
Centralna Scena Tańca: „Burden” / „Miazga” – dwa spektakle taneczne
Centralna Scena Tańca: „Burden” / „Miazga” – dwa spektakle taneczne
Podczas kwietniowego spotkania z cyklu Centralna Scena Tańca: Scena na deskach Mazowieckiego Instytutu Kultury zobaczymy dwa spektakle: Burden w wykonaniu węgierskiego duetu Attili Rónaiego i Rolanda Géczyiego oraz Miazga Stanisława Buldera i Artura Grabarczyka z h.art company.
Burden
Duet opowiada o prawdziwej i szczerej przyjaźni, jednocześnie ukazując lekką i swobodną więź między dwojgiem tancerzy. Poprzez akceptację i kompromisy artyści tworzą bezpieczną przestrzeń, w której mogą otworzyć się i być w pełni sobą. Burden podkreśla znaczenie otaczania się właściwymi ludźmi – takimi, przy których można zdjąć maski noszone na co dzień, które mają umożliwić dopasowanie się do społeczeństwa lub budowanych relacji. Przesłanie jest jasne: warto dbać o bliskie relacje i pielęgnować je, ponieważ nikt nie jest w stanie uratować się sam – ale możemy ocalić siebie nawzajem. Chodzi o znalezienie równowagi między troską o siebie a gotowością do wspierania innych ludzi. Ponieważ wykonawcy wywodzą się ze środowiska miejskiego, ich ruch łączy w sobie cechy różnych stylów tańca, tworząc podróż pełną głębokich i wyrazistych ruchów.
Twórcy:
Choreografia: Attila Rónai & Roland Géczy
Tancerze: Attila Rónai & Roland Géczy
Muzyka: Hámor József
Kostiumy, reżyseria światła: Attila Rónai & Roland Géczy
Trailer: Kristóf Deák, montaż Attila Rónai & Roland Géczy
Spektakl „Burden” w wykonaniu węgierskiego duetu Attili Rónaiego i Rolanda Géczyiego. Fotografia z archiwum artystów.
Miazga
MIAZGA
[ENTER]
Nerd alert!
[ENTER]
Miazga – program, który odpowiada za kodowanie ciągłości procesów zachodzących w ciele człowieka. Miazga to centrum zarządzania organizmem, skupione wokół ośrodkowego układu nerwowego. Fizjologiczne i społeczne mechanizmy, które zachodzą w Miazdze, są poddawane analizie, interpretacji i eksploatacji przez Awatary. Używają one języka programowania Brainfuck, który stanowi narzędzie choreograficzne odpowiadające za strukturę, tempo i podejmowane przez Awatary decyzje.
[ENTER]
UWAGA! Ty też jesteś częścią Miazgi.
[WYJŚCIE]
Twórcy:
Reżyseria, choreografia, performance: Stanisław Bulder, Artur Grabarczyk
Koncept: Artur Grabarczyk
Kostiumy: Stanisław Bulder
Muzyka: Zuzanna Henclik, Bartosz Kalwasiński
Wizualizacje: Gary Garnowski
Identyfikacja wizualna i dokumentacja: Maria Łozińska
Reżyseria światła: Stanisław Bulder, Artur Grabarczyk
Realizacja światła: Filip Ejsmont
Zdjęcia: Zuzanna Czaplak
Koordynacja produkcji / h.art: Beata Miernik
Wsparcie dramaturgiczne / opieka merytoryczna: Katarzyna Kania
Produkcja: Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, h.art company, Stacja Orunia GAK
Spektakl Miazga powstał w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, którego operatorem w Gdańsku w roku 2024 jest Instytut Kultury Miejskiej. Program Przestrzenie Sztuki – Taniec jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Przestrzenie Sztuki – Taniec: „Miazga”, chor. S. Bulder, A. Grabarczyk. Fot. Zuzanna Czaplak
Przestrzenie Sztuki – Taniec: „Miazga”, chor. S. Bulder, A. Grabarczyk. Fot . Zuzanna Czaplak
Centralna Scena Tańca: Scena ─ Taniec, dialog, człowiek, kultura
Blok programowy „Taniec, dialog, człowiek, kultura” definiuje taniec jako narzędzie komunikacji, przekazujące treści i idee, docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku pokazujemy spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Mamy nadzieję, że ta różnorodność pozwoli publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca.
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja VI, 2025
kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: miasto st. Warszawa
bilety dostępne online lub w kasie MIK: www.mik.waw.pl/repertuar