Spektakle

Warszawa/Kulturalna Babka: „Gdzie jest Zip Coon?” – reż. Agata Baumgart

Zdjęcie: Warszawa/Kulturalna Babka: „Gdzie jest Zip Coon?” – reż. Agata Baumgart

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach cyklu Babka na lato – Kulturalna Babka by B-Sides odbędzie się pokaz spektaklu Gdzie jest Zip Coon? w reżyserii Agaty Baumgart, z udziałem tancerek: Heleny Ganjalyan i Magdaleny Fejdasz. Minstrel show to konwencja teatralna, która powstała w XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. U szczytu popularności minstrele wystawiane były w największych teatrach. Ukazywały one w żartobliwy sposób życie niewolników na plantacji. Do występu aktorzy malowali sobie twarze czarną farbą – blackface – co dziś uznane jest za akt rasizmu i prawnie zakazane. O czym zrobilibyśmy dzisiaj minstrel? Jaką sprawę chcielibyśmy nim załatwić?

Są różne śmieszne i nieśmieszne rzeczy. Wszyscy mamy prawo do śmiechu i do odrobiny rozrywki. A co jeśli żart przybierze formę ekstremalną, w której zaczyna być czymś więcej niż żartem? Formę, w której staje się mechanizmem przykrywającym przemoc i usprawiedliwiającym wyzysk. A może przeciwnie – narzędziem rozbrajającym opresję?

Koncept: Maciej Hanczewski
Rezyseria: Agata Baumgart
Scenariusz: praca zespołowa
Muzyka, choreografia: praca zespołowa
Kostiumy: Sonja Marczewski
Światło: Aleksandr Prowaliński
Wideo: Mikołaj Tkacz
Obsada: Magdalena Fejdasz, Helena Ganjalyan, Maciej Hanczewski, Bartosz Szpak

Helena Ganjalyan – urodzona w 1988 roku aktorka, tancerka, choreografka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie (Wydział Teatru Tańca). W czasie studiów brała udział w wymianie z Wydziałem Aktorskim University of Nothern Iowa (USA). W ramach dyplomu grała w spektaklu Czyż nie dobija się koni? w reżyserii Jerzego Stuhra i Waldemara Raźniaka oraz tańczyła w choreografii Swan Lake Idana Cohena (Izrael). Była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne, zdobyła Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w Dziedzinie Kultury. Jako aktorka lub tancerka współpracowała m.in. z Romeo Castelluccim z Societas Raffaello Sanzio przy spektaklu The Four Seasons Restaurant, Teatrem Wybrzeże, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Dada von Bzdülöw, Sabine Harbeke (Szwajcaria), Kayą Kołodziejczyk, Victorem Choi Wo Ma (Chiny), Naomi Goldberg Haas (USA), Anną Piotrowską, Jolantą Dylewską, Marcinem Wroną, kolektywami: Harakiri Farmers (Dominika Knapik, Wojciech Klimczyk), DzikiStyl Company, Flesh System oraz paryskim Les Gens d’Uterpan (Annie Vigier i Franck Apertet). Jej solowy spektakl LADY Ł. – UNICUT został nagrodzony na Solo Dance Contest 2012 w Gdańsku – II miejsce i Nagroda Publiczności (przewodnicząca jury – Ann van den Broek) oraz w konkursach: 3…2…1…TANIEC! oraz SoloDuo + Friends w Kolonii. Za spektakl Shakespeare it otrzymała I miejsce w Konkursie Rezydencyjnym Entrée organizowanym przez Teatr Rozrywki w Chorzowie. Z kolei z monodramem Press to reset the world… w reż. Agnieszki Wąsikowskiej zdobyła główną nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych w Ostrowie Wielkopolskim. Do jej spektakli autorskich należą ponadto: duet z Koriną Kordovą Une femme masculine – remix twórczości belgijskiej choreografki Ann Van den Broek, solo Private Maps realizowane w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca (2015) oraz spektakl april 31 na podstawie zbioru Rozsypcie moje prochy w Eurodisneylandzie Rodrigo Garcii (2016).

Magdalena Fejdasz – niezależna aktorka, tancerka, performerka, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. W latach 2013-2017 występowała gościnnie w Teatrze Śląskim w Katowicach, Teatrze Groteska w Krakowie, Teatrze Academia w Warszawie, Teatrze Rozbark w Bytomiu a także w ramach rezydencji w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Pracowała m.in. z Agnieszką Glińską i Weroniką Pelczyńską, dot.company, Martą Ziółek, Waldemarem Raźniakiem, Caroline Finn, Agnieszką Wąsikowską, Romanem Woźniakiem, Błażejem Peszkiem czy Martą Streker. Wzięła udział w programie Teatr Formy – Działania Performera odbywającym się w Krakowie i Bergen, prowadzonym przez Ole Martina Meland (Carte Blanche, Norwegia) a także Choreo Lab Warszawa-Zurich – warsztatach dla młodych tancerzy i choreografów z Polski i Szwajcarii (Centrum w Ruchu). W ramach Malta Festival w Poznaniu (2013) grała w spektaklu The Four Seasons Restaurant, w reżyserii Romeo Castellucciego. Należy do warszawskiego kolektywu twórczego b-sides.

Więcej o cyklu

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close