Warszawa/Teatr Wielki: Siergiej Prokofiew „Kopciuszek” chor. Frederick Ashton

Zdjęcie: Warszawa/Teatr Wielki: Siergiej Prokofiew „Kopciuszek” chor. Frederick Ashton

Projekt plakatu: Adam Żebrowski

Wersja do druku

Udostępnij

Któż nie zna baśni o Kopciuszku: o sierocym losie dziewczynki, złej macosze i bezwolnym ojcu. W przedstawieniu Sir Fredericka Ashtona macocha już wprawdzie nie żyje, ale pozostawiła dwie kapryśne i samolubne córki, które zepchnęły sierotę do roli służącej. Jednak dobro musi w końcu zatryumfować, bo nad Kopciuszkiem czuwa na szczęście Wróżka Chrzestna. Dzięki jej czarom sierota przeżyje jedną noc jak księżniczka: trafi na bal w pałacu, wdziękiem i urodą zdystansuje obie siostry przyrodnie, oczaruje księcia i oczywiście zgubi pantofelek, ale… Znamy finał tej historii, jednak wracamy do niej chętnie, zwłaszcza gdy opowiada nam ją Sir Frederick Ashton – arcymistrz narracji w balecie, twórca o wyjątkowym poczuciu elegancji i poczuciu humoru, najwybitniejszy choreograf brytyjski XX wieku.

Balet Siergieja Prokofiewa oglądamy więc w najlepszej inscenizacji, która od lat cieszy się niesłabnącym powodzeniem w słynnym Royal Ballet w Londynie. To spektakl dla całych rodzin i coraz nowych pokoleń. Dorośli chłoną z niego piękno tańca klasycznego w angielskim stylu i potężną dawkę satyry, z jaką potraktował Ashton obie siostry przyrodnie (w męskim wykonaniu!). Szczególne wzruszenia są jednak udziałem dzieci, które w napięciu śledzą zmienne losy Kopciuszka w bajkowych kostiumach i dekoracjach holenderskiego scenografa Toera van Schayka. Takie właśnie przedstawienie pozostawiła u nas Wendy Ellis Somes, dawna gwiazda Royal Ballet, która zrealizowała choreografię Sir Fredericka Ashtona z Polskim Baletem Narodowym. A soliści naszego zespołu wzbogacają każde wykonanie swym pięknym tańcem i aktorskimi talentami.

alet w trzech aktach
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Libretto: Frederic Ashton według baśni Charlesa Perrault
Prapremiera: Moskwa, Teatr Bolszoj, 21 listopada 1945
Premiera polska: Bytom, Opera Śląska, 4 lipca 1953
Premiera wersji Sir Fredericka Ashtona: Londyn, Sadler’s Wells Ballet, 23 grudnia 1948 (najnowsze wznowienie w realizacji Wendy Ellis Somes: Royal Ballet, 23 grudnia 2003)
Premiera obecnej inscenizacji: 27 listopada 2010 (wersja Royal Ballet w Londynie)

czas trwania spektaklu: 2 godz. 35 min., w tym: 2 przerwy

Choreografia: Sir Frederick Ashton
Inscenizacja, reżyseria i nadzór nad realizacją: Wendy Ellis Somes
Dyrygent: Evgeny Volynsky
Scenografia i kostiumy: Toer van Schayk
Projekt świateł: Mark Jonathan
Asystentka choreografa: Malin Thoors
Realizacja projektu świateł: Stanisław Zięba

Polski Balet Narodowy, Orkiestra Opery Narodowej
Uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza oraz statyści

Projekt plakatu: Adam Żebrowski
Fot. Ewa Krasucka / TW-ON

3

obsada:

Kopciuszek – Maria Żuk
Książę – Sergey Popov
Siostry Przyrodnie Kopciuszka – Jarosław Zaniewicz, Bartosz Anczykowski
Wróżka Chrzestna – Svetlana Spilatova
Błazen – Patryk Walczak
Wróżka Wiosny – Ewa Nowak
Wróżka Lata – Ana Kipshidze
Wróżka Jesieni – Aleksandra Liashenko
Wróżka Zimy – Aneta Zbrzeźniak
Przyjaciele Księcia – Paweł Koncewoj, Adam Kozal, Vladimir Yaroshenko, Bartosz Zyśk
Ojciec Kopciuszka – Wojciech Ślęzak
Mistrz Tańca – Carlos Martin Pérez
Wellington – Sergey Basalaev
Napoleon – Jacek Tyski

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close