
Na zdjęciu: Ilona Trybuła. Fot. materiały organizatorów.
Na zdjęciu: Ilona Trybuła. Fot. materiały organizatorów.
W ramach październikowej odsłony cyklicznego programu (sic!) four seasons w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się pokaz spektaklu Kobro Ilony Trybuły, we współpracy z DJ Lenarem. Jest to ruchowe odniesienie i interpretacja twórczości rzeźbiarki, artystki wizualnej – Katarzyny Kobro. Spektakl, dla którego inspiracją są rzeźby Kobro i jej koncepcje czasoprzestrzeni, a także to, co nazywała „nową funkcją życiową i momentem etycznym”. Przedstawienie pełne racjonalnego, konceptualnego ruchu tworzone w formie choreografii performatywnej. Dotyczy przestrzeni kształtowanej dźwiękiem, ciała kształtującego przestrzeń, kształt i formę, która nabiera znaczenia dopiero w momencie zaistnienia. Lenar, zainspirowany ruchem eliptycznym rzeźb Katarzyny Kobro i ich usytuowaniem w przestrzeni, komponuje muzykę działającą w przestrzeni dookólnej. Twórcy projektu podążają tym samym za słowami artystki twierdzącej, że „rzeźba jest jedynie formą wypuszczoną w przestrzeń, bez psychologii, bez opowieści” – kiedy zyskuje swoje właściwe życie.
Produkcja powstała na zamówienie Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach wystawy Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca.
Bilety: 25 i 30 zł, do kupienia przed pokazem w Centrum Sztuki Współczesnej,
Strona festiwalu: www.sic.warszawa.pl
***
Projekt całorocznych prezentacji współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach (od spektaklu po performans) – ( sic! ) four seasons, mający swoje korzenie w festiwalu improwizacji tańca [sic!] – chce regularnie prezentować wydarzenia poświęcone improwizacji tańca i towarzyszącym jej zagadnieniom.
W ramach rozpoczętej w tym roku współpracy partnerskiej z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (sic!) four seasons zostało włączone w program działań CSW. W jego ramach zaplanowano konsekwentną, regularną i dogłębną budowę programu, w którym kluczową rolę pełni improwizacja tańca jako metoda twórcza oraz sposób uprawiania i prezentowania sztuki Kluczowym zagadnieniem prezentacji nie będą rozwiązania formalne, ale powód działania. Organizatorzy chcą prezentować sztukę improwizacji w jej najlepszym wydaniu, artystów odważnych i bezkompromisowych. Ich prace są bardzo różne, rozwiązania nieoczywiste, bo podporządkowane działaniu nieprzewidywalnemu – żywej relacji twórcy z tematem, osobą, rzeczywistością, tym, co tu i teraz. Życie i jego manifestacje w wielu odmianach oraz sama forma prezentacji stanowią wspólny obszar zainteresowań.
Jako podstawowa zasada każdej twórczości, improwizacja posiada aspekt uniwersalny, mocno związany z naszą egzystencją. Jej zasadę – działanie w czasie rzeczywistym – możemy zaś odnieść do filozofii życia samego w sobie. Oprócz najwybitniejszych, światowych twórców organizatorzy chcieliby także prezentować artystów młodych, początkujących, studentów i absolwentów wyższych szkół związanych z tańcem.
W programie zaplanowano także blok edukacyjny: warsztaty, panele, publikacje materiałów dotyczących teorii improwizacji tańca. Nowym obszarem prezentowanym i badanym przez organizatorów będzie taniec w relacji ze sztukami wizualnymi, ich wzajemne wpływy, zależności i inspiracje. Taniec jako forma, architektura przestrzeni, przekaz artysty, uchwycona rzeczywistość, stan osoby lub świata, znajduje coraz częściej wspólny język ze sztukami wizualnymi. Wspólnie chcą oddać fragment rzeczywistości lub fikcji poddany wizji i działaniu artystycznemu, nadać formę ideom i sprawom w sposób pozbawiony egzaltacji formalnej i psychologicznej, a także myślenia estetycznego. Nie chodzi o użyteczność jednej sztuki względem drugiej, raczej o sposób obecności – taniec to także sztuka wizualna.
Organizator: Fundacja Ciało Się
Partner: CSW, Miasto Stołeczne Warszawa