Dyskusja

Warszawa/Centralna Scena Tańca: II panel ekspercki Krytyki i Teorii Tańca

Zdjęcie: Warszawa/Centralna Scena Tańca: II panel ekspercki Krytyki i Teorii Tańca

Drugi panel ekspercki w ramach działań Krytyki i Teorii Tańca, materiały organizatorów

Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na drugi panel ekspercki w ramach działań Krytyki i Teorii Tańca, realizowanej w projekcie Centralnej Sceny Tańca w Warszawie. 16 września o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury przy Elektoralnej 12 odbędzie się panel dyskusyjny wokół problemów i tematów poruszanych w spektaklach tanecznych. Natomiast o godzinie 19.00 będzie można skonfrontować własne teoretyczne refleksje po panelu ze spektaklami na żywo w ramach działań Sceny CST.

Wersja do druku

Udostępnij

Panel Krytyka tańca, będący częścią projektu Centralnej Sceny Tańca jest ściśle związany z dyskursem filozoficzno-edukacyjnym dotyczącym tańca.

Krytyka tańca jest jednym z niezbędnych elementów stymulujących rozwój publiczności. Jedną z funkcji krytyków jest pośredniczenie w obustronnej komunikacji między artystami i widzami. Rzetelna, profesjonalna krytyka tańca służy zarówno artystom, jak i widowni, która wiedzę o tańcu i kompetencje odbiorcze zdobywa w dużej mierze właśnie poprzez lekturę recenzji i relacji wspierających rozumienie i percepcję tańca, dyskusje tematyczne wokół problemów i tematów poruszanych w spektaklach tanecznych, a także wypowiedzi samych twórców o ich metodyce pracy, inspiracjach i konceptach choreograficznych.

Życie w sieci

Pandemia COVID-19 przedefiniowuje sposoby uczestnictwa w kulturze i sprawiła, że w poczucie izolacji, towarzyszące nam na co dzień (a przy okazji temat pierwszego panelu eksperckiego) większość z nas desperacko chciała wpuścić więcej świata. Dość szybko przestały więc wystarczać zwykłe pokazy spektakli on-line i transmisje wydarzeń, a twórcy, wraz ze spragnioną kontaktu i wymiany myśli publicznością poszukiwali nowych formatów funkcjonowania kultury i sztuki w sieci – bardziej partycypacyjnych, korzystających z narzędzi, jakie przyniosły ze sobą technologie cyfrowe. Czego nas, odbiorców i twórców kultury, nauczyła pandemia? Co z nami zostanie, co odrzuciliśmy? Te pytania będę chciała zadać Dorocie Ogrodzkiej, pedagożce teatru, reżyserce i badaczce, redaktorce bloku tekstów poświęconych tym zagadnieniom w wakacyjnym numerze miesięcznika „Dialog”. Staną się one także punktem wyjścia do rozmowy z drugim gościem panelu, Maciejem Kuźmińskim, choreografem, pedagogiem i producentem. Freelancerem o rzadko spotykanej determinacji, przecierającym szlaki projektom, które już na stałe wpisały się w krajobraz rodzimego tańca – jak Polska Sieć Tańca, organizowana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Jednocześnie Kuźmiński to choreograf i pedagog nastawiony na współpracę międzynarodową, który umiejętność sieciowania, w drugim znaczeniu, jakiemu przyjrzymy się podczas panelu, opanował niemal do perfekcji (choć w jednym z wywiadów wspomina, że częściej propozycje współpracy otrzymuje z zagranicy niż z Polski). Wraz z artystą będę chciała się zastanowić nad współczesnymi znaczeniami i modelami sieci w kulturze (zwłaszcza w tańcu), nad sposobami funkcjonowania na rynku sztuki (w Polsce i zagranicą) twórców-freelancerów, umiejętnościami, jakie muszą opanować, ale też zadać pytanie, czy da się inaczej, szczególnie w naszym kraju. Z gośćmi panelu chciałabym znaleźć także pozytywne strony sytuacji, w jakiej jesteśmy obecnie w Polsce jako ludzie kultury i sztuki, zastanowić się nad tym, jak działać afirmatywnie, przekuwać w działanie nawet trudne doświadczenia.

𝗝ulia 𝗛oczyk – teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Publikowała m.in. w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „Opcjach”, „Dwutygodniku.com” i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005–2010 była redaktorką „Sceny” – periodyku poświęconego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008–2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter”, w latach 2011–2018 – redaktorką prowadzącą portalu taniecPOLSKA.pl prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca, poświęconego informacji, promocji i dokumentacji tańca, obecnie jest jego redaktorką. Zajmuje się problematyką cielesności i gender w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi wykłady i spotkania o tańcu współczesnym oraz butō. W latach 2010-2015 współpracowała z Akademią Teatralną w Warszawie w zakresie zajęć z analizy tańca współczesnego. W 2019 w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zrealizowała projekt kuratorski Wokół tańca, choreografii, performansu – różne ujęcia tańca współczesnego. Pracuje w Dziale Dokumentacji i Publikacji Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

𝗗orota 𝗢grodzka – artystka społeczna, pedagożka teatru, reżyserka, trenerka i badaczka. Wiceprezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym prowadzi niezależne miejsce teatralne SZKOŁA oraz realizuje autorskie projekty artystyczno-społeczne i edukacyjne. Naukowo związana przez lata z Instytutem Kultury Polskiej UW, gdzie pisała doktorat i gdzie od 14 lat prowadzi zajęcia. Założycielka i reżyserka Laboratorium Teatralno-Społecznego, stypendystka MKiDN.

Jest jedną z kuratorek programowych SLOT ART FESTIWAL, stale współpracuje z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych ę, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Krytyką Polityczną i Szkołą Liderów oraz z licznymi polskimi i zagranicznymi teatrami. Pisze i publikuje oraz rozmyśla i rozmawia na temat sztuki partycypacyjnej, sztuki społecznej oraz kategorii nowego uczestnictwa.

𝗠aciej 𝗞uźmiński – choreograf, pedagog i producent. Jego spektakle prezentowane były od 2014 roku ponad 170 razy w 21 krajach. Artysta zdobył ponad dwadzieścia międzynarodowych nagród i wyróżnień za swoje spektakle tworzone w ramach autorskiego zespołu Maciej Kuźmiński Company. Gościnny choreograf dla zespołów w Polsce, Holandii, Niemczech, Węgier i Litwy. Gościnny pedagog konserwatoriów tańca Codarts, ArtEZ, Laban, Pera oraz Belgrade Dance Institute.

W 2017 roku zapoczątkował działalność Polskiej Sieci Tańca. W 2020/2021 roku Sieć, organizowaną przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, tworzy 15 partnerów prezentujących 14 spektakli tanecznych, dając łącznie prawie 80 pokazów w całym kraju z udziałem niemal 100 artystów. Był również pomysłodawcą i inicjatorem programu wymiany rezydencyjnej z Luksemburgiem pod nazwą Project 2/3, prowadzonego przez NIMiT. W latach 2016-2018 kierownik Teatru Tańca Caro w Siedlcach. Od 2018 roku członek zarządu ogólnopolskiego Stowarzyszenia Forum Tańca. Współpracował z Instytutami Polskimi w Niemczech, Austrii, Anglii, z Ambasadami RP w Luksemburgu, Belgradzie i Amsterdamie. Współpracuje z centrami i domami kultury na terenie całego kraju. Kilkukrotnie uhonorowany dotacjami z programów Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.

Kuratorka działu Krytyki i Teorii Tańca: Paulina Święcańska

Wydarzenie realizowane w ramach projektu Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja II

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury

Współfinansowanie: Miasto Stołeczne Warszawa

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close