaranta, znany ze swych prac dla czołowych teatrów świata oraz głośnych produkcji filmowych, jak np. Farinelli, ostatni kastrat, laureat Oscara, Cesara i wielu innych prestiżowych nagród.

Casanova spędził w Warszawie kilka miesięcy na przełomie lat 1765-66. Obracał się w kręgu Stanisława Augusta, jego dworu i teatru. Ze szczególnym upodobaniem przebywał w gronie artystów baletu królewskiego. Był świadkiem wydarzeń pierwszego sezonu polskiej sceny publicznej w Operalni Saskiej. Adorował u nas konkurujące ze sobą włoskie primabaleriny: Annę Binetti, Caterinę Gattai i Teresę Casacci, oklaskiwał też występy legendarnego tancerza Charlesa Le Picqa, zwanego „Apollem Tańca” europejskiej sceny baletowej. Na koniec wdał się w konflikt i pojedynek z faworytem króla, hrabią Franciszkiem Ksawerym Branickim. A wszystko to opisał barwnie w swoich kultowych pamiętnikach. Balet „Casanova w Warszawie nawiązuje do tych wydarzeń, tworząc malowniczą wizję inscenizacyjną tamtej epoki, teatru i baletu oraz ludzi, których znamy dobrze z kart polskiej historii.

Balet w dwóch aktach

Libretto: Paweł Chynowski

Choreografia i reżyseria: Krzysztof Pastor

Dyrygent i koncepcja muzyczna: Jakub Chrenowicz

Scenografia i kostiumy: Gianni Quaranta

Światła: Daniele Nannuzzi

Obsada:

Soliści i zespół Polskiego Baletu Narodowego

Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close