Spektakle

Warszawa: Anna Piotrowska, Joanna Chitruszko „PRZY, PRZY – hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności”

Zdjęcie: Warszawa: Anna Piotrowska, Joanna Chitruszko „PRZY, PRZY – hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności”

Fot. Artur Wacławek

Wersja do druku

Udostępnij

Pierwszy duet Piotrowskiej i Chitruszko Zmian(AA) pogody, czyli histeryczna nie-historia, był rozważaniem na temat histerii macicy odwołującym się do rozmów Hipokratesa z Platonem. Drugie spotkanie, to przedstawienie Przy Przy, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności. Tutaj Piotrowska przygląda się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.

 

 

„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza”

„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności”.

„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.

„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności”.

Jakie tworzą się napięcia w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości?

Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Czy może jak śpiewał Freddie Mercury „Pain is so close to pleasure”?

Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego co się między nimi może wydarzyć.

koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska

kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska

muzyka i światło: Michał Mackiewicz

szept: Łukasz Pawłowski

tekst: Łukasz Pawłowski, Anna Piotrowska

premiera: 3 czerwca 2013, Teatr Druga Strefa w Warszawie

pokaz work in progress – kwiecień 2013: Ogólnopolski Festiwal Kalejdoskop 2013, Białystok

produkcja: eferte_Fundacja Rozwoju Tańca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa

koprodukcja: Teatr Druga Strefa

przedstawienie sfinansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawa Dzielnicy Mokotów w ramach projektu „mufmi przedstawia”

gospodarz wydarzenia: mufmi teatr tańca

JOANNA CHITRUSZKO / BIAŁYSTOK / ‘76

Wiceprezes Podlaskiego Stowarzyszenia Tańca, Wiceprezes Fundacji Głos. Tancerka, pedagog tańca współczesnego, organizator wydarzeń związanych z tańcem: Festiwalu Kalejdoskop od 2001 roku, Hip Hop Groove Festiwal od 2008 i 2009, Free Mind Festiwal 2010 w Białymstoku, Festiwalu SIC! 2010 w Warszawie, animator kultury, producent sesji zdjęciowych. Od roku 1995 zatańczyła w wielu nagradzanych projektach i spektaklach Teatru Tańca Projekt i Teatru Tańca Alter. Brała udział m.in. w spektaklu Leszka Mądzika, współpracowała z Teatrem Usta Usta/2xu przy realizacji spektaklu Erosion – Architektura, Obrazy. Obecnie współpracuje z Anną Piotrowską: kwadrat w szafie, Zmian(AA) pogody, Przy  Przy.

MICHAŁ MACKIEWICZ / WARSZAWA / ‘81

Freelancer, niezależny artysta multimedialny jest artystą pracującym wielopłaszczyznowo. Swoją synestetyczną wizję sztuki konsekwentnie realizuje w formie multimedialnych środowisk. Potrafi sprawnie i swobodnie łączyć rozmaite środki ekspresji. Prowadzi poszukiwania w obszarach design’u, współczesnego malarstwa, grafiki,  abstrakcyjnych form przestrzennych, technik oświetleniowych i eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Swoje doświadczenia zdobywał przygotowując liczne wystawy, audycje, spektakle. Współpracuje z tetrami tańca jako muzyk, kompozytor. Zajmuje się również iluminacją i scenografią. Jego najnowsze dokonania są minimalistyczne, czyste, nienarzucające się. Mackiewicz nie stara się szokować, prowokować, daje swoim odbiorcom oddech, przestrzeń. Jego wypowiedź jest nieoczywista, skłaniająca do myślenia i pomimo swojej powściągliwości i wyraźnie intelektualnego charakteru, niesie w sobie dyskretny ładunek emocjonalny. Działania tego artysty wyróżniają się precyzją oraz dbałością o jakość wykończenia, ich autor jest perfekcjonistą kładącym szczególny nacisk na warsztatowe mistrzostwo.

Mackiewicz dzięki swojej aktywności, ogromnemu doświadczeniu technicznemu oraz umiejętnościom komunikacyjnym jest skutecznym organizatorem wydarzeń kulturalnych. Ma za sobą liczne realizacje. Prezentował swoją twórczość w Polsce, Norwegi, na Litwie i Węgrzech. Ostatnio rozpoczął współpracę z tancerzami z Chin oraz Niemiec.

ŁUKASZ PAWŁOWSKI / WARSZAWA / ‘77

Absolwent PWST w Krakowie im. Ludwika Solskiego, filia we Wrocławiu.  Aktor Teatru Polskiego w Poznaniu (2002-2009). Otrzymał aktorskie wyróżnienie na Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2002) za rolę Własa w „Letnikach” Maksyma Gorkiego w reżyserii B. Baranowskiej. Otrzymał wyróżnienie za sztukę „ A+B=Rh-” w ramach w konkursu dramaturgicznego „Lustro. Obraz .Iluzja.” w Łodzi (2008). W Laboratorium Dramatu w Warszawie odbyło się czytanie publiczne jego sztuki INNE MIASTO, które zaistniało w trzydziestce Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (2009). Napisał również sztukę pt. S_P_O_N_A_D – mroczny, pesymistyczny dramat o upadku ludzkości, który miał swoją realizację podczas przeglądu piosenki aktorskiej Nurt Off 2009 we Wrocławiu. W 2011 musical gangsterski „Donnie & Glide” w trzydziestce najlepszych sztuk Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W 2012 autorski projekt Safari Zebra został wybrany do Nurtu OFF 33. PPA we Wrocławiu. Z Piotrowską współpracował przy przedstawieniach: kwadrat w szafie, zmian(AA) pogody, Przy  Przy.

powiązane

Ludzie

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close