Fundacja Artystyczna PERFORM zaprasza na spotkania autorskie, podczas których redaktorki oraz autorki i autorzy opowiedzą o założeniach i procesie powstawania publikacji Kontakt Improwizacja w Polsce. Publikacja zawiera teksty artystów, praktyków i teoretyków na temat kontakt improwizacji w Polsce, techniki obecnej w polskim tańcu od 25 lat. Część autorów będzie obecna podczas spotkań, aby opowiedzieć o swojej pracy nad tekstami dotyczącymi własnej praktyki w perspektywie rozwoju tej techniki tańca. Podczas spotkań będzie również możliwość zadawania pytań oraz nabycia egzemplarzy książki (liczba egzemplarzy jest ograniczona). Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2019, oraz z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Spotkanie 12 grudnia odbędzie sie w ramach wieczoru kończącego projekt Centrum Sztuki Tańca w Warszawie jako część wydarzenia Dance Book – wieczór z książką o tańcu
Spotkanie 15 grudnia odbędzie się w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w warszawie. Po wydarzeniu zaplanowano regularny Jam Kontakt Improwizacji (sala baletowa, II piętro)
Książkę poprzedziła pierwsza konferencja performatywna dotycząca tej techniki, która odbyła się 6 i 7 lipca 2019 roku w Warszawie. Złożyły się na nią wykłady połączone z prezentacją archiwalnych materiałów, wykłady performatywne, pokazy praktyczne i panele dyskusyjne. Celem organizacji konferencji, podobnie jak publikacji, było stworzenie przestrzeni dzielenia się wiedzą i praktyką oraz przedstawienie nowych perspektyw w badaniach polskiego tańca współczesnego poprzez skupienie się na roli, jaką odegrała technika kontakt improwizacji w twórczości i kształtowaniu się metod pracy polskich tancerzy, choreografów i pedagogów. Publikacja zawiera zdjęcia z archiwów artystów, wybór literatury przedmiotu oraz biogramy autorów.
Technika kontakt improwizacji jest najbardziej społeczną, inkluzywną i relacyjną spośród technik tańca. W publikacji redaktorki zdecydowały się oddać głos artystom, z których wielu na potrzeby tej publikacji po raz pierwszy napisało o swojej metodzie pracy. Każdy i każda z nich pokazało nieco inny aspekt swojej pracy z kontakt improwizacją, między innymi w treningu, choreografii, reżyserii ruchu, w kontekście sieci międzynarodowych festiwali. Publikacja tych materiałów źródłowych była głównym celem projektu. Poprzez uzupełnienie ich o teksty przekrojowe zarysowany został możliwie pełny obraz polskiej praktyki kontakt improwizacji, jej wpływu na polską scenę tańca i włączania się w międzynarodowy obieg.
Teksty do publikacji napisali: Anna Banach, Anu Czerwiński, Sebastian Flegiel, Małgorzata Gajdemska, Katarzyna Gilgenast, Jakub Gontarski, Marta Grabowska, Hanna Jurczak, Dorota Kamecka, Paweł Konior, Angelika Mizińska, Wojciech Mochniej, Melissa Monteros, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Iwona Olszowska, Ksenia Opria, Jacek Owczarek, Maga Radłowska-Judd, Michał Ratajski, Agnieszka Rybak, Paulina Święcańska, Filip Wencki i Ewa Wolf.
Jednym z artystów zaproszonych na konferencję był tancerz, performer, reżyser i choreograf Rafał Urbacki, któremu dedykowana jest książka.
Z recenzji:
dr hab. Tomasz Nowak
Książka znakomicie wprowadza w tematykę kontakt improwizacji i jej historię, określa jej zasady i porządkuje obecne w niej zjawiska, rysuje panoramę jej obecności w Polsce, dokumentując jednocześnie wiele dokonań, które odeszły już w przeszłość. Tym samym spełnia wiele funkcji: dokumentującą, edukacyjną, specjalistyczną, poradniczą i przewodnikową. To sprawia, że będzie ona doskonałą lekturą dla tancerzy, pedagogów i instruktorów, choreografów, miłośników tańca, a także teoretyków, krytyków i historyków sztuki. Komunikatywny język i dość otwarta formuła może również wpłynąć na pozyskanie szerszego kręgu czytelników z korzyścią dla polskiego środowiska tańca. Jest też dla mnie jasne, że książka zapełnia bardzo ważną lukę na rynku wydawniczym.
dr Juliusz Grzybowski
Czemu zatem ma służyć monografia na temat kontakt improwizacji w Polsce? Sumienna archiwizacja jest argumentem wystarczającym, szczególnie w sytuacji, kiedy mamy do czynienia z fenomenem nieopisanym i ginącym przecież powoli w pamięci, ale gdybyśmy tutaj zakończyli, pominęlibyśmy to, co najważniejsze. Czytelnik natychmiast się zorientuje, kiedy będzie brał do ręki teksty samych twórców, że piszą oni o czymś znacznie więcej niż o tańcu. A może inaczej, pisząc o tańcu, zaczynają pisać o tym, kim są, kim byli i kim może będą, słowem zaczynają pisać o wszystkim innym, tak jakby taniec wszystko inne uruchamiał. Naturalnie, że słowa czasem padają za duże, ale oto przecież stajemy wobec sytuacji, w której taniec staje się tym, czym być powinien, to znaczy momentem jednoczącym, punktem centralnym, placem tanecznym, wokół którego wszystko inne się skupia. A zatem może nie tyle stajemy wobec pisania o tańcu i o czymś jeszcze, ale stajemy wobec takiego pisania o tańcu, jakim winno ono być.
Koncepcja i redakcja: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Paulina Święcańska
Koordynacja: Sonia Nieśpiałowska-Owczarek, Paulina Święcańska
Redakcja językowa i korekta: Joanna Targoń
Konsultacja: Aleksandra Machnik, Greta Polańska-Moidini
Fotografia na okładce: Aleksandra Osowicz, Performance Project podczas VIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w Warszawie
Projekt graficzny i skład: Studio Graficzne Polkadot
Druk i oprawa: Read Me Łódź
Książkę rezecenzowali dr hab. Tomasz Nowak i dr Juliusz Grzybowski
Wydawca: Fundacja Artystyczna PERFORM
Współwydawcy:
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
Instytut Muzyki i Tańca
Publikacja została zrealizowana we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu wydawniczego 2019, oraz z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.
Partnerzy: Mazowiecki Instytut Kultury
Dystrybucja:
Fundacja Artystyczna PERFORM
FB/art.perform