Polski Teatr Tańca wraz z Martą Ziółek, jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich choreografek, która taniec łączy z praktykami życia codziennego, modą i popkulturą, zapraszają na spektakl Trucizna.
TRUCIZNA
– Co dla ciebie oznacza tańczenie?
– Wszystko. To wszystko, co mam. Kiedy tańczę, mogę pozwolić sobie na bycie kimś.
– Kim?
– Kimś innym, niż normalnie.
– Kim?
– Najlepszą możliwą gorszą wersją siebie.
– Wierzysz w raj?
– Kiedy tańczę, czasem wydaje mi się, że mam ten haj.
– Twój najgorszy koszmar?
– Nie móc się ruszać, stracić czucie.
– Co byś zrobiła, gdybyś nie mogła tańczyć?
– Chciałabym zniknąć.
TRUCIZNA odsyła do średniowiecznych epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano w XIX wieku jako choreomania. Etymologicznie choreomania łączy greckie słowa choros (taniec) oraz mania (szaleństwo), nazywając w ten sposób spontaniczne, niekanoniczne i niewygodne dla władzy ruchowe manifestacje ciał w przestrzeni publicznej. „Taneczne zarazy” miały miejsce w średniowiecznej Europie, ale w spektaklu umieszczone zostają w aktualnym, społecznym kontekście. Przewijają się tu więc nawiązania do Climaxu Gaspara Noé czy do rejwowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence Poison.
Choreograficznie TRUCIZNA nawiązuje do pozascenicznych tańców społecznych (social dancing), mających moc budowania fizycznej wspólnoty i ruchowej empatii – podczas zgromadzeń, protestów w przestrzeni miejskiej czy w klubach. Pracując z grupą tancerzy Polskiego Teatru Tańca, Marta Ziółek (choreografia) i Anka Herbut (teksty i dramaturgia) badają taniec jako pasję i zatrucie. Obserwują, jak materializują się w poszczególnych ciałach i w ich osobistych historiach. Przemieszczają się pomiędzy perspektywą indywidualną, a grupową dynamiką. Przyglądają się, jak ze zbiorowiska indywidualności taniec wytwarza grupę, stając się kolektywnym doświadczeniem.
Choreografia i reżyseria: Marta Ziółek
Asystent choreografki, współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński
Teksty i dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lubomir Grzelak
Wizualizacje: Rafał Dominik
Kostiumy: Tomasz Armada
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Zdjęcia, wideo: Karolina Sobel
Asystentka spektaklu: Paulina Jaksim
Współpraca choreograficzna przy scenach voguingowych: Magdalena Marcinkowska
Współpraca choreograficzna przy scenach krumpowych: Piotr ZONTA Król
Tańczą i współtworzą: Amy Basely, Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Patryk Jarczok, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk
Obsługa spektaklu: Adriana Cygankiewicz, Przemysław Gapczyński, Piotr Grywaczewski, Zuzanna Majewska, Grzegorz Potocki, Daniel Wiśniewski
Producent: Robert Chodyła
Produkcja: Polski Teatr Tańca
Partnerzy medialni: „Vogue”, www.e-poznan.pl, www.kulturapoznan.pl, „Gazeta Wyborcza”
Wsparcie medialne: www.taniecpolska.pl
Partner: Koleje Wielkopolskie
Premiera odbywa się w ramach Roku Szyderców – cyklu programowego Polskiego Teatru Tańca, zaplanowanego na 2020 rok, będącego czasem wyzwolenia przez śmiech oraz doceniania roli humoru w życiu i teatrze.