MONSTERA Marty Ziółek wypływa z oddechowych i cielesno-emocjonalnych doznań dziewięciu artystek, które na czas pracy nad spektaklem stworzyły krąg wymiany doświadczeń i języków artystycznych. Zanurzona w kobiecych narracjach, polityce oddychania i somatyce MONSTERA podejmuje wątki relacyjnej natury ciała, jego zmysłowych wycieków oraz niestabilnych granic. Promieniuje od klatki piersiowej, serca i piersi z terenu emocjonalnych i laktacyjnych upływów, polityczno-estetycznych negocjacji i nacisków.
MONSTERA Marty Ziółek wypływa z oddechowych i cielesno-emocjonalnych doznań dziewięciu artystek, które na czas pracy nad spektaklem stworzyły krąg wymiany doświadczeń i języków artystycznych. Zanurzona w kobiecych narracjach, polityce oddychania i somatyce MONSTERA podejmuje wątki relacyjnej natury ciała, jego zmysłowych wycieków oraz niestabilnych granic. Promieniuje od klatki piersiowej, serca i piersi – z terenu emocjonalnych i laktacyjnych upływów, polityczno-estetycznych negocjacji i nacisków.
MONSTERA to środkowa część trylogii, w której skład wejdą także: solowy performans Ustowanie oraz grupowa praca Vulva. Do Marty Ziółek dołączają tu tancerki współpracujące z nią przy głośnym Zrób siebie: Ramona Nagabczyńska i Katarzyna Sikora, oraz aktorka Teatru Studio – Monika Świtaj. Matronkami projektu są wężowłosa, petryfikująca spojrzeniem Meduza i mitologiczne syreny o obezwładniającym, hipnotycznym głosie. Hybrydy piękne i zabójcze, niejednoznaczne jak monstera deliciosa – ozdobna roślina o trujących liściach.
MONSTERA feminizuje i łączy w sobie łacińskie słowa monstrare (pokazywać, demonstrować) i monere (ostrzegać, przepowiadać). To żeńska forma od męskiego potwora. W historii kultury to kobiety częściej są przedstawiane jako monstra, furiozy, czarownice – tłumaczy Marta Ziółek. – Dlatego w spektaklu będziemy celebrować kobiecą cielesność i seksualność, jednocześnie konfrontując się z tym, co dla nas trudne i niekomfortowe.
MONSTERA zaprasza w podróż do wnętrza kobiecego ciała, eksploruje układ oddechowy, jego powiązania z afektem, emocjonalnością, seksualnością. – W spektaklu sięgniemy po modalności oddechowe z różnych praktyk – mówi choreografka. – Zajmiemy się rozbrajaniem, rozwibrowaniem i upłynnianiem tego, co zastygłe. Eksploracje zaczniemy od przepony, będącej podstawowym mięśniem oddechowym, związanym z transmisją impulsów emocjonalnych. Poruszymy „mięsień duszy”, psoas, i zajmiemy się piersiami – symbolem kobiecości, przestrzenią laktacyjnych wycieków, miejscem przekraczania naszych granic poprzez niechciany dotyk czy złe słowo.
MONSTERA przyjmuje formę transformacyjnej ceremonii oddechowej, której strukturę nadaje cielesna topografia wnętrza kobiecego ciała i jego fizjologia. – Tradycyjne teksty ciało kobiety ujmują często w kategoriach naturalnych ekosystemów, przecinających je rzek, kanałów, przepływów energii, wiatrów oddechu – stwierdza Ziółek. – I właśnie w ten sposób będziemy mówić o naszych ciałach i o wspólnej przestrzeni – rozbudowanym organizmie, który za sprawą człowieka znajduje się dziś w stanie zagrożenia.
Koncepcja, choreografia, reżyseria: Marta Ziółek
Performerki: Ramona Nagabczyńska, Katarzyna Sikora, Monika Świtaj, Zuza Wrońska, Marta Ziółek
Tekst, dramaturgia: Anka Herbut
Scenografia: Magdalena Łapińska-Rozenbaum
Kostiumy: Pat Guzik
Muzyka: Zoi Michailova
Piosenki: Zuza Wrońska
Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski
Wideo/making-of: Anna Gawlita
Asystentka choreografki: Aleksandra Kostrzewa
Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł, STUDIO teatrgaleria
Przy wsparciu: Fundacja Burdąg
Kierowniczka produkcji: Monika Balińska
Inspicjentka: Zuzanna Prusińska
Fotografie: Zuza Krajewska
Marta Ziółek (ur. 1986) – choreografka, reżyserka, performerka. Bada nowe formy ekspresji, sięgając po język technologii i popkultury; interesują ją współczesne rytuały, performatyka tożsamości i kobiece narracje. Łączy teatr, film, sztuki wizualne i taniec. Studiowała na MISH-u na Uniwersytecie Warszawskim i w School for New Dance Development w Amsterdamie. Stypendystka Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu (2011) i Amsterdam Fund for the Arts (2013), uczestniczka platformy „Europe in Motion” dla młodych choreografów (2012). Autorka m.in. prac: Trucizna, Pamela, Black on Black, Pixo, Zrób siebie. Współpracuje z reżyserkami i reżyserami teatralnymi, artystkami i artystami wizualnymi. Tworzy w Polsce i za granicą. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U i Teatru Studio.