Warszawa/Teatr Wielki – Opera Narodowa: „Zagubione dusze”: „Wesele” chor. Bronisława Niżyńska, „Infra” chor. Wayne McGregor, „Do Not Go Gentle…” chor. Krzysztof Pastor

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki – Opera Narodowa: „Zagubione dusze”: „Wesele” chor. Bronisława Niżyńska, „Infra” chor. Wayne McGregor, „Do Not Go Gentle…” chor. Krzysztof Pastor

Teatr Wielki – Opera Narodowa: „Zagubione dusze”

Wersja do druku

Udostępnij

Polski Balet Narodowy zaprasza na wieczór baletowy Zagubione dusze, który składać się będzie z trzech jednoaktowych dzieł trojga choreografów z najwyższej baletowej półki. To prace legendarnej artystki polskiego pochodzenia, nieżyjącej już Bronisławy Niżyńskiej (Wesele do muzyki Igora Strawińskiego) oraz dwóch cenionych choreografów współczesnych: Brytyjczyka Wayne’a McGregora (Infra do muzyki Maxa Richtera) i dyrektora PBN, Krzysztofa Pastora (Do Not Go Gentle… do muzyki Strawińskiego). Pochodzą one z różnych okresów, ale wszystkie na swój sposób zgłębiają odrębność ludzkich osobowości i wzajemne między nimi relacje w świecie rozmaitych uwarunkowań społecznych.

Wesele, czyli „rosyjskie sceny choreograficzne ze śpiewem i muzyką” Igora Strawińskiego, to mniej znana część dyptyku tego kompozytora, inspirowanego obrzędami dawnej Rusi, a konkretnie uroczystościami zaślubin. Klasyczna choreografia Bronisławy Niżyńskiej (1891-1972) – siostry legendarnego Wacława – z 1923 roku to jej najwspanialsze dzieło, wznawiane do dzisiaj i prezentowane na najważniejszych scenach baletowych świata.

Muzyka Strawińskiego jest także kanwą choreografii Krzysztofa Pastora Do Not Go Gentle…, którą stworzył on w 2000 roku dla Holenderskiego Baletu Narodowego. Wykorzystane tam przez niego kanony żałobne i pieśń Strawińskiego do słów Dylana Thomasa powstały wkrótce po tym, jak poeta obiecał kompozytorowi libretto operowe, po czym zmarł. Ten głęboko refleksyjny, nokturnowy, lamentacyjny balet stanowi kontrapunkt dla orgiastycznie witalnego Wesela.

Wieczór zakończy emocjonalna Infra – głośne dzieło jednego z najznamienitszych współczesnych twórców tańca, Wayne’a McGregora. Infra powstała w 2008 roku dla londyńskiego Royal Ballet do oryginalnej muzyki Maxa Richtera i od dekady zbiera entuzjastyczne recenzje na całym świecie.

Polskiemu Baletowi Narodowemu towarzyszą żywe wykonania muzyczne pianistów i Orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka, wzbogacone w utworach Strawińskiego udziałem kilkorga śpiewaków solistów i Chóru Opery Narodowej.

Wieczór baletowy w trzech częściach

Wesele
Choreografia: Bronisława Niżyńska
Muzyka: Igor Strawiński

Realizacja choreografii: Howard Sayette

Scenografia i kostiumy: Natalia Gonczarowa

Do Not Go Gentle…
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Igor Strawiński (Largo z Symfonii Es-durIn Memoriam Dylan Thomas)

Scenografia i kostiumy: Tatyana van Waslum

Światła: Bert Dalhuysen

Infra
Reżyseria i choreografia: Wayne McGregor
Muzyka: Max Richter

Główny realizator baletu: Antoine Vereecken

Realizator baletu: Davide Di Pretoro

Scenografia: Julian Opie

Kostiumy: Moritz Junge

Światła: Lucy Carter

Realizator świateł: Sean Gleason

Asystentka ds. Projektów: Catherine Smith

Dyrygent: Grzegorz Nowak

Śpiewacy:

Magdalena Stefaniak – sopran
Magdalena Pluta – mezzosopran
Piotr Maciejowski – tenor
Jasin Rammal-Rykała – bas

Pianiści:

Miłosława Brzezińska-Wojtczak
Anna Marchwińska
Joanna Laszczkowska
Aleksander Teliga jr

Perkusiści:

Henryk Mikołajczyk
Krzysztof Szmańda
Rafał Kucharski
Katarzyna Bojaryn
Paweł Gębicki
Jan Smoczyński

Polski Balet Narodowy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close