
Rodzinne Nowe Epifanie, plakat: materiały własne organizatora
Rodzinne Nowe Epifanie, plakat: materiały własne organizatora
Centrum Myśli Jana Pawła II zaprasza na 16. Festiwal Nowe Epifanie oraz pierwszą edycję Rodzinnych Nowych Epifanii, obejmującą przedstawienia taneczne dla najmłodszych i ich rodziców/opiekunów. Festiwal rozpocznie się w Warszawie 5 marca i potrwa do 13 kwietnia 2025. W programie festiwalu spektakle, koncerty muzyki dawnej, pokazy filmowe oraz spotkania z artystami i ekspertami związanymi z tematyką spektakli. W ramach Rodzinnych Nowych Epifanii 15 marca o godz. 10.00 oraz 14.00 w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” odbędzie się pokaz spektaklu Niewidoczne w koncepcji i choreografii Izabeli Chlewińskiej. W programie również warsztaty o godz. 12.00 i 15.30.
Weźcie udział w wyjątkowym doświadczeniu teatralnym, w którym znika podział na widownię i scenę, a widzowie są zaproszeni do bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, gdzie mogą odkrywać świat osób niewidomych. Świat, w którym wszystkie zmysły poza wzrokiem się wyostrzają. Czy łatwiej czuć siebie, kiedy się nie widzi? Sprawdźcie, jak to jest, kiedy widać mniej, a czuć więcej.
Autorami spektaklu-doświadczenia są Izabela Chlewińska, twórczyni sztuki tańca i instalacji performatywnych, badaczka ruchu i metod pracy z ciałem, oraz Tomasz Bergmann – artysta wizualny, twórca obiektów i form, autor przestrzeni sensorycznych, współtwórca marki i projektu Intibag. Przedstawienie współtworzyły grupy eksperckie – niewidome i niedowidzące dzieci i dorośli.
Przestrzeń powstała na potrzeby spektaklu jest miejscem odpoczynku, wyciszającym, kojącym i sprzyjającym osobom wrażliwym, gdzie ilość bodźców jest ograniczona. Czas płynie tu wolniej i można bardziej poczuć siebie. Aktorzy są przewodnikami po tej przestrzeni.
Ważne informacje
Dolna granica wiekowa dla uczestników została ustalona na 5 lat.
W cenie biletu po spektaklach – o godz. 12.00 i 15.30 – można wziąć udział w godzinnych warsztatach rodzinnych prowadzonych przez pedagogów Teatru Miniatura (opis warsztatów poniżej).
Dostępność spektaklu
Spektakl jest dostosowany dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu oraz neuroróżnorodnych.
Kilka słów od choreografki
Czego możemy się spodziewać, przychodząc na spektakl Niewidoczne?
Spotkamy się z dwojgiem aktorów i specjalnie przygotowaną przestrzenią, która wycisza układ nerwowy. Scenografia Tomka Bergmanna została zaprojektowana holistycznie, żeby działać na widza uspokajająco, poprzez formę, światło i dźwięk. Pojawią się w niej obiekty sensoryczne, które oddziałują na szósty zmysł, zwany czuciem głębokim.
Co to są obiekty sensoryczne?
Obiekty przypominają ciało człowieka, są ciałolubne i ciałopodobne. Kontakt z nimi zapewnia wrażenia dotykowe i słuchowe. Mają różne wielkości i ciężary. My je nazywamy obiektami sensorycznymi, ale można powiedzieć pufy. Dzięki nim wiele osób z wyzwaniami rozwojowymi doznaje ulgi, regulacji emocji i wyciszenia. W spektaklu Niewidoczne aktorzy wchodzą w relację z tymi obiektami, a nawet stają się ich wypełnieniem. Ich ciała są dla nas przewodnikami po świecie cielesności, a więc czucia głębokiego, mechanizmów regulujących układ nerwowy, relacji ze swoimi emocjami. A tego wszystkiego przecież nie widzimy, tylko czujemy.
Izabela Chlewińska
Recenzje
Wszyscy obecni zdejmują buty i wchodzą do umieszczonego w środku imponującego namiotu sensorycznego, zaprojektowanego i efektownie podświetlanego przez autora przestrzeni i obiektów spektaklu Tomasza Bergmanna. W środku nie ma krzeseł, tylko pufy i obiekty sensoryczne Intibag, imitujące ludzkie ciało i stworzone w podobny sposób jak koce obciążeniowe, tyle że z bardziej przyjaznej w dotyku rozciągliwej tkaniny.
Każdy siada lub kładzie się tak, by było mu wygodnie – na pufach lub obok nich, czasem tuląc się do zastanych obiektów. Chodzi o to, by zaopiekować swoje ciało tak, aby było mu jak najlepiej. Pomaga w tym półmrok panujący wewnątrz namiotu, który wyglądem przywodzi na myśl żywy organ, wewnątrz którego się znajdujemy. To miejsce przyjazne wizualnie oraz dźwiękowo, o czym publiczność szybko się przekonuje.
Łukasz Rudziński, trojmiasto.pl
O warsztatach
Miniaturowe SPA
czyli miejsce wytchnienia i relaksu, a w nim działania sprzyjające budowaniu dobrostanu w przestrzeni namiotu stanowiącego scenografię spektaklu Niewidoczne z repertuaru Miejskiego Teatru Miniatura.
Warsztaty poszerzają spektakl o nowe konteksty i zapraszają widzów do indywidualnego doświadczenia performatywnego.
Zaprosimy Was rodzinnie do zadań, podczas których pobawimy się PRZYIMKAMI, które pomogą Wam budować orientację przestrzenną i poznawać schemat własnego ciała. To właśnie przyimki wyznaczą nam całą dramaturgię i charakter performatywnej sytuacji, bo warsztaty w dużej części będą bez słów.
Warsztaty, prowadzone przez pedagogów Teatru Miniatura, skupiają się na wykorzystaniu potencjału cielesności w otaczającej przestrzeni oraz poszukiwaniu kreatywnych sposobów na znalezienie wytchnienia.
Koszt: Warsztaty są w cenie biletu.
Czas trwania:
I termin: 15 marca 2025 sob. 12.00–13.00
II termin: 15 marca 2025 sob. 15.30–16.30
Liczba uczestników: 30 osób
Twórcy
Koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska
Przestrzeń / obiekty / światło: Tomasz Bergmann
Występują: Magdalena Gładysiewicz, Jacek Majok
Premiera: 6 maja 2023
Czas trwania: 60 min
Spektakl dla widzów w każdym wieku, mających co najmniej 5 lat.
Grupa ekspercka
Dzieci z Ośrodka Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka Niewidomego i Niedowidzącego w Sobieszewie
Spektakl jest częścią projektu „Kiedy widz nie widzi – poczuj teatr” dofinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu „Kultura bez barier”. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rodzinne Nowe Epifanie: „Niewidoczne” – konc. i chor. Izabela Chlewińska, fot. materiały Teatru Miniatura
RODZINNE NOWE EPIFANIE
15 marca, godz. 10.00 oraz 14.00, Niewidoczne, koncepcja i choreografia: Izabela Chlewińska, Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”. W programie również warsztaty o godz. 12:00 i 15:30.
22 marca, godz. 10.00 i 12.00, Moja pierwsza odyseja kosmiczna, reżyseria Katarzyna Peplinska-Pietrzak, Teatr Potem-o-tem.
30 marca, godz. 11.00 i 14.00, U-rodziny, choreografia Hanna Bylka-Kanecka, Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy” – PREMIERA FESTIWALOWA.
12 kwietnia, godz. 12.00 i 15.00, Frajda, Granda, Bzik, choreografia Kolekttacz, Teatr Potem-o-tem.W programie również warsztaty o godz. 14:00.
13 kwietnia, godz. 10.00 i 12.00, Tu mieszkamy, reżyseria Alicja Morawska-Rubczak, koncepcja i scenografia Barbara Małecka, Teatr Potem-o-tem.
TEATR
6 marca, godz. 19.00, Ciemności kryją ziemię, reż. Tomasz Fryzeł, Teatr Powszechny.
8 marca, godz. 19.00, Puste miejsce, reż. Lena Frankiewicz, Teatr Powszechny.
9 marca, godz. 16.00, Puste miejsce, reż. Lena Frankiewicz, Teatr Powszechny.
12 marca, godz. 19.00, Nie smućcie się. Ja zawsze będę z Wami, tekst i dramaturgia Jolanta Janiczak, reż. Wiktor Rubin, TR Warszawa.
4 kwietnia, godz. 19.00, Polowanie, tekst Ishbel Szatrawska, reż. Piotr Pacześniak, Ursynowskie Centrum Kultury „Alternatywy”.
10 kwietnia, godz. 19.00, Kofman. Podwójne wiązanie, reż. Katarzyna Kalwat, Nowy Teatr – PREMIERA.
Po wybranych spektaklach dyskusja z twórcami i twórczyniami oraz zaproszonymi gośćmi.
MUZYKA
29 marca, godz. 19.00, Bach i Telemann. Fantazje rodzinne, skrzypce: Małgorzata Malke
30 marca, godz. 19.00, Stylus fantasticus, klawesyn: Małgorzata Sarbak
5 kwietnia, godz. 19.00, Flety proste – portret rodzinny, flety proste: Bolette Roed
6 kwietnia, godz. 19.00, Z pokolenia na pokolenie. Barokowi lutniści, lutnia: Anna Wiktoria Swoboda
Wszystkie koncerty odbędą się w Mazowieckim Instytucie Kultury.
Widzowie, którzy wykupią bilet z miejscem leżącym, proszeni są o przyniesienie własnej maty.
FILMY
18 marca, godz. 18.00, Nasienie świętej figi, reż. Mohammad Rasoulof
25 marca, godz. 18.00, Wizja motyla, reż. Maksym Nakonechny
1 kwietnia, godz. 18.00, Marcel Muszelka w różowych bucikach, reż. Dean Fleischer-Camp
8 kwietnia, godz. 18.00, Jak zostałam perliczką, reż. Rungano Nyoni
Wszystkie pokazy filmowe odbędą się w Centrum Myśli Jana Pawła II (ul. Foksal 11).
Po każdym pokazie filmu dyskusja z zaproszonymi gośćmi. Wstęp wolny.
Rodzinne Nowe Epifanie, plakat: materiały własne organizatora
BILETY
Bilety na spektakle i koncerty można nabyć od 5 lutego przez stronę noweepifanie.pl, sprzedaż obsługuje system kicket.com oraz wybrane kasy teatrów. Stacjonarnie bilety można nabyć również w siedzibie Centrum Myśli Jana Pawła II w kancelarii Centrum Myśli Jana Pawła II (ul. Foksal 11, 3 piętro) od poniedziałku do piątku w godz. 12.00–15.00. Szczegółowe informacje i regulamin sprzedaży biletów na stronie: noweepifanie.pl/bilety.
Więcej:
www.noweepifanie.pl | www.facebook.com/noweepifanie | www.instagram.com/noweepifanie
***
Centrum Myśli Jana Pawła II to warszawska instytucja kultury, której zadaniem jest stawianie pytań o kondycję etyczną człowieka w odniesieniu do uniwersalnych wartości: dobra, prawdy i piękna, a także wolności, solidarności i dialogu. Centrum działa w obszarze kultury, nauki, edukacji oraz budowania zaangażowanego i odpowiedzialnego społeczeństwa. W działaniach programowych Centrum Myśli Jana Pawła II korzysta z intelektualnego, duchowego i kulturowego dziedzictwa Karola Wojtyły – Jana Pawła II, wskazując na jego uniwersalny wymiar.
Partnerzy: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, TR Warszawa, Ursynowskie Centrum Kultury Alternatywy, Nowy Teatr, Teatr Wybrzeże, Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatr im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Mazowiecki Instytut Kultury, Ruch Muzyczny, Kicket.com, Potem-o-tem, Teatr Animacji w Poznaniu, Wojewódzki Ośrodek Animacji Kultury w Toruniu, Kolekttacz, Miejski Teatr Miniatura, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Fundacja Performat.
Patroni medialni: Programu 2 Polskiego Radia, TVP 1, TVP Kultura, TVP Warszawa, Miesięcznik Dialog, Notatnik Teatralny, Teatralny.pl, E-teatr, Czas Dzieci, Miasto Dzieci.
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl
Dofinansowano ze środków m.st. Warszawy
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.