W cztery poniedziałki września, w ramach jesiennego cyklu Ruch w Instytucie 2019, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza do udziału w warsztatach z Martą Ziółek zatytułowanych Oddech, zamknięte oczy, eksplozja: ćwiczeniachoreograficzne. Prowadząca zaproponuje uczestnikom hybrydową technikę wzmacniającą świadomość ciała, jego siłę, energię i uważność. Będzie to holistyczne spotkanie ze sobą i swoim ciałem, transowa praktyka taneczna, praca z oddechem, głosem i emocjami – rusz się, reaguj, czuj i doświadczaj.
O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Jest dla mnie sposobem powoływania do życia światów, kreacją, montażem, poprzez ciało i w ciele. Choreografia oferuje metody wytwarzaniem sytuacji, działań, akcji, które mają potencjał produkowania zdarzeń. Ta zdarzeniowość jest tu dla mnie kluczowa, przywołuje ona tradycje performansu, fluxusu, body artu i działania sytuacjonistów, ma potencjał polityczny. Moje zainteresowanie choreografia osadzone jest w cielesnym doświadczeniu i osobistej perspektywie twórczej, nieobojetnej genderowo. Inspirujący stał się dla mnie punkt wyjścia Nancy K Miller, która proponuje termin arachnologia. Istotna staje się tutaj podmiotowość kobiety autorki, przywrócenie jej wartości i obecności w pracy. Rozumiem to jako autorskie, cielesne zakotwiczenie w choreografii. Działanie artystki, choreografki bliskie jest działaniu wiedźmy (tej która wie), to dosłownie, za Charlie Ashwell, wytwarza rodzaj tańca pośród i z wieloma ośrodkami, niezależnie czy to idee, działania, bądź myśli. Tancerka zawsze ma potencjał bycia zagrożeniem wobec systemu, bo jest jak wirus, którego nie rozumiemy, ale który działa, nie deklaruje. Nie chodzi o to, dlaczego tańczę: chodzi o to, że tańczę i to jest polityczne (Deborah Hay).
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/perfromerem w teatrze?
W teatrze dramatycznym najważniejsza jest dla mnie praca nad osadzeniem w ciele, cielesnością, ruchem jako odrębnym językiem i komunikatem. Istotna jest dla mnie praca, która czerpie ze specyfiki i warunków indywidualnych ciał, pozwalających na świadome używanie swojego ciała jako elementu współistniejącego z tekstem. Ruch i cielesność stanowi dla mnie równoważny do innych element składowy inscenizacji, odnosi to nas do tradycji teatru rosyjskiego, biomechaniki Meyerholda czy też pracy Grotowskiego. Bliska jest mi tradycja teatru brechtowskiego. Chciałabym poprzez swoją pracę pokazywać możliwości zmiany podejścia w tworzeniu postaci – zwrócenie uwagi, że cielesność może być początkiem tego procesu, że ruch w swojej materialności i formie, jest odrębnym językiem i znaczy, że można działać odrębnie na tekście i ruchu.
3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Warsztaty są zaproszeniem do podróży przez doświadczenie żywego i ciągle zmieniającego się terytorium ciała i do eksperymentalnej pracy z anatomią w procesie warsztatowym. Pracą nad równoważeniem spojrzenia z zewnątrz i wewnętrznego doświadczenia ciała. Cały cykl będzie opierał się na hybrydowej technice, wzmacniającej świadomość ciała, jego siłę, energie i uważności. Będziemy czerpać z anatomii doświadczalnej, jogi kundalini, street dance’u, fitnessu oraz technik somatycznych. Zajęcia z jednej strony zakładają wykorzystanie technik automasażu, pozwalających na uważne spotkanie ze sobą i swoim ciałem, z drugiej strony czerpiąc z tańca i sztuk walki, oferują transową praktykę taneczną, ćwiczenia ogólnorozwojowe. Zajęciom towarzyszyć będzie praktyka oddechowa oraz praca z głosem, umożliwiające pracę z emocjami przez ruch. Rusz się, reaguj, czuj i doświadczaj. Część ćwiczeń wykorzystywać będzie umiejętność manewrowania kijem.
Zajęcia odbywają się w godz. 9.00-11.00.
Bilety: pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60. roku życia – 15 zł), karnet na miesiąc – 100 zł do nabycia na www.instytut-teatralny.pl oraz w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym.
Kontakt i informacje: ruch@instytut-teatralny.pl oraz na stronie organizatora
Marta Ziółek – absolwentka wydziału choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. W swojej pracy skupia się na badaniu nowych form ekspresji i ucieleśnień, operuje językiem nowych technologii i popkultury, interesują ją nowe rytuały i performatyka tożsamości. Dotychczas współpracowała z takimi choreografami i teoretykami, jak Bojana Cvejić, DD Dorvillier, Deborah Hay, Maria La Ribot,Trajal Harrell, Benoit Lachambre, Ann Liv Young, Xavier Le Roy, Meg Stuart. Swoje choreografie pokazywała między innymi w Holandii, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Izraelu, Szwajcarii, w Stanach Zjednoczonych. W Polsce przy spektaklach współpracowała z Anną Karasińską, Krzysztofem Garbaczewskim, Leną Frankiewicz, Gosią Wdowik, a także przy filmie z Michałem Marczakiem, Krzysztofem Skoniecznym, Łukaszem Rondudą. W roku 2011 była stypendystką Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu. W 2012 uczestniczyła w europejskiej platformie „Europe in Motion”, przeznaczonej dla młodych wschodzących choreografów. W roku 2013 została stypendystką the Amsterdam Fund for the Arts. Za pracę Zrób Siebie wyprodukowaną przez Komunę//Warszawę została wyróżniona nagrodą za reżyserię na Festiwalu Interpretacje w Katowicach. Bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem, filmem i choreografią, której obszar konsekwentnie stara się poszerzać w swoich projektach.
***
Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. Do tej pory zajęcia w ramach programu prowadzili: Izabela Chlewińska, Anna Nowicka, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Tomasz Przytycki, Magdalena Ptasznik, Katarzyna Sitarz, Maria Stokłosa i Urszula Wojtkowiak, Ramona Nagabczyńska, Agnieszka Kryst i Iza Szostak.