Spektakle

Warszawa: Marta Ziółek – RE//MIX Carolee Schneemann „Ciało Oko”

Zdjęcie: Warszawa: Marta Ziółek – RE//MIX Carolee Schneemann „Ciało Oko”

Fot. Maciek Salamanon.

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 1–2 czerwca (sobota–niedziela)  KOMUNA// WARSZAWA zaprasza na RE// MIX, który powstał w wyniku konkursu, ogłoszonego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca. Tematem performansu tanecznego, autorstwa młodej tancerki i choreografki Marty Ziółek Ciało Oko, jest twórczość pionierki performance art Carolee Schneemann.

W twórczości Schneemann zafascynowało mnie wcielanie rewolucji i utopii w taniec. W moim RE//MIXie skoncentruję się na jej trzech pracach: „Eye Body: 36 Transformative Actions”, „Meat Joy” oraz „Interior Scroll”. Wszystkie one poszerzają pojęcie choreografii, oferują perspektywę bliską sztukom wizualnym, malarstwu, przemieszczają uwagę z ciała tańczącego na materię obiektu w ruchu. Otwierają również przestrzeń dla sytuacji, wspólnoty i potencjału tkwiącego w konkretnych ciałach – mówi Marta Ziółek.

Ciało Oko to taneczna fikcja, feministyczna utopia, gdzie doświadczenie tożsamości i performansu eksplorowane jest w konstrukcji malarskiej (choreografii). Cztery tancerki przemieszczają obszar obrazu z powierzchni, płótna malarskiego na trójwymiarową przestrzeń, gdzie obraz i zdarzenie mają miejsce. Ciało jest figurą, przedłużeniem obrazu malarskiego. Obraz jest monstrum, które się porusza.

Koncept i choreografia: Marta Ziółek

Taniec i performans: Marina Colomina, Maria Peralta,  Eva Susova, Marta Ziółek

Pomoc dramaturgiczna: Renée Copraij, Ola Maciejewska, Maria F. Scaroni

Pomoc wizualna i zdjęcia: Katarzyna Szugajew

Light design: Katinka Marac

Kostium: Ceciilya Frupsiess

Nagranie: Lisa Vereertbrugghen

Carolee Schneemann (ur. 1939) uznawana jest za pionierkę performance art, body artu i kina awangardowego. Wywarła również wpływ na historię amerykańskiego tańca. W latach 60. była jedną z artystek współtworzących legendarną grupę Judson Dance Theatre, która zapoczątkowała post-modern dance.

Zainteresowanie tańcem zapoczątkowały kinetyczne rysunki, które Schneemann postanowiła przenieść na żywe ciała. Taniec pozwolił jej inaczej spojrzeć na przestrzeń i obiekt. Współpracowała z profesjonalnymi tancerzami, ale największe znaczenie miały dla niej nie ich umiejętności, ale ograniczenia – to, co sprawiało im trudność i kwestionowało typowy, wyćwiczony sposób działania.  W swoich pracach badała dynamikę transformacji, fizyczny przepływ, wspólnotowe zaangażowanie ciał, przekraczanie personalnych granic. Ciało stanowiło dla niej materię, obiekt, formę, bryłę w ruchu.

Jej solowe performansy przypominają szalone wyprawy do wewnątrz własnego ciała, mistyczne manifesty obalające tabu dotyczące seksualności i płci w sztuce. W Meat Joy Schneemann pokryła swoje ciało surowym mięsem, rybami, kurczakami, kiełbasami, plastikiem i innymi materiałami. W słynnej akcji Interior Scroll wyciągała ze swojej waginy długi zwój tekstu, będący męską krytyką sztuki kobiecej. Ciało było dla niej materiałem przemiany, transformacji i rytuału.

Marta Ziółek urodziła się w 1986 roku. Zanim rozpoczęła studia na wydziale choreografii w School for New Dance Development w Amsterdamie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła również Vorausbildung – intensywny program tańca w Tanz Fabrik w Berlinie. Dotychczas brała udział w warsztatach, projektach oraz współpracowała z takimi choreografami i teoretykami jak Bojana Cvejic, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot, Benoit Lachambre, Xavier Le Roy, Meg Stuart. W 2011 była stypendystką prestiżowego stypendium Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu. W 2012 uczestniczyła w platformie „Europe in Motion”, przeznaczonej dla młodych wschodzących choreografów. Swoje prace wystawiała na międzynarodowych festiwalach. Występowała m.in. na Something Raw Festival w Amsterdamie, Spring Dance w Utrechcie, w teatrze Volksbühne w Berlinie oraz Joyce Soho w Nowym Jorku.

 Kolejne premiery cyklu RE// MIX 2013:

Aleksandra Borys RE// MIX Anna Halprin – 22–23 czerwca

FC/Błaszczyk&Olkiewicz RE// MIX Robert Wilson – 6–7 lipca

Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

.

 

http://www.komuna.warszawa.pl

dojazd z Centrum tramwajami linii 7, 8, 22 i autobusem 517

(przystanek al. Zieleniecka)

lub kolejką SKM (stacja Warszawa Wschodnia).

BILETY: 10/15 zł (rezerwacja@komuna.warszawa.pl)

***

RE// MIX 2013

kuratorka: Magda Grudzińska, pomysłodawca cyklu: Tomasz Plata

 

Trwający od 2010 roku cykl RE// MIX to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, a także literatury i filmu. Pierwowzory, niektóre już lekko zapomniane, niegdyś zmieniły świadomość osób dziś zajmujących się „dziwnym” teatrem – interdyscyplinarnym, poszukującym, sytuującym się na pograniczu teatru wizualnego, performance art, sztuk plastycznych i działań społecznych. Tworzą swoisty kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji – punktami odniesienia.

 

powiązane

Ludzie

Marta Ziółek

Marta Ziółek

  • choreografka
  • performerka

W dniach 1–2 czerwca (sobota–niedziela)  KOMUNA// WARSZAWA zaprasza na RE// MIX, który powstał w wyniku konkursu, ogłoszonego wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca. Tematem performansu tanecznego, autorstwa młodej tancerki i choreografki Marty Ziółek Ciało Oko, jest twórczość pionierki performance art Carolee Schneemann.   W twórczości Schneemann zafascynowało mnie wcielanie rewolucji i utopii w taniec. W moim RE//MIXie skoncentruję się na jej trzech pracach: „Eye Body: 36 Transformative Actions”, „Meat Joy” oraz „Interior Scroll”. Wszystkie one poszerzają pojęcie choreografii, oferują perspektywę bliską sztukom wizualnym, malarstwu, przemieszczają uwagę z ciała tańczącego na materię obiektu w ruchu. Otwierają również przestrzeń dla sytuacji, wspólnoty i potencjału tkwiącego w konkretnych ciałach – mówi Marta Ziółek.   Ciało Oko to taneczna fikcja, feministyczna utopia, gdzie doświadczenie tożsamości i performansu eksplorowane jest w konstrukcji malarskiej (choreografii). Cztery tancerki przemieszczają obszar obrazu z powierzchni, płótna malarskiego na trójwymiarową przestrzeń, gdzie obraz i zdarzenie mają miejsce. Ciało jest figurą, przedłużeniem obrazu malarskiego. Obraz jest monstrum, które się porusza.   Koncept i choreografia: Marta Ziółek Taniec i performans: Marina Colomina, Maria Peralta,  Eva Susova, Marta Ziółek Pomoc dramaturgiczna: Renée Copraij, Ola Maciejewska, Maria F. Scaroni Pomoc wizualna i zdjęcia: Katarzyna Szugajew Light design: Katinka Marac Kostium: Ceciilya Frupsiess Nagranie: Lisa Vereertbrugghen     Carolee Schneemann (ur. 1939) uznawana jest za pionierkę performance art, body artu i kina awangardowego. Wywarła również wpływ na historię amerykańskiego tańca. W latach 60. była jedną z artystek współtworzących legendarną grupę Judson Dance Theatre, która zapoczątkowała post-modern dance.   Zainteresowanie tańcem zapoczątkowały kinetyczne rysunki, które Schneemann postanowiła przenieść na żywe ciała. Taniec pozwolił jej inaczej spojrzeć na przestrzeń i obiekt. Współpracowała z profesjonalnymi tancerzami, ale największe znaczenie miały dla niej nie ich umiejętności, ale ograniczenia – to, co sprawiało im trudność i kwestionowało typowy, wyćwiczony sposób działania.  W swoich pracach badała dynamikę transformacji, fizyczny przepływ, wspólnotowe zaangażowanie ciał, przekraczanie personalnych granic. Ciało stanowiło dla niej materię, obiekt, formę, bryłę w ruchu.   Jej solowe performansy przypominają szalone wyprawy do wewnątrz własnego ciała, mistyczne manifesty obalające tabu dotyczące seksualności i płci w sztuce. W Meat Joy Schneemann pokryła swoje ciało surowym mięsem, rybami, kurczakami, kiełbasami, plastikiem i innymi materiałami. W słynnej akcji Interior Scroll wyciągała ze swojej waginy długi zwój tekstu, będący męską krytyką sztuki kobiecej. Ciało było dla niej materiałem przemiany, transformacji i rytuału.   Marta Ziółek urodziła się w 1986 roku. Zanim rozpoczęła studia na wydziale choreografii w School for New Dance Development w Amsterdamie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła również Vorausbildung – intensywny program tańca w Tanz Fabrik w Berlinie. Dotychczas brała udział w warsztatach, projektach oraz współpracowała z takimi choreografami i teoretykami jak Bojana Cvejic, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot, Benoit Lachambre, Xavier Le Roy, Meg Stuart. W 2011 była stypendystką prestiżowego stypendium Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu. W 2012 uczestniczyła w platformie „Europe in Motion”, przeznaczonej dla młodych wschodzących choreografów. Swoje prace wystawiała na międzynarodowych festiwalach. Występowała m.in. na Something Raw Festival w Amsterdamie, Spring Dance w Utrechcie, w teatrze Volksbühne w Berlinie oraz Joyce Soho w Nowym Jorku.      Kolejne premiery cyklu RE// MIX 2013:   Aleksandra Borys RE// MIX Anna Halprin – 22–23 czerwca FC/Błaszczyk&Olkiewicz RE// MIX Robert Wilson – 6–7 lipca   Projekt dofinansowany przez Urząd m.st. Warszawy oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca. .     http://www.komuna.warszawa.pl dojazd z Centrum tramwajami linii 7, 8, 22 i autobusem 517 (przystanek al. Zieleniecka) lub kolejką SKM (stacja Warszawa Wschodnia). BILETY: 10/15 zł (rezerwacja@komuna.warszawa.pl)   ***   RE// MIX 2013 kuratorka: Magda Grudzińska, pomysłodawca cyklu: Tomasz Plata   Trwający od 2010 roku cykl RE// MIX to premierowe produkcje odnoszące się do klasycznych dzieł, przede wszystkim z dziedziny teatru i tańca, a także literatury i filmu. Pierwowzory, niektóre już lekko zapomniane, niegdyś zmieniły świadomość osób dziś zajmujących się „dziwnym” teatrem – interdyscyplinarnym, poszukującym, sytuującym się na pograniczu teatru wizualnego, performance art, sztuk plastycznych i działań społecznych. Tworzą swoisty kulturowy kanon, określają gust i styl, są autodefinicją własnych źródeł i inspiracji – punktami odniesienia.  

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close