Ludzie tańca

Marta Ziółek

  • choreografka
  • performerka
Zdjęcie: Marta Ziółek

Wersja do druku

Udostępnij

Marta Ziółek jest choreografką i performerką. Zanim rozpoczęła studia na wydziale choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim.

Dotychczas brała udział w warsztatach, projektach oraz współpracowała z takimi choreografami i teoretykami, jak Bojana Cvejić, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot,Trajal Harrell, Benoit Lachambre, Ann Liv Young, Xavier Le Roy, Meg Stuart.

Jej ostania choreografia Body Eye or how to say (2013-2014) we współpracy z Lisą Vereerthrugghen została wyprodukowana przez Teatr Hetveem w Amsterdamie. Praca ta była zainspirowana poszukiwaniami artystki skupionymi wokół sztuki amerykańskiej artystki Carolee Schneemann, zainicjowanymi w jej wcześniejszej choreografii Ciało Oko (realizacja w ramach programu RE//MIX w Komunie// Warszawa, 2013).

Ostatnie prace pokazywała między innymi w Holandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, w Stanach Zjednoczonych i Warszawie (cykl RE//MIX Komuny//Warszawa, Przegląd Nowego Tańca w Warszawie) oraz Lublinie (Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca).

W 2011 była stypendystką prestiżowego stypendium Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu. W 2012 uczestniczyła w europejskiej platformie „Europe in Motion”, przeznaczonej dla młodych wschodzących choreografów.

W 2013 została stypendystką the Amsterdam Fund for the Arts.

W swojej pracy Marta Ziółek skupia się poszerzaniu pola praktyki choreografii. Jej interdyscyplinarne podejście bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem i choreografią.

Jako choreografka artystka testuje performatywne granice i uwarunkowania wolności działania w choreografii. Interesuje ją eksponowanie, demaskowanie i gra z nakazem, poleceniem, nadzorującą siłą, będących nieodłączną częścią praktyki choreograficznej. Kluczową częścią myślenia Ziółek o tańcu jako formie sztuki jest sposób, w jaki ciała oddziałują na siebie i otoczenia, jak są dyscyplinowanie i wystawiane podczas wykonywania akcji, w ruchu. Interesuje ją kreowanie sytuacji, kinetycznych wydarzeń, tańczenie w poszerzonym polu obrazu i rzeźby. Ziółek traktuje performans jako konkretny sposób rekonfiguracji historii i cielesności, pracy z ucieleśnieniem, jego reprodukcją, ale również z odcieleśnieniem (alienacją). Według artystki choreografia jest eksperymentalną praktyką, która poprzez uruchamianie form myślenia w ruchu wciąż musi redefiniować własne granice.

Jej nowy autorski projekt Black on Black inspirowany serią czarnych obrazów Rodczenki ma na celu rozwinięcie i eksploracje idei Czarnej choreografii. Projekt ten jest produkowany przez Teatr Hetveem w Amsterdamie, przy wsparciu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Zostanie zaprezentowany w obu miejscach w 2015 roku.

Obecnie artystka współpracuje z Aleksandrą Hirszfeld nad interdyscyplinarnym projektem Monadologia, realizowanym w Warszawie.

Body Eye or how to say Fot. Olga Tsvetkova, Amsterdam 2014.
Body Eye or how to say Fot. Olga Tsvetkova, Amsterdam 2014.
Body Eye or how to say. Fot. Katarzyna Szugajew, Amsterdam 2013.
Body Eye or how to say. Fot. Katarzyna Szugajew, Amsterdam 2013.
Body Eye. Fot. Nellie de Boer, Amsterdam 2013.
Body Eye. Fot. Nellie de Boer, Amsterdam 2013.
Pokaz pracy nad Black on black, Frankfurt LAB. Fot. Jörg Baumann, Frankfurt 2014.
Pokaz pracy nad Black on black, Frankfurt LAB. Fot. Jörg Baumann, Frankfurt 2014
Pokaz pracy nad Black on black, Frankfurt LAB. Fot. Jörg Baumann, Frankfurt 2014
W spektaklu Stick z Florentiną Holzinger. Fot. Katarzyna Szugajew, Amsterdam 2013.
W spektaklu Stick. Fot. Nellie de Boer. Amsterdam 2013.

powiązane

Wydarzenia

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close