Gośćmi czwartkowego spotkania w Mazowieckim Instytucie Kultury będą Anna Godowska – choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego i Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, twórcy Teatru Bretoncaffe, a także projektu badawczo-artystycznego, łączącego taniec z inspiracjami i elementami metod, pochodzącymi z innych dziedzin, takich jak psychologia, psychoterapia, praktyki duchowe.
„Lecture and performance poświęcony będzie naszej artystycznej podróży. Opowiemy o snach, o C.G. Jungu i jego kontynuatorach oraz o tym, jak z fascynacji światem snów wyrosła nasza metoda pracy. Pokażemy także, w jaki sposób każdy z pięciu zmysłów może nas poprowadzić do tańca. Tak naprawdę opowiemy o tym, co bardzo stare, zapomniane, a przecież piękne i wspaniałe. Będzie filozoficznie, metafizycznie, teoretycznie z elementami pokazu wideo i oczywiście praktycznie”
– wyjaśniają artyści.
Anna Godowska to choreografka, tancerka, pedagog tańca współczesnego. W 2001 roku razem z reżyserem Sławomirem Krawczyńskim i kompozytorem Dominikiem Strycharskim założyła Teatr Bretoncaffe, gdzie pracowała jako choreografka i tancerka. W ciągu dziewięciu lat działalności zrealizowali w sumie 12 spektakli, które doczekały się licznych prezentacji w Europie. Od 2005 roku wraz ze Sławomirem Krawczyńskim współpracują przy realizacji projektu badawczo-artystycznego, inspirowanego metodologią psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella. W swoich poszukiwaniach na polu tańca artystka przekracza traktowanie go jako zwykłej, fizycznej techniki pracy z ciałem. W obręb działalności artystycznej i edukacyjnej Godowska włącza inspiracje i elementy metod pochodzące z innych dziedzin takich jak psychologia, psychoterapia, praktyki duchowe. Taniec uznaje nie tylko za wyjątkową formę ekspresji duchowości, ale również sposób na jej odkrywanie.
Sławomir Krawczyński – reżyser teatralny, dramatopisarz, scenarzysta, badacz. Czterokrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wspólnie z Anną Godowską jest założycielem Teatru Bretoncaffe. W 2015 roku otrzymał nagrodę MKiDN za wkład w rozwój tańca współczesnego w Polsce. Od lat prezentuje swoje projekty w ramach programów Fundacji Ciało/Umysł. Jest autorem i realizatorem projektu badawczego pt. Taniec śniącego ciała, inspirowanego metodologią psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella. Projekt ten odbywa się we współpracy z Akademią Psychologii Zorientowanej na Proces w Warszawie. Jest laureatem wielu nagród na festiwalach teatralnych w Polsce oraz filmowych w Polsce i za granicą. Inscenizacja debiutanckiej sztuki Krawczyńskiego – a zarazem pierwszy spektakl teatru Bretoncaffe Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć otrzymała jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2002).
Portrety choreograficzne to cykl poświęcony prezentacji współczesnych polskich choreografów i przedstawieniu ich sylwetek szerszemu odbiorcy. Ma za zadanie przybliżenie sztuki tańca poprzez pokazanie motywacji i determinacji jej twórców. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam decyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój „portret” na scenie. Każde wydarzenie jest premierą i każde jest niepowtarzalne. Zadaniem jest „sportretowanie” siebie poprzez swoją pracę, bez narzucania żadnej formy. Projekt charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden spójny środek wyrazu – w sferze tańca, teatru i muzyki – plastyczność, ciekawa kompozycja oraz udział znakomitych twórców z poszczególnych dziedzin sztuki. Spektakle często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą.
Bilety w cenie 20 zł dostępne na stronie: www.bilety.mik.waw.pl
Mazowiecki Instytut Kultury zastrzega sobie prawo do zmian w repertuarze, które mogą wynikać z decyzji dotyczących restrykcji związanych z pandemią COVID-19.
W związku z występowaniem stanu epidemii, uczestnicy wydarzeń artystycznych i rozrywkowych są zobowiązani do przestrzegania rozporządzeń Rady Ministrów w zakresie zachowania dystansu społecznego, w tym obowiązku zakrywania ust i nosa oraz dezynfekcji rąk przy wejściu do obiektu.
Mazowiecki Instytut Kultury jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury, pomocy finansowej polskiego rządu skierowanej do sektora kultury podczas pandemii COVID-19.