Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: „Spotkania kinetograficzne” – cykl warsztatów; prelekcja: „Kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego” – Hanna Raszewska-Kursa

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: „Spotkania kinetograficzne” – cykl warsztatów; prelekcja: „Kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego” – Hanna Raszewska-Kursa

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza do udziału w cyklicznych, piątkowych Spotkaniach kinetograficznych. To otwarte, bezpłatne warsztaty, których celem jest przedstawienie przydatnego, uniwersalnego sposobu notacji tańca i ruchu. Każdy warsztat składa się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz części zasadniczej.

Podczas części teoretycznej uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami, jak: sylwetki twórców kinetografii, historia kinetografii, kinetografia w Polsce, sylwetka prof. Roderyka Langego oraz ważnych polskich notatorów i notatorek, zapisy tańców historycznych i współczesnych, kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego, kinetografia jako narzędzie twórcze, zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej.

Po części teoretycznej planowany jest wstęp do części praktycznej, czyli eksploracja ruchowa. Będzie to przygotowanie i wprowadzenie uczestników do analizy przestrzennej wg Rudolfa Labana, polegającej na analizie kierunków, poziomów i płaszczyzn ciała poruszającego się w przestrzeni. Podczas części zasadniczej wyjaśnione zostaną podstawowe reguły kinetografii; uczestnicy poznają znaki, metody zapisu, odczytu oraz analizowania.

Do warsztatów można dołączyć w każdym momencie, jednak cykliczna organizacja Spotkań ma na celu wprowadzenie słuchaczy w procesy badawczo-rozwojowe w dziedzinie kinetografii.

Spotkania są skierowane do osób związanych z tańcem, tancerzy, choreografów, pedagogów, choreologów, adeptów sztuki tańca oraz wszystkich zainteresowanych tematem notacji tańca. Odbywają się dwa razy w miesiącu, od września do grudnia, w piątki w godz. 17.00-20.00.

Zgłoszenia na warsztaty poprzez formularz: tutaj

Spotkanie kinetograficzne 18 października:

Prelekcja: Kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego  Hanna Raszewska-Kursa

Kinetografia to nie tylko sposób zapisu ruchu, ale także metoda jego analizy. Wyodrębnianie części ciała, kierunków ich poruszania się, czasu trwania ruchu i jego przepływu w przestrzeni to narzędzia pozwalające na precyzyjne i dogłębne postrzeganie ruchu. Użycie ich podczas oglądania spektaklu otwiera nowe sposoby postrzegania ruchu i ujawnia głębsze poziomy jego złożoności, przekazu i wartości estetycznych.

Hanna Raszewska-Kursa – krytyczka i badaczka, specjalizuje się w zakresie teorii tańca oraz historii tańca XX i XXI wieku. Ukończyła Polonistykę UW (2006) i Podyplomowe Studia Teorii Tańca UMFC (2011) oraz szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Lobę-Wilgocką (2011). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Autorka m.in. Teorii tańca w polskiej praktyce (napisanej w ramach stypendium MKiDN, wydanej w ramach Programu wydawniczego IMiT w 2018 roku), redaktorka m.in. monografii Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018. Prezeska Fundacji „Myśl w Ciele” i liderka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Członkini m.in. Polskiego Forum Choreologicznego i International Council of Kinetography Laban.

Kolejne Spotkania kinetograficzne:

8 listopada: Prelekcja: Przydatność kinetografii dla ergonomii tańca na scenie i na imprezie – Hanna Raszewska-Kursa

29 listopada: Prelekcja: Zapis kinetograficzny elementów techniki Martha Graham – Anna Opłocka

6 grudnia: Prelekcja: Kinetografia jako narzędzie kreacyjne, podejście/perspektywa/spojrzenie osobiste – Małgorzata Skoczelas

20 grudnia: Prelekcja: Zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej – Anna Opłocka

Autorka, realizatorka oraz prowadząca: Anna Opłocka

Realizatorka Spotkań kinetograficznych w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana instruktorka tańca i pilates. Trenerka międzynarodowych projektów, performerka w Polsce i za granicą. Aktywna instruktorka zajęć tanecznych oraz prozdrowotnych dla dzieci i dorosłych. Propagatorka twórczości Rudolfa Labana. W 2012 roku odbyła staż w Ex Nunc, Centre of Modern Dance w Hadze oraz Laban Based Modern Dance i Laban Movement Analysis. Doskonaliła warsztat analizy i notacji ruchu metodą Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem mgr Urszuli Loby-Wilgockiej. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, Polskiego Forum Choreologicznego oraz International Council of Kinetography Laban.

Prelegentki:

Aleksandra Kleinrok –doktor nauk humanistycznych w zakresie historii muzykologii. Tytuł doktorski zdobyła na podstawie rozprawy napisanej w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (2017). Wcześniej ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (2009) i Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2011). W 2013 roku ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Lobę-Wilgocką. Jest członkinią Polskiego Forum Choreologicznego, Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego i Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. W ramach działań WPK uczestniczyła w kilku projektach, mających na celu propagowanie kinetografii w środowisku. Od 20 lat gra w korfball, uczestnicząc w meczach na arenie krajowej i międzynarodowej.

Małgorzata Skoczelas – tańczy, performuje, improwizuje, czerpie ze świadomościowych technik pracy z ciałem, z pedagogiki teatru i ze swoich dzieci. Kinetografią zajmuje się od 2015 roku. Z wykształcenia prawniczka i tłumaczka języka francuskiego. Dzięki połączeniu tych odległych dziedzin udowadnia, że można być kreatywnym w każdej przestrzeni, a umiejętności i narzędzia zdobyte w jednej z nich doskonale się nadają do wykorzystania w drugiej. Brała udział w projektach teatralnych i tanecznych w Polsce i Portugalii m.in. Festiwal Ciało/Umysł, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania, Warszawska Scena Tańca, Fundacja Perform, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, Polskiego Forum Choreologicznego, Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej i ICKL Założycielka Eksperymentalnej Grupy Szersze.

Partner projektu: Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja „Myśl w Ciele” https://www.facebook.com/MyslWCiele/

Szczegółowe informacje na: spotkaniakinetograficzne@gmail.com, https://www.facebook.com/spotkaniakinetograficzne/

Zrealizowane w ramach stypendium Ministra Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego.

Stypendium MDKiN (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:00

Warszawa: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12.

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close