Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień trzeci

Zdjęcie: Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień trzeci

Yuko Kaseki „9 kroków ku prochom”. Fot Sigel Eschkol

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach trzeciego dnia drugiej edycji „Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh” Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych” i Teatr Limen Butoh zapraszają na dwa pokazy spektakli (na żywo i online), rozmowę i prezentację książek o butoh. Tegoroczny program poświęcony jest różnym formom butoh w Europie.

Jak pisze Dyrektorka Artystyczna festiwalu, Sylwia Hanff: „Zaprosiliśmy jedne z najwybitniejszych europejskich tancerek – Yuko Kaseki z Niemiec i SU-EN ze Szwecji. Chcemy prezentować przede wszystkim tzw. nowe butoh – odmienne od klasycznego i poszukujące nowoczesnych środków wyrazu – oraz artystów tworzących na pograniczu butoh i innych sztuk performatywnych, jak Anna Ventura Natsuki – niezwykła artystka pochodząca z Katalonii i mieszkająca we Francji. Prezentujemy także polskich artystów – w tym roku związanych z Teatrem Limen Butoh”.

PROGRAM

 

godz. 19.00-19.45

Yuko Kaseki: 9 kroków ku prochom, spektakl na żywo w sali teatralnej

godz. 20.00-20.45

Rozmowa na temat tego, czym jest „duch butoh” oraz prezentacja badań nad butoh zebranych w książce Coś zwanego butoh wydanej przez Dance Archive Network. Prowadzenie: Julia Hoczyk.

godz. 20.50-22.00

SU-EN Butoh Company Rapture/Upojenie, projekcja wideo w sali teatralnej.

Butohpolis online: wideo będzie również dostępne online przez 48 godzin od godz. 20.00 11 sierpniado godz. 20.00 13 sierpnia

Księga Butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

Opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka.

Księgę będzie można obejrzeć podczas obu wieczorów butoh w Teatrze Akt 11-12 sierpnia.

WSTĘP WOLNY

UWAGA! Liczba miejsc na sali bardzo ograniczona – organizatorzy dbają o bezpieczeństwo widzów.

Opisy wydarzeń:

Yuko Kaseki: 9 kroków ku prochom

Taniec inspirowany kusozu (graficznym przedstawieniem dziewięciu etapów rozkładu zwłok).

Kusozu, często przedstawiany w sztuce buddyjskiej jako ciało kobiety, odsłania skłaniający do kontemplacji obraz przemijającej egzystencji.  W dziewięciu warstwach wewnętrznej i zewnętrznej przemiany performans odkrywa fizyczną metamorfozę ciała i kości, wody i wapnia, powietrza i prochu.

Kot ma dziewięć żyć, potem zamienia się w proch.

Przeznaczeniem prochu jest nowy kot.

9 kroków ku prochom to seria performansów wyróżniająca się innym podejściem i sposobem prezentacji.

9 kroków ku prochom #4 to spektakl złożony z multiplikacji tańca strukturalnego i muzyki improwizowanej. Performans przechodzi nieustanną transformację dzięki synergii ruchu i dźwięku.

Performans jest pełen energii, a kiedy Kaseki przyjmuje zniekształconą pozę, niepokoi. Christopher Shea/ „Exberliner”

Reżyseria, choreografia, kostium, taniec: Yuko Kaseki

Muzyka: Kauhisa Uchihashi

Reżyseria świateł: Teo Vlad

Yuko Kaseki – tancerka, choreografka i nauczycielka butoh, mieszkająca w Berlinie od 1995 roku. Studiowała taniec butoh i sztukę performance w HBK Braunschweig u Anzu Furukawy. Tańczyła w swoim zespole Dance Butter Tokio i Verwandlungsamt w latach 1989-2000. W 1995 roku Yuko Kaseki i Marc Ates założyli zespół taneczny cokaseki. Brała udział w różnych międzynarodowych projektach z wykonawcami, muzykami i artystami wizualnymi w Europie, Japonii, Tajwanie, Korei, Malezji, Tajlandii, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Chile, Urugwaju, Argentynie, Australii, Rosji, Indiach, Burkina Faso i USA. Jej prace są nagromadzeniem poetyckich i żywych obrazów, które zawierają ducha butoh. Nieustannie poszukuje, a jej artystyczna droga zaprowadziła ją do współpracy z artystami różnych sztuk. Brała udział w rezydencja artystycznych w ośrodkach na całym świecie.

http://www.cokaseki.com

SU-EN Butoh Company: Rupture/Upojenie

pieśń tworzenia

bezwstydna

emanująca z kręgosłupa

dziko rodzi się suka

zhańbiona

tryskająca życiem

 

kocha sercem lwicy

gryzie duszą węża

wygłodniała

płonie

wyje

śpiewając pieśń upojenia

 

Choreografia: SU-EN

Taniec: SU-EN, Marie Gavois, Gabriel Bohm Calles, Anders Friberg, Jonas Klinkenberg, Heiko Klandt, Helena Kantinkoski, Anna Bergsten, Maria Lundström

Muzyka i wykonanie na żywo: Aki Onda

Działania sceniczne: Junichi Kakizaki

Reżyseria świateł: Johan Söderberg

Scenografia:  SU-EN

Kostiumy, fryzury i body art SU-EN

Fotografie: Gunnar H Stening

Premiera: 2011, Dansens Hus, Stockholm, Sweden

Produkcja:  Mon no Kai/SU-EN Butoh Company

SU-EN jest dyrektorką artystyczną SU-EN Butoh Company, choreografką, tancerką i artystką butoh. Zespół powstał w Tokio w 1992 roku pod superwizją Tomoe Shizune & Hakutobo, w którym choreografką była Yoko Ashikawa. Od 1994 roku ma siedzibę w Szwecji i występuje na całym świecie. SU-EN posiada również licencję nattori tradycyjnego japońskiego tańca z Yoh Izumo School of Jiutamai.

Od 1997 SU-EN Butoh Company ma swoją siedzibę w starej wiejskiej szkole Haglund Skola,  godzinę drogi na północ od Sztokholmu, w środku lasu. SU-EN zajmuje się szeroko pojętą sztuką: sztuką performance, wideo, projektami wizualnymi, pracą z głosem i tańcem. Od 2013 roku SU-EN jest kuratorką K.R.O.P.P – platformy tańca współczesnego i sztuki performance.

SU-EN otrzymała wiele stypendiów i nagród: honorowe odznaczenie Miasta Uppsala, 10-letni grant na działania twórcze od Szwedzkiego Komitetu Grantów Artystycznych, tytuł Honorowego Artysty Uppsali. W 2011 roku SU-EN otrzymał nagrodę Uchimura w Japonii. www.suenbutohcompany.net

 

Czym jest duch butoh? – to temat rozmowy, podczas której zostanie zaprezentowana również książka Something Called Butoh [Coś zwanego butoh], opublikowanej niedawno w Japonii jako raport z ogólnoświatowych badań nad butoh przeprowadzonych przez Dance Archive Network w latach 2017-2019 przy wsparciu Arts Council Tokyo. Książka prezentuje różnorodne wypowiedzi z punktu widzenia praktykujących butoh na całym świecie na temat „czegoś, co nazywa się butoh”.

Więcej o książce http://www.kazuoohnodancestudio.com/english/product/p20015.html

Rozmowę poprowadzi: Julia Hoczyk

Julia Hoczyk  – teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Opcjach”, „Dwutygodniku.com” i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005–2010 była redaktorką „Sceny” – periodyku poświęconego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008–2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter”, a od 2011 – portalu taniecPOLSKA.pl (inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca), poświęconego informacji, promocji, dokumentacji tańca artystycznego w Polsce, a także wspierającego dyskurs krytyczny na temat tej dziedziny sztuki. Zajmuje się problematyką ciała, cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi gościnne wykłady o tańcu współczesnym i butō. Współpracowała z Akademią Teatralną, gdzie w latach 2010-2015 prowadziła zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.

Księga butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka

Dla wielu tancerzy butoh to coś więcej niż forma tańca. Czasami jest to koncept, szersza forma sztuki lub pewien sposób myślenia o życiu, śmierci i świecie. Nie ma jednego sposobu zrozumienia butoh. Księga butoh to album, który „tłumaczy” ruch ciała na obiekt fizyczny. Do udziału w projekcie Karolina Bieszczad-Stie zaprosiła kilku najwybitniejszych japońskich tancerzy. Dostali oni przestrzeń papieru o formacie A3, aby wypełnić ją czymś, co dla nich jestbutoh. Poszczególne strony przybrały kształt kolaży kostiumów, zapisów tańca, rysunków, znalezionych przedmiotów… Część stron została stworzona samodzielnie przez tancerzy, część przy współpracy z Karoliną i polską artystką Anną Różą Gurowską. Wszystkie strony zostały następnie zebrane i oprawione przez włoskiego szewca w Oslo, tworząc Księgę butoh. Celem tego interdyscyplinarnego projektu jest powrót do źródeł butoh w niekonwencjonalny sposób.

Więcej informacji: https://www.butoh-encounters.com/2019-be-thinking-practice

Cały program Festiwalu Butohpolis 5-12 sierpnia:

https://www.facebook.com/events/631684664110072

***

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych, Teatr Limen Butoh

Partnerzy: Teatr Akt, Fort Mokotów, Schodki, Pół na Pół

Patroni medialni: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, ButohSfera, Fundacja Performa

Wsparcie medialne: portal taniecPOLSKA.pl

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Teatr Akt, ul. Łaziebna 9

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close