Zakład Tańca Uniwersytetu Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na warsztaty klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, które poprowadzi Romana Agnel. Warsztaty są bezpłatne dla studentów UMFC, byłych studentów kierunku Taniec i słuchaczy Podyplomowych Studiów Teorii Tańca.
Godziny: 9.00-12.00.
Koszt: 500 zł (uczetnictwo czynne), 300 zł (uczestnictwo bierne).
Zgłoszenia: taniec@chopin.edu.pl.
Opłatę za udział w warsztatach należy uiścić przelewem na rachunek bankowy:
ALIOR BANK S.A. 70 2490 0005 0000 4600 5158 8131
Bharata Natyam to klasyczny taniec indyjski, pochodzący z południa Indii, regionu Tamil Nadu. Opisany przez mędrca Bharatę w księdze poświę-conej tańcu i dramatowi pt. Natya Śastra, stanowi najstarszą formę tańca klasycznego w Indiach. W przeszłości wykonywany był w świątyniach przez tancerki Devadasi – „Służebnice Boga”. Dzisiaj prezentowany jest głównie na scenie, a tematyka, jaką porusza związana jest z mitologią i literaturą indyjską. W tradycyjnym recitalu Bharata Natyam tancerka solistka prezentuje dwa aspekty tego tańca: Nrtta i Nrtya. Nrtta to czysto estetyczna i techniczna część tańca, w której widz może podziwiać szybkość wystukiwania stopami rytmów a także piękno i plastykę ruchów tancerki. Nrtya reprezentuje narracyjną część tańca, którą charakteryzuje sztuka ekspresji – Abhinaya. Przy pomocy gestów rąk Hasta, mimiki twarzy tancerka ilustruje śpiewane teksty poetyckie. Bogactwo środków wyrazu tańca Bharata Natyam pozwala artyście przekazać uczucia i sentymenty, kreować konkretne sytuacje i postacie.
Warsztaty
Proponowane zajęcia obejmują rozgrzewkę wspomagającą uruchomienie i przygotowanie części ciała pracujących w technice tańca indyjskiego. Jest ona oparta na elementach jogi oraz ćwiczeń izolacyjnych wprowadzających w ruch wszystkie części ciała, również te, które nie pracują w innych tańcach (np. palce dłoni, oczy). W dalszej części uczestnicy poznają podstawowe zasady wystuków rytmicznych stóp i podstawowe pozycje nóg i rąk. Następnie uczą się zestawów skoordynowanych fraz rytmicznych, tzw. Adawu, w których jednocześnie wykonują gesty rąk, wystuki i ruchy nogami. W następnym etapie pracy uczestnicy poznają znaczenie gestów rąk, tzw. Hasta, i uczą się afektów w tańcu indyjskim, które są podstawą jego ekspresji. Wreszcie poznają elementy choreografii, która składa się z części teatralnej, ekspresyjnej, oraz technicznej. Kontakt z techniką Bharata Natyam jest niezwykle rozwijający dla każdego tancerza. Pozwala na poznanie nowej techniki, w której wyzwaniem jest koordynacja całego ciała. Włącznie z ruchem oczu, rąk, głowy, rytmicznymi wystukami stóp. Jednocześnie tancerz uczy się nowych zasad ekspresji, swoistego teatru tańca, w którym jako solista musi kreować wiele ról i zmieniać emocje. Technika Bharata Natyam jest bardzo wymagająca, osadzona na zasadach jogi. Pomaga więc tancerzowi uzyskać dodatkową rozciągliwość, równowagę i szybkość ruchów.
Romana Agnel rozpoczęła naukę Bharata Natyam pod kierunkiem Vidyi w Centrum Kultury Indyjskiej Mandapa w Paryżu. Następnie kontynuowała swoją formację w Indiach. Przez rok studiowała u boku słynnej tancerki Smt. M.K. Saroja w Madrasie. Jako jedyna polska tancerka Bharata Natyam została zaproszona na V Festiwal Muzyki i Tańca Indyjskiego dla zagranicznych artystów w Delhi – Videshi Kalakar Utsav. Swój solowy recital zaprezentowała również w Polskiej Ambasadzie w Delhi z okazji Święta Republiki Indii, organizowanego przez Towarzystwo Indyjsko-Polskie. Swoje solowe występy zaprezentowała również w wielu krajach Europy, a w Paryżu uczestniczyła w spektaklach tańca indyjskiego zespołu Tilak. Ze swoimi recitalami wystepowała również w wielu miastach Polski. Na deskach Teatru Lalki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie brała udział w spektaklu W 80 dni dookoła światów w reż. J. Polewki, do którego przygotowała również choreografię i ruch sceniczny. Od wielu lat przygotowuje i występuje w programach artystycznych z okazji świąt Dhiwali i Holi, organizowanych przez Indyjsko-Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Kultury w Krakowie. Biorąc udział w licznych nagraniach i audycjach telewizyjnych Romana Agnel prezentuje fragmenty swoich recitali Bharata Natyam przybliżając taniec i kulturę Indii polskiej publiczności. Jest autorką choreografii do programów edukacyjnych, prezentujących kulturę i sztukę Indii w Filharmonii Krakowskiej. Będąc pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich, odbywającego się co roku latem w Krakowie, artystka promuje taneczną kulturę Indii, wprowadzając do programu festiwalu pokazy i warsztaty prowadzone przez mistrzów różnych stylów tańca indyjskiego. Zrealizowała też w ramach festiwalu dwa wielkie widowiska w międzynarodowej obsadzie, łączące polską i indyjską kulturę taneczną: Polska-Indie: Konwersacje (2008) we współpracy oraz Kiedy Polska spotyka Indie (2015). Jako pedagog i nauczyciel przez wiele lat prowadziła zajęcia z tańca indyjskiego na Międzynarodowych Warsztatach Tańca w Poznaniu, regularne lekcje stylu Bharata Natyam w Nowohuckim Centrum Kultury oraz liczne kursy i szkolenia w Polsce i zagranicą.