Warszawa/UMFC: Romana Agnel „Klasyczny taniec indyjski Bharata Natyam” – warsztaty

Zdjęcie: Warszawa/UMFC: Romana Agnel „Klasyczny taniec indyjski Bharata Natyam” – warsztaty

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Zakład Tańca Uniwersytetu Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza na warsztaty klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, które poprowadzi Romana Agnel. Warsztaty są bezpłatne dla studentów UMFC, byłych studentów kierunku Taniec i słuchaczy Podyplomowych Studiów Teorii Tańca.

Godziny: 9.00-12.00.

Koszt: 500 zł (uczetnictwo czynne), 300 zł (uczestnictwo bierne).

Zgłoszenia: taniec@chopin.edu.pl.

Opłatę za udział w warsztatach należy uiścić przelewem na rachunek bankowy:

ALIOR BANK S.A. 70 2490 0005 0000 4600 5158 8131

Bharata Natyam to klasyczny taniec indyjski, pochodzący z południa Indii, regionu Tamil Nadu. Opisany przez mędrca Bharatę w księdze poświę-conej tańcu i dramatowi pt. Natya Śastra, stanowi najstarszą formę tańca klasycznego w Indiach. W przeszłości wykonywany był w świątyniach przez tancerki Devadasi – „Służebnice Boga”. Dzisiaj prezentowany jest głównie na scenie, a tematyka, jaką porusza związana jest z mitologią i literaturą indyjską. W tradycyjnym recitalu Bharata Natyam tancerka solistka prezentuje dwa aspekty tego tańca: Nrtta i Nrtya. Nrtta to czysto estetyczna i techniczna część tańca, w której widz może podziwiać szybkość wystukiwania stopami rytmów a także piękno i plastykę ruchów tancerki. Nrtya reprezentuje narracyjną część tańca, którą charakteryzuje sztuka ekspresji – Abhinaya. Przy pomocy gestów rąk Hasta, mimiki twarzy tancerka ilustruje śpiewane teksty poetyckie. Bogactwo środków wyrazu tańca Bharata Natyam pozwala artyście przekazać uczucia i sentymenty, kreować konkretne sytuacje i postacie.

Warsztaty

Proponowane zajęcia obejmują rozgrzewkę wspomagającą uruchomienie i przygotowanie części ciała pracujących w technice tańca indyjskiego. Jest ona oparta na elementach jogi oraz ćwiczeń izolacyjnych wprowadzających w ruch wszystkie części ciała, również te, które nie pracują w innych tańcach (np. palce dłoni, oczy). W dalszej części uczestnicy poznają podstawowe zasady wystuków rytmicznych stóp i podstawowe pozycje nóg i rąk. Następnie uczą się zestawów skoordynowanych fraz rytmicznych, tzw. Adawu, w których jednocześnie wykonują gesty rąk, wystuki i ruchy nogami. W następnym etapie pracy uczestnicy poznają znaczenie gestów rąk, tzw. Hasta, i uczą się afektów w tańcu indyjskim, które są podstawą jego ekspresji. Wreszcie poznają elementy choreografii, która składa się z części teatralnej, ekspresyjnej, oraz technicznej. Kontakt z techniką Bharata Natyam jest niezwykle rozwijający dla każdego tancerza. Pozwala na poznanie nowej techniki, w której wyzwaniem jest koordynacja całego ciała. Włącznie z ruchem oczu, rąk, głowy, rytmicznymi wystukami stóp. Jednocześnie tancerz uczy się nowych zasad ekspresji, swoistego teatru tańca, w którym jako solista musi kreować wiele ról i zmieniać emocje. Technika Bharata Natyam jest bardzo wymagająca, osadzona na zasadach jogi. Pomaga więc tancerzowi uzyskać dodatkową rozciągliwość, równowagę i szybkość ruchów.

Romana Agnel rozpoczęła naukę Bharata Natyam pod kierunkiem Vidyi w Centrum Kultury Indyjskiej Mandapa w Paryżu. Następnie kontynuowała swoją formację w Indiach. Przez rok studiowała u boku słynnej tancerki Smt. M.K. Saroja w Madrasie. Jako jedyna polska tancerka Bharata Natyam została zaproszona na V Festiwal Muzyki i Tańca Indyjskiego dla zagranicznych artystów w Delhi – Videshi Kalakar Utsav. Swój solowy recital zaprezentowała również w Polskiej Ambasadzie w Delhi z okazji Święta Republiki Indii, organizowanego przez Towarzystwo Indyjsko-Polskie. Swoje solowe występy zaprezentowała również w wielu krajach Europy, a w Paryżu uczestniczyła w spektaklach tańca indyjskiego zespołu Tilak. Ze swoimi recitalami wystepowała również w wielu miastach Polski. Na deskach Teatru Lalki, Maski i Aktora „Groteska” w Krakowie brała udział w spektaklu W 80 dni dookoła światów w reż. J. Polewki, do którego przygotowała również choreografię i ruch sceniczny. Od wielu lat przygotowuje i występuje w programach artystycznych z okazji świąt Dhiwali i Holi, organizowanych przez Indyjsko-Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Kultury w Krakowie. Biorąc udział w licznych nagraniach i audycjach telewizyjnych Romana Agnel prezentuje fragmenty swoich recitali Bharata Natyam przybliżając taniec i kulturę Indii polskiej publiczności. Jest autorką choreografii do programów edukacyjnych, prezentujących kulturę i sztukę Indii w Filharmonii Krakowskiej. Będąc pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich, odbywającego się co roku latem w Krakowie, artystka promuje taneczną kulturę Indii, wprowadzając do programu festiwalu pokazy i warsztaty prowadzone przez mistrzów różnych stylów tańca indyjskiego. Zrealizowała też w ramach festiwalu dwa wielkie widowiska w międzynarodowej obsadzie, łączące polską i indyjską kulturę taneczną: Polska-Indie: Konwersacje (2008) we współpracy oraz Kiedy Polska spotyka Indie (2015). Jako pedagog i nauczyciel przez wiele lat prowadziła zajęcia z tańca indyjskiego na Międzynarodowych Warsztatach Tańca w Poznaniu, regularne lekcje stylu Bharata Natyam w Nowohuckim Centrum Kultury oraz liczne kursy i szkolenia w Polsce i zagranicą.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

Warszawa: Sala Rytmiki i Tańca, UMFC, ul. Okólnik 2

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close