
V
V
Projekt workshopów choreograficznych wprowadził do Teatru Wielkiego Krzysztof Pastor w 2009 roku, zaraz po objęciu dyrekcji Polskiego Baletu Narodowego. Przyświecała mu idea stworzenia tancerzom szansy debiutów choreograficznych, ale także wyzwolenia ich inicjatywy twórczej i organizacyjnej. Chętni do udziału w tym projekcie dostają każdego roku wolną rękę w sprawie koncepcji, zorganizowania, realizacji i promowania swojego warsztatowego wieczoru baletowego własnymi siłami, przy niezbędnej pomocy technicznej teatru.
Do udziału w trzech dotychczasowych warsztatach zgłosiło się już w sumie 10 artystów Polskiego Baletu Narodowego: Eduard Bablidze, Robert Bondara, Michał Chróścielewski, Zbigniew Czapski-Kłoda, Anna Hop, Anna Lorenc, Jacek Tyski, Karol Urbański, George Williamson i Natalia Wojciechowska. Warsztaty przyniosły też już ciekawy plon artystyczny. Dla przykładu, praca Roberta Bondary When You End and I Begin… z 2009 roku do muzyki Pawła Szymańskiego była potem włączona do kameralnego repertuaru zespołu. Młody choreograf zrealizował potem duże przedstawienie Zniewolony umysł według Miłosza w bydgoskiej Operze Nova i otrzymał propozycję przygotowania autorskiego spektaklu z zespołem Polskiego Baletu Narodowego. Będzie to Persona, której prapremierę zaplanowaliśmy we wrześniu 2011 roku na Scenie Kameralnej. Z kolei Jacek Tyski już w 2010 roku miał możliwość pokazania u nas nowej choreografii W poszukiwaniu kolorów do muzyki Grażyny Bacewicz, a swój większy spektakl zrealizuje na Scenie Kameralnej w sezonie 2012/13. Tymczasem Polski Balet Narodowy wciąż czeka na ujawnienie się nowych talentów choreograficznych w swoich szeregach.
KREACJE 4
IV WARSZTAT CHOREOGRAFICZNY POLSKIEGO BALETU NARODOWEGO
Muzyka różnych kompozytorów
Część I
MIŁOŚĆ
Choreografia ARKADIUSZ GOŁYGOWSKI
Muzyka: Siergiej Rachmaninow (Preludium D-dur op 23 nr 4)
Tańczą: Dagmara Dryl, Dominika Krysztoforska, Izabela Milewska, Aneta Zbrzeźniak, Sebastian Solecki, Wojciech Ślęzak
Pianista: Marcin Mazurek
Absolwent łódzkiej szkoły baletowej. Początkowo występował w tamtejszym Teatrze Wielkim, gdzie został pierwszym solistą. Od 1996 r. jest solistą baletu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a od 2009 r. w Polskim Balecie Narodowym. W warsztacie choreograficznym uczestniczy po raz pierwszy.
Debiut choreograficzny artysty inspirowały słowa Antoine’a de Saint-Exupery’ego: „Miłość w swojej istocie jest pragnieniem miłości, o czym wiedzą tancerze tworząc cały poemat ze zbliżania się ku sobie, choć mogliby połączyć się od razu”.
MEMORYHOUSE
Choreografia EDUARD BABLIDZE
Muzyka: Max Richter
Tańczą: Ana Kipshidze, Agnieszka Pietyra, Robert Gabdullin, Paweł Koncewoj, Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko
Urodził się w Gruzji. Po ukończeniu szkoły baletowej występował w Państwowym Teatrze Opery i Baletu w Tbilisi. W Polsce tańczył początkowo w poznańskim Teatrze Wielki i Operze Bałtyckiej w Gdańsku, a w 2008 r. związał się z Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Obecnie jest artystą Polskiego Baletu Narodowego. Uczestniczył we wszystkich warsztatach choreograficznych, prezentując kolejno miniatury baletowe: Abrazo, Muza i Wacław.
Przekazem najnowszej jego choreografii jest refleksja artysty: „Czasem żyjemy tylko dzięki wspomnieniom”.
HUMAN OBJECT
Choreografia BARBARA BARTNIK
Muzyka: Pink Floyd
Tańczą: Anna Hop, Ewa Nowak, Adam Kozal, Adam Myśliński
Po ukończeniu gdańskiej szkoły baletowej uczestniczyła w warsztatach Europa Danse we Francji. Od 1996 r. jest związana z zespołem baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie w 2009 r. została koryfejką Polskiego Baletu Narodowego. W warsztacie choreograficznym uczestniczy po raz pierwszy.
Debiutancka miniatura baletowa artystki jest próbą refleksji nad oddziaływaniem sił wszechświata. Pod ich wpływem kształtują się nasze osobowości i zależności człowieka kompletnego, outsidera będącego elementem wspólnoty.
Część II
NIEŚMIERTELNI
Choreografia MICHAŁ CHRÓŚCIELEWSKI
Muzyka: Giorgio Moroder
Tańczą: Alexandra Vadon, Patryk Walczak
Ukończył warszawską szkołę baletową. Od 1997 r. tańczy w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a obecnie jest koryfejem Polskiego Baletu Narodowego. W warsztacie choreograficznym uczestniczył już w 2010 r., prezentując miniaturę I Need Your Loving Tonight. Wziął także udział w Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym im. Diagilewa w Łodzi.
Nowa praca artysty to obraz taneczny dwojga ludzi w obliczu nieuchronnej ostateczności.
ADIOS NONINO
Choreografia TOMASZ FABIAŃSKI
Muzyka: Astor Piazzolla
Tańczą: Irina Wasilewska, Tomasz Fabiański
Absolwent warszawskiej szkoły baletowej. Wielokrotny laureat ogólnopolskich konkursów baletowych w Gdańsku i Szczecinie. Od 2011 r. artysta Polskiego Baletu Narodowego. W warsztacie choreograficznym uczestniczy po raz pierwszy.
Swoją miniaturę baletową oparł na elementach tanga, wykorzystując hiszpańską stylizację ruchu. Przedstawia krótką historię o miłości.
GANZ ANDERS
Choreografia LACHLAN PHILLIPS
Muzyka: Animal Collective, CocoRosie, David Motion, Sally Potter, Jimmy Sommerville
Tańczą: Alice Bertschy, Yuka Ebihara, Emilia Stachurska, Izabela Szylińska, Raphaël Rautureau, Bartosz Zyśk
Urodził się w Australii. Po ukończeniu Victorian College of the Arts Secondary School w Melbourne uczył się także w Tanz Akademie w Zurychu. Następnie występował z niemieckim zespołem Thüringen Ballett w Altenburgu i Gerze. Od 2011 r. jest tancerzem Polskiego Baletu Narodowego. W warsztacie choreograficznym uczestniczy po raz pierwszy.
Praca artysty jest inspirowana niemieckim ekspresjonizmem w malarstwie. Interesuje go społeczna marginalizacji ludzi odmiennych, których cechy i tożsamości naznacza różnymi kolorami. Eksploruje zjawisko odmienności.
Część III
LAB V
Choreografia ANNA HOP
Muzyka: The Chordettes, The Chords, The Tokens, Marylin Monroe
Tańczą: Barbara Bartnik, Anna Hop, Agnieszka Pietyra, Bartosz Anczykowski, Adam Kozal
Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej. Od 2010 r. związana jest z Polskim Baletem Narodowym. Studiuje także Public Relations i Marketing Medialny na wydziale dziennikarstwa i nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestniczyła już dwukrotnie w warsztatach choreograficznych, prezentując swoje miniatury baletowe W malinowym chruśniaku i Temat strachu.
Tym razem, zainspirowana muzyką lat 50., stworzyła karykaturalną formę taneczną łączącą w sobie dobrą zabawę z ciężkim wysiłkiem pięciorga tancerzy.
SPACER
Choreografia JACEK TYSKI
Muzyka: Michael Galasso
Tańczą: Magdalena Ciechowicz, Marta Fiedler, Karolina Jupowicz
Uczył się warszawskiej szkole baletowej i w hamburskiej szkole Johna Neumeiera, którą ukończył w 1995 r. Związany był z Baletem Hamburskim, a później z zespołem Nacha Duato w Madrycie. W 2004 r. powrócił do Warszawy, a obecnie jest solistą Polskiego Baletu Narodowego. Uczestniczył we wszystkich warsztatach choreograficznych, prezentując kolejno swoje prace: Donna, For a While i Popołudnie fauna. Praktykuje też jako choreograf poza zespołem. W 2011 r. zrealizował już dla PBN autorski balet W poszukiwaniu kolorów.
Nowa miniatura baletowa artysty jest metaforą serii spotkań, owocujących wzajemnym poznaniem, więzią, ale i nietrwałością relacji.
8m68
Choreografia ROBERT BONDARA
Muzyka: Amon Tobin
Tańczą: Joanna Drabik, Paweł Koncewoj, Aleksandra Liashenko, Anna Lorenc, Kurusz Wojeński
Absolwent łódzkiej szkoły baletowej. Ukończył także Akademię Muzyczną w Warszawie, z którą związany jest teraz jako pedagog. Od 2005 r. występuje w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, obecnie jako koryfej Polskiego Baletu Narodowego. Został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Choreograficznego w 2008 r. W poprzednich warsztatach choreograficznych pokazywał swoje prace: The Garden’s Gates, Butterflies in the Stomach i When You End and I Begin…. Ta ostatnia została włączona do repertuaru PBN, dla którego zrealizował potem także spektakl Persona własnego autorstwa. Jego balet Zniewolony umysł prezentuje z kolei bydgoska Opera Nova.
Nowa praca artysty odrzuca temat jako środek kreujący choreografię i jej przebieg. Treść ma wynikać z działań tancerzy, ich osobowości i relacji między nimi.
Plakat – autor zdjęcia: Raphaël Rautureau, projekt grafiki: Jarosław Mazurek