Warszawa/III „Warsaw Dance Days”: SILK Fluegge (Austria) serie: „you sense me?”„I can’t see you anymore!”, Warszawski Teatr Tańca/Bartosz M. Martyna „Performer”

Zdjęcie: Warszawa/III „Warsaw Dance Days”: SILK Fluegge (Austria) serie: „you sense me?”„I can’t see you anymore!”, Warszawski Teatr Tańca/Bartosz M. Martyna „Performer”

SILK, Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

serie: you sense me?/ I can’t see you anymore!I can’t see you anymore!:

Każdy postrzega rzeczywistość na swój sposób. Podążając w tym samym kierunku, nasze ścieżki najprawdopodobniej przetną się w którymś miejscu w czasie i przestrzeni, ale nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć. Dwie osoby mogą istnieć tuż obok siebie, mimo że jedna z nich jest widoczna, a druga znajduje się w jej cieniu. Można być niewidocznym dla innej osoby lub dla obserwatora w tym samym stopniu jak oni mogą być niewidoczni dla innych. Nieustannie otrzymujemy zewnętrzne bodźce z otoczenia, które są przetwarzane i interpretowane na swój indywidualny sposób. Nasza podświadomość decyduje w ułamku sekundy, co jest ważne, a co nie. Niektóre zjawiska pozostają dla nas niedostrzegalne. Czy zwracamy wystarczającą uwagę na to, co nas otacza? Może jesteśmy zbyt zaślepieni czyjąś obecnością, aby móc skoncentrować się na „ważnych” rzeczach? Czasami jesteśmy tak rozproszeni obecnością drugiej osoby, że nie jesteśmy w stanie dłużej jej akceptować. Wyjrzyjmy poza oczywistą rzeczywistość, aby dostrzec to, co niewidzialne, aby znaleźć prawdziwe „niepotrzebne“ – to jest to, co naprawdę powinniśmy zobaczyć.

Czas trwania:30’

Choreografia i koncept : Silke Grabinger, Olga Świetlicka

Muzyka: collage

Scenografia i kostiumy: SILK Fluegge

Manager produkcji: Olga Świetlicka

Obsada: Olga Świetlicka, Matej Kubus

Informacje o twórczyniach:

Silke Grabinger (A) | Silke Grabinger posiada stopień licencjata w dziedzinie space and design strategies; a także rozpoczęła studia z zakresu grafiki i design’u. Jej multimedialne dzieła sztuki są wystawiane w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Europie i zostały nagrodzone wieloma nagrodami. SIlke rozpoczęła działania artystyczne breakdance w roku 1997, co zaowocowało projektami z Pottporus i międzynarodowym tournée. W latach 2006 – 2008 występowała w Cirque du Soleil / The Beatles Show LOVE w Las Vegas, jako artystka solowa wykonująca akrobacje w powietrzu. Pracowała z choreografami Dave St-Pierre, Margie Gillis i Daniel Ezralow. W 2008 roku wyprodukowała swój pierwszy solowy spektakl zatytułowany [SLIK], we współpracy z Pilottanzt. Spektakl [SLIK] został zwycięzcą konkursu zorganizowanego przez 'Linz09 – kultury stolicy Europy 2009 i Posthof oraz odbył tournée po Europie i Afryce. W 2009 roku, Silke otrzymała stypendium z dziedziny muzyki i sztuk scenicznych (BMUKK) oraz nagrodę 'Austrian design state award’ za zbiorową wystawę: 'space & designstrategie’. Silke wykreowała postać ANIMA w playGuldaplay’na cześć Friedrich Gulda, wraz z Paul Gulda, Martha Agerich i innymi twórcami z Wiener Konzerthaus. Zagrała głównego bohatera w spektaklu Lawine Torren babyjet podczas Klangwolke, przed 70.000 widzów. W 2012 Silke opracowała technikę notacji tańca dla muzyków, a także współpracowała z kompozytorem Bernhard Lang na kreacją Moving Architecture’ opartej na architekturze Austriackiego Forum Kultury w Nowym Jorku. Jednym z jej długoterminowych projektów jest spektakl zatytułowany 'Versuchsperson Silke Grabinger’. Silke brała udział w projekcie, w ramach którego wielu międzynarodowych choreografów, takich jak Anne Juren, Benoit Lachambre, Astrid Endruweit & Michael Laub, Philippe Trajal Harrellem, komik z Superamas Dirk Stermann i reżyser Arash T. Riahi (golden girls production), eksperymentowali z nią jako tancerką, tworząc 10 minutowe choreografie. Obecna praca Silke skupia się na tworzeniu spektakli grupowych w ramach jej kompanii, SILK Cie. oraz SILK Fluegge. Spektakle HALT! i BUSSTOP otrzymały 'wyróżnienie za całokształt twórczości w Górnej Austrii 2013′.

Olga Świetlicka (PL) | Urodzona 1989 w Łodzi niezależna tancerka, manager produkcji, choreograf i pedagog tańca. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi (dyplom 2007 rok). W latach 2005-2007 brała udział w projekcie Śląskiego Teatru Tańca „Wyższa Szkoła Sztuk Performatywnych”. Od 2007 mieszka w Austrii, gdzie studiuje na Anton Bruckner University w Linz (Austria) – Institut for Dance Arts, gdzie ukończyła dwa kierunki BA (licencjat) oraz program MA (magister), w dziedzinach Movement Research, tańca scenicznego oraz pedagogiki. Od 2012 roku studiuje Zarządzanie w turystyce i rekreacji na IMC Fachhochschule Krems. Podczas swojej edukacji, Olga kształciła się pod okiem międzynarodowych pedagogów takich jak m.in.: Jacek Łumiński, Ewa Wycichowska, Barbara Sier-Janik, Maria Bilska, Harmen Tromp, Bettina Schaefer, Rose Breuss, Martin Sonderkamp, Oleg Soulimenko, Editta Braun, Johannes Randolf, Teresa Ranieri, Rosialia Ortega Fernandes, Jose Lopez-Leal, Milli Bitterli, Georg Blaschke, Bruno Genty, Annette Lopez- Leal, Daniel Roberts, Natalie Gordon i wielu innych. Od 2007 roku występuje na międzynarodowych scenach oraz bierze udział w wielu projektach tanecznych. Współpracowała jako tancerka oraz asystentka z wieloma choreografami m.in. Pierre André Petit, Rose Breuss, Johannes Randolf, Francesco Scavetta, Daniel Maralez Perez, Silke Grabinger, Robert Poole, Klaus Obermayer. Współpracuje także z wieloma artystami z innych dziedzin sztuki, takich jak sztuka uliczna, malarstwo, film oraz muzyka. W 2011 brała udział w międzynarodowym projekcie sztuki ulicznej StreetLife MAD w Madrycie. Od 2010 roku realizuje własne projekty, które wystawia na scenach w Austrii, Francji oraz w Polsce. Jest realizatorem, choreografem oraz tancerką Eye don’t care, 1989 oraz Quand tu n’es pas la. W swoich produkcjach współpracuje z muzykami oraz używa wizualizacji filmów oraz zaawansowanej technologii. W 2012 rozpoczęła współpracę z ARS Electronica Futurelab w Linz, gdzie brała udział w interaktywnym projekcie „Stage of participation” łączącym taniec (ruch) z technologią. Dwukrotna laureatka stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – programu Młoda Polska 2009 i 2012. Brała udział w wielu festiwalach tanecznych w całej Europie. Finalistka wielu konkursów choreograficznych m.in Dolina Kreatywna (TVP Telewizja Polska), Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny Uczniów Szkół Baletowych (Bytom). Od 2009 pracuje jako tancerka, asystentka choreografa oraz manager produkcji z SILK Cie. i SILK Fluegge kompanią tańca współczesnago i urban dance. Brała udział m. in. w produkcjach: SILK, SPIL, Variations & The Gracker’s, HALT!BUSSTOP, HOLD ONLEADER, Versuchsperson Silke GrabingenFor A…Antifragil. W sezonie 2013/2014 pracowała gościnnie jako tancerka w Landestheater Linz.

***

Performer

Kim jest performer? Czym jest performans? Te dwa pytania funkcjonują w świadomości „przeciętnego zjadacza chleba” obok pytań: „jak żyć?” lub „czym jest prawda?”. Koegzystują, rzecz jasna, w pewnym od siebie dystansie, wszak konieczne jest posiadanie priorytetów. Nadszedł czas by ponownie zadać pytania o performans i performera – i tak oto padną ze sceny wpisane w pełni autorski monodram zatytułowany Performer. Jak na niedoszłego filozofa przystało, postawienie ich przez autora, nie daje gwarancji uzyskania jednoznacznej odpowiedzi. Na scenie gościnnie pojawi się performer  światowego formatu – Otto Skrävlare

Drogi Aktorze, udało Ci się stworzyć coś nowego, awangardowego. Coś, co wręcz przeciwnie do twoich słów wypowiedzianych na scenie, nie uda się powtórzyć żadnemu aktorowi. Stworzyłeś parodię performansową, dostarczając przy tym dużej dawki humoru i niezapomnianych przeżyć. A jednocześnie poruszyłeś uniwersalne problemy każdego człowieka. Rozpatrzyłeś performans na wielu płaszczyznach i wydobyłeś to, co z niego najcenniejsze. Niczym, jak w poemacie „Genezis z ducha”Juliusza Słowackiego, nie chciałeś pozostać w jednej formie i zatracać się w niej. Wciąż szukałeś czegoś nowego, pokonywałeś bariery i zdobywałeś wyższe szczeble swego istnienia. W moim odczuciu spektakl nie zostawia nutki wątpliwości, że swoją oryginalnością i uniwersalnością spełnia się w dobie współczesnej epoki. Natalia Wiertel [w: Gazeta Festiwalowa nr 1/2014]

.

NAGRODY:

«  Nagroda II Olsztyńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora (2014)

«  I Nagroda XVI Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku (2014)

«  Wyróżnienie podczas 12. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie (2014).

Więcej informacji:

www.facebook.com/otto.performer

www.wtt.waw.pl

YouTube

Czas trwania:60’

Scenariusz i reżyseria: Bartosz, M. Martyna

Choreografia: Aleksandra Dziurosz

Muzyka: Aleksandra Bilińska, Aldona Nawrocka, Marek Kacprzak, Fryderyk Chopin (fragm.)

Scenografia i kostiumy: Bartosz M. Martyna

Obsada: Bartosz M. Martyna

Informacje o twórcach:

Bartosz Miłosz Martyna (PL) |Aktor. W latach 2002 – 2006 studiował na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2005 – 2009 student Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, gdzie otrzymał tytuł magistra sztuki. Jeszcze w trakcie studiów aktorskich, w 2008 roku, współpracował z Pawłem Passinim przy spektaklu Hamlet 44. Zagrał w dwóch spektaklach dyplomowych warszawskiej AT – Trzy siostry w reżyserii Andrzeja Domalika i Sceny z Różewicza w reżyserii Wiesława Komasy. W spektaklu dyplomowym Trzy siostry był ponadto asystentem reżysera. W trakcie studiów prezentował spektakl teatru instrumentalnego Obiad w reżyserii Tomasza Bajerskiego na V Międzynarodowym Festiwalu „ACT” w Bilbao. Już jako absolwent Akademii Teatralnej debiutował w 2009 roku na deskach stołecznego Teatru Scena Prezentacje rolą Ludwika XIV u boku Ignacego Gogolewskiego w spektaklu Diabeł w purpurze w reżyserii Romualda Szejda. Był również asystentem reżysera przy spektaklu Diabeł w purpurze. Ponadto współpracuje z: Teatrem Dramatycznym w Warszawie, Teatrem Polonistyki UW, Warszawskim Teatrem Tańca i Teatrem Polskiego Radia. W 2013 roku zadebiutował w filmie Kanadyjskie sukienki rolą Wiktora, u boku Anny Seniuk. W tym samym roku znalazł się w obsadzie Drogówki Wojtka Smarzowskiego. Scenarzysta, reżyser i wykonawca autorskiego monodramu Performer, który miał premierę we wrześniu 2013. Laureat Nagrody Olsztyńskich Spotkań Teatrów Jednego Aktora „SOLO” w 2014 roku za spektakl Performe”; zdobywca pierwszej nagrody XVI Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku oraz wyróżnienia XII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie w 2014 roku. Od roku 2009 pracuje także jako aktor dubbingowy i lektor.

 

Aleksandra Dziurosz (PL) | Tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, doktor habilitowany sztuki, pomysłodawca i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka iwspółorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (2003) i abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2007) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2009 roku w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Występowała m.in. w: Japonii, Hiszpanii, Puerto Rico, Holandii, Danii, na Litwie, Węgrzech, w Czechach i Polsce. Choreograf spektakli tanecznych oraz twórca ruchu scenicznego w spektaklach teatralnych i operowych. Członek jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Członek Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu oraz wiceprezes Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureatka głównej nagrody choreograficznej THE BEST OF SOLO PERFORMANCE (X Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Solo/Duo, Budapeszt).

Więcej informacji: www.dziurosz.pl oraz www.wtt.waw.pl

 

Informacje o zespole:

Warszawski Teatr Tańca | Zespół powstał w styczniu 2008 roku. Pomysłodawczynią, założycielką i dyrektorem teatru jest dr hab. Aleksandra Dziurosz – choreograf, tancerka, nauczyciel tańca współczesnego. Oficjalnie zespół zainaugurował działalność spektaklem „Chopin – ex-saturo” do muzyki Fryderyka Chopina. Miało to miejsce 28 lipca 2008 roku, podczas Chopiniany – VI Dni Fryderyka Chopina, w Teatrze na Wodzie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. W grudniu 2008 roku, podczas Warszawskiej Nocy Tańca, odbyła się premiera spektaklu Trwa-nie, drugiej produkcji Warszawskiego Teatru Tańca. Ex-it to trzeci spektakl w repertuarze zespołu. Jego premiera odbyła się 26 listopada 2009 roku w ramach Com`in Festiwal w Warszawie. Prapremiera spektaklu Kontrasty – kolejnej produkcji WTT – odbyła się 17 czerwca 2011 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie, a premiera 30 czerwca 2011 roku w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Rok 2012 zaowocował spektaklem Anioły oraz Few Few. W 2013 odbyła się premiera spektaklu action.CONTRaction.REactionPink Noiseoraz Performer. Od początku swego istnienia Warszawski Teatr Tańca występował na scenach w: Japonii (Iwata, Tokio), Czechach (Ołomuniec), Ciechanowie, Kielcach, Mińsku Mazowieckim, Olsztynie, Ostrołęce, Płocku, Poznaniu, Przasnyszu, Radomiu, Rybniku, Siedlcach, Warszawie, Wrocławiu i Zabrzu. Spektakl „Performer” otrzymał I nagrodę XVI Spotkań Teatralnych w Rybniku (2014), wyróżnienie podczas 12. Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie (2014) oraz nagrodę podczas II Olsztyńskich Spotkań Teatru Jednego Aktora „SOLO” (2014). Spektakl action.CONTRaction.REaction został nominowany do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej Polonica Nova (2014).

Zespół tworzą profesjonalni tancerze tańca współczesnego i baletu klasycznego. Partnerem Warszawskiego Teatru Tańca jest Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie.

PROGRAM FESTIWALU

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close