
Fot. Paweł Wyszomirski.
Fot. Paweł Wyszomirski.
Program performatywny (sic!): four seasons TERAZ/NOW zaprasza do udziału w warsztatach z Myriam Gourfink.
Od prowadzącej:
Podczas komponowania i pisania moich choreograficznych partytur używam abstrakcyjnych procesów i danych. Siedzę przy stole i piszę w języku, który rozwijam od roku 2002, zainspirowanym zapisem ruchu Labana, ale nakierowanym bardziej na tworzenie niż transkrypcję. Ten język to już właściwie taniec.
To, co piszę dla kompozycji choreograficznej jest w procesie ciągłej ewolucji, ponieważ każdy utwór jest ułożony wokół specyficznego środowiska zbudowanego na ogólnej wizji projektu.
Robię zbiór pomysłów, które uważam za bliskie moim celom, z tych elementów rozwijam słownik, a później partyturę.
Kompozycja zawiera się w dekodowaniu informacji zawartych w zebranych danych, relacji pomiędzy nimi oraz możliwościach ich artykulacji. To jest o słuchaniu, obserwowaniu i próbie zrozumienia, co jest do pracy w danym środowisku.
Tancerze, którzy odczytują oraz interpretują partyturę, używają technik cielesnych formułując podstawę mojej pracy, która opiera się na świadomości oddechu, cyrkulacji i dystrybucji ciężaru oraz płynności.
Do mojej relacji z grawitacją przywiodła mnie praca Odile Duboc. Doświadczyłam jej w fazie wertykalnego opadania ciężaru ciała pod skorupę ziemską, a potem fazie słuchania tego, co wędruje w górę, od ziemi poprzez ciało: to jak fala, rozszerza nasze wewnętrzne przestrzenie i napędza ruch.
To podejście pozwala na zbudowanie świadomości ciała jako rezonującej objętości. Percepcja nie sprowadza się tylko do przestrzeni wewnętrznych, ale obejmuje również otaczającą przestrzeń, ciało jest porowate, jest zawieszone w powietrzu.
Pojawia się więc nowe wyzwanie, polegające na byciu świadomym ciśnienia atmosferycznego podczas tańca: doświadczanie tej siły, pozwolenie sobie na bycie w powietrzu, pokazanie patrzącym sposobów wsparcia. A potem wzbudzenie pragnienia towarzyszenia spotkaniu pomiędzy każdą komórką ciała a każdą molekułą powietrza. Maleńkie szczeliny są mierzone percepcją i to daje początek tańcowi, który rozszerza, zagina i według niektórych może nawet spowalnia czas.
15 października – od godziny 12.00,
6 października – od godziny 11.00.
Cena warsztatów: 190 zł.
Zgłoszenia mailowo: sic@sic.warszawa.pl.
Strona festiwalu: www.sic.warszawa.pl/