Projekt Portret choreograficzny poświęcony jest prezentacji współczesnych choreografów polskich i przybliżenia ich sylwetek szerszemu gronu odbiorców. Każdy z zaproszonych artystów, reprezentujących różnorodne formy i techniki tańca, sam zdecyduje w jakiej formie zechce zaprezentować swój portret na scenie. Każde wydarzenie jest premierą, każde jest unikatowe i niepowtarzalne.
Gościem czwartkowego wieczoru będzie Eryk Makohon – choreograf, twórca i nauczyciel akademicki, lider Krakowskiego Teatru Tańca. W ramach cyklu spotkań artystycznych Portrety choreograficzne, prezentującego sylwetki wybitnych współczesnych polskich choreografów, przestudiujemy jego model pracy, język twórczej ekspresji, specyficzny i niepowtarzalny idiom twórczy, określający go jako artystę.
Wieczór będzie prowadzony m.in. w formie wykładu z ilustracjami filmowymi, przewidziana jest również część z udziałem publiczności.
Taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i odrzucana. Z naszego wieloletniego doświadczenia wynika, że grupa odbiorców spektakli tańca współczesnego właściwie się nie zmienia. Pojęcie „choreograf” wielu, szczególnie młodym odbiorcom, kojarzy się jedynie z nazwiskiem w zapowiedzi lub programie. Z tych obserwacji powstał pomysł projektu „Portret choreograficzny”, mającego za zadanie pokazania zawodu choreografa nie poprzez prezentacje gotowego spektaklu, a za pomocą kreatywnego „przedstawienie się” artysty zgromadzonej publiczności w mniej zamkniętej formie. Do współpracy przy projekcie zapraszamy uznanych choreografów polskich, reprezentujących różne style, formy i techniki tańca. Jesteśmy przekonani, że taka forma prezentacji zainteresuje większą grupę odbiorców. – mówi Magda Chabros, pomysłodawczyni i kuratorka programowa cyklu.
Zapraszani do udziału w projekcie choreografowie przygotowują godzinny spektakl, który służyć ma jako swoisty taneczny autoportret, dzięki któremu publiczność może poznać i zrozumieć specyfikę pracy artysty, jego osobisty choreograficzny język, gamę środków ekspresji, którą stosuje w swojej pracy. Organizatorzy cyklu nie narzucają mu żadnej formy czy konwencji – artysta określa ją sam od początku do końca. Może wystąpić w pojedynkę lub w towarzystwie innych tancerzy – w zależności od zamierzonej przez niego koncepcji wieczoru.
Eryk Makohon jest choreografem, twórcą i liderem Krakowskiego Teatru Tańca, wykładowcą Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, twórcą ponad trzydziestu spektakli, a także autorem wielu wydarzeń artystycznych i projektów o charakterze edukacyjnym. Jest absolwentem podstawowej i średniej szkoły muzycznej. Ukończył architekturę na Politechnice Krakowskiej oraz podyplomowe studia teorii tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Wykształcenie architektoniczne mocno wpłynęło na estetyczny kształt jego spektakli. Duży wpływ na jego twórczość miała również współpraca ze Śląskim Teatrem Tańca i jego twórcą Jackiem Łumińskim – autorem Polskiej Techniki Tańca Współczesnego. Jako tancerz występował na scenach w Europie, Azji i Ameryce Północnej.