Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień pierwszy

Zdjęcie: Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień pierwszy

Teatrr Limen Butoh „Zmierzch opuszczonych miast”. Fot. Janusz „Yassiek” Matuszewski

Wersja do druku

Udostępnij

Fort Mokotów to schowane na warszawskim Mokotowie niezwykłe miejsce. Historyczne wydarzenia ukryte w pamięci tego miejsca – zabytkowych budynków i ziemi – jednocześnie splecione z toczącym się tam współczesnym życiem: biznesem, sztuką, rozrywką. I jeszcze korzenie drzew splecione z ruinami warszawskiego fortu – natura i jej niepokonana moc odradzającego się życia… W programie pierwszego dnia „Butohpolis” II Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh  znalazły się: performans site-specific Teatru Limen Butoh, projekcja animacji 3D Damian Żaka zrealizowana w technologii przechwytywania ruchu, wystawa zdjęć Sylwii Zawadzkiej oraz wydarzenie towarzyszące – projekt Sektor – film 360 stopni Wojtka Matejko i Wojtka Olchowskiego oglądany na goglach VR.

PROGRAM

godz. 19.00-19.30, miejsce: Schodki

Teatr Limen Butoh: Zmierzch opuszczonych miast. Performans site-specific. Koncepcja: Sylwia Hanff, wykonanie: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów, Marek Kowalski, muzyka: Pierre Boeswillwald, realizacja dźwięku: Jakub Iwiński

godz. 19.00-21.00, miejsce: Pół na Pół

 

Rewolta ciała Damian Żak – projekcja animacji 3D zrealizowana w technologii przechwytywania ruchu (butoh), premiera

Wystawa zdjęć Sylwii Zawadzkiej Butohpolis’19’

Sektor – protest ekologiczny – taniec butoh, immersyjne wideo 360 stopni.  Idea i wykonanie: Wojtek Matejko, produkcja i realizacja: Wojciech Olchowski (wydarzenie towarzyszące)

Wstęp wolny.

W przerwach, przed lub po wydarzeniu można miło spędzić czas, spacerując po terenie Fortu Mokotów lub pozwalając sobie na chwilę relaksu w restauracyjnym ogródku.

OPIS WYDARZEŃ:

Zmierzch opuszczonych miast/Teatr Limen Butoh

Performans inspirowany jest muzyką Pierre’a Boeswillwalda i filmem Andrieja Tarkowskiego Stalker. Film opowiada o ekspedycji prowadzonej do zamkniętego obszaru nazywanego „Strefą”, będącego czymś mistycznym, czującą i myślącą przestrzenią, do której nie stosują się zwykłe prawa fizyki. Centrum „Strefy” stanowi „Pokój”, który spełnia ukryte życzenia i nieświadome pragnienia. Stalker to ktoś, kto posiada zdolność przekraczania granic tego, co nieznane, niebezpieczne i zakazane. To „jurodiwy” – „święty głupiec”, niewinny w oczach Boga. Takie właśnie „Strefy” można znaleźć w opuszczonych miastach…

Premiera w wersji solowej odbyła się w 2017 na Festiwalu „En Chair et en Son” w Le Cube pod Paryżem. W tym samym roku w Warszawie miała miejsce premiera wersji zespołowej.

Koncepcja: Sylwia Hanff
Wykonanie: Sylwia Hanff, Magdalena Jakubów, Marek Kowalski
Muzyka: Pierre Boeswillwald

Warszawski Teatr Limen Butoh prowadzony przez Sylwię Hanff (performerkę butoh, reżyserkę, choreografkę, menadźerkę kultury) od 2002 roku. Od kilkunastu lat prowadzi współpracę międzynarodową, organizuje wydarzenia artystyczne (prezentacje spektakli gości z polski i zagranicy oraz warsztaty butoh), a także zaprasza zagranicznych artystów do udziału w swoich projektach. Występował na wielu międzynarodowych festiwalach, otrzymał nagrody na konkursach teatralnych i tanecznych. Dotychczas zrealizował ponad 20 spektakli, wiele etiud i improwizacji; współrealizował międzynarodowe projekty. Pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę artystami z rożnych obszarów: plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. www.limenbutoh.net

Rewolta ciała/Damian Żak

 

Animacja 3D zrealizowana z użyciem technologii przechwytywania ruchu.

Rewolta ciała to przed wszystkim eksperyment, próba uchwycenia i zobrazowania duchowych aspektów butoh, których doświadczamy, ale nie jesteśmy w stanie dostrzec. Nasze zmysły ograniczają percepcje, zniekształcając rzeczywistość i pokazując tylko jej wąską część. Zatem aby odnaleźć to, czego nie można zobaczyć, trzeba przenieść się w przestrzeń, która jest pozbawiona tych barier. Świat wirtualny ma nieograniczone możliwości i pozwala na stworzenie zupełnie nowej rzeczywistości, która rządzi się swoimi własnymi prawami. Czas, miejsce, materia, powietrze czy też energia mogą przyjąć dowolną formę, posiadać nowe cechy i właściwości, dotąd nam nieznane. Zobrazowanie w ten sposób relacji między światłem i mrokiem, która jest esencją butoh, odkrywa jego zupełnie nowe aspekty, dotychczas zamknięte jedynie w powłoce doświadczeń, a teraz w pełni możliwe do zobaczenia. Zrealizowany w przestrzeni wirtualnej performans wychodzi naprzeciw ludzkim ograniczeniom.  Ruch zaczerpnięty z rzeczywistości ruch i ponownie odtworzony w nowym wymiarze, wytwarza unikalną wartość ekspresji, pozwalając zmaterializować w niej zapis stanu umysłu. Artysta odizolowany od ciała, przeistacza się w czystą energię w pełni wyzwoloną z własnego wnętrza. Konfrontuje się z otoczeniem i wydobywa z niego mrok, który prowadzi go ku światłu, tworząc niepowtarzalne relacje. Przechodzi na zupełnie inny poziom egzystencji, nieustannie balansując na krawędzi życia i śmierci.

Damian Żak – student Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach na Wydziale Projektowym (kierunek Projektowanie graficzne). Animację 3D Rewolta ciał zrealizował w pracowni Działań Multimedialnych dr. Ksawerego Kaliskiego. Swoją twórczość skupia przede wszystkim wokół zagadnień ruchomego obrazu. W pracach podejmuje wyzwanie zobrazowania za pomocą języka multimediów zagadnień filozoficznych i sakralnych, nie mających fizycznego odzwierciedlenia w rzeczywistości, Często posługuje się formami abstrakcyjnymi, wykorzystując wszelkie dostępne technologie  konstruowania świata wirtualnego. Dotychczasowe realizacje  wideo i animacje to m.in. animowana typografia tekstu literackiego Doroty Masłowskiej dla Oleś Brothers, animacja na temat Insideoutside – Dusza Bakongo, teledysk w technologii VR Unreal Engine dla japońskiego zespołu Candle do utworu Linguistics, animowany teaser 3D Festiwalu Chopin i jego Europa. https://damianzak.myportfolio.com

Efemeryczna wystawa zdjęć Sylwii Zawadzkiej Butohpolis 2019

Wystawa obejmuje wybrane zdjęcia polskich i zagranicznych artystów prezentowanych podczas pierwszej edycji Festiwalu Butohpolis. Artystyczne fotografie dużego formatu pozwalają choć trochę wczuć się w atmosferę efemerycznego tańca butoh.

Sylwia Estera Zawadzka – fotograf, filozof, wykładowca. Ukończyła studia filozoficzne na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Tam też obroniła pracę doktorską. Słuchaczka studiów fotograficznych w Wyższej Szkole Fotografii w Warszawie w latach 2015-2016. W latach 2005 – 2012 wykładowca filozofii na państwowych i prywatnych uczelniach wyższych. Od roku 2012 fotograf teatralny i streetowy. Obecnie pracuje jako fotograf niezależny. Centralnym motywem jej twórczości niezmiennie pozostaje człowiek w krajobrazie miejskim oraz sztuka fotografii teatralnej.

https://www.facebook.com/Lightquest.foto

Wystawa została przygotowana przy wsparciu Klubu Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

 

Sektor – protest ekologiczny – taniec butoh – wideo immersyjne 360 stopni

Sektor jest wyrażoną poprzez taniec butoh artystyczną impresją na temat kontrowersyjnego przekształcenia przez człowieka krajobrazu i biotopu, w formie immersyjnego wideo 360 stopni z sugestywnym dźwiękiem i oryginalną muzyką. Zdjęcia do Sektora miały miejsce we wrześniu 2019 roku na terenie parku krajobrazowego na najwęższym odcinku Mierzei Wiślanej, który w lutym 2019 roku został w kilka dni odarty z 10 tysięcy drzew. Miejsce to zostało przeznaczone do wyrównania i przekopania kanału, który według większości specjalistów nie będzie miał żadnej istotnej użyteczności ekonomicznej, natomiast spowoduje olbrzymie straty dla lokalnej przyrody oraz turystyki. Sektor – jak popatrzeć na niego – niby ziemia jak ziemia. Słońce ją ogrzewa tak, jak ogrzewa całą resztę lasu wokół, tylko drzew nie ma. Wywieźli, trochę jeszcze zostało. Sektor sam siebie wyznacza – drzewa po obu stronach, jak nożem uciął. Wiatr tu inaczej wieje, a zdawałoby się ten sam, od morza. Do Sektora najłatwiej dotrzeć od strony asfaltu. Asfalt jest równy, gładki, a tu te pagórki, trzeba przejść między nimi, wejść na nie. Widzisz je z asfaltu, stoją, zapraszają. Oznakowali drogę do samego punktu widokowego na morze i zatokę. O, tu jest Dolina Rozpaczy, a tu Pole Kości, a tu Wzgórze Czaszki. Sektor nie pyta, czy jesteś dobry czy zły, ale pokazuje pewną drogę. Drogę którą ter,az wszyscy zmierzamy, dokąd prowadzi – widzisz, wiesz. Sektor to taki wycinek, który się zabliźnia zielenią, może się zagoi, może sam, a może z pomocą, a może wcale nie…

Idea i wykonanie: Wojtek Matejko, produkcja i realizacja: Wojciech Olchowski, muzyka:

Rafał Iwański, biżuteria: Radek Anais Larø, głos: Krzysztof Petkowicz. Tekst na podstawie Pikniku na skraju drogi Arkadija i Borisa Strugackich: Wojciech Olchowski

Powstanie Sektora było możliwe dzięki wsparciu Lubelskiego Festiwalu Filmowego oraz

Pracowni VR/AR Laboratorium Narracji Wizualnych w Szkole Filmowej w Łodzi.

Podziękowania dla aktywistów ekologicznych z grupy „Obóz dla Mierzei Wiślanej” oraz

społeczników z Krynicy Morskiej.

https://www.facebook.com/SectorFilm360

Cały program Festiwalu Butohpolis 5-12 sierpnia:

https://www.facebook.com/events/631684664110072

***

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych, Teatr Limen Butoh

Partnerzy: Teatr Akt, Fort Mokotów, Schodki, Pół na Pół

Patroni medialni: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, ButohSfera, Fundacja Performa

Wsparcie medialne: portal taniecPOLSKA.pl

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Fort Mokotów – Schodki i Pół na Pół, ul. Racławicka 99

powiązane

Ludzie

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close