Warszawa/VII „Warsaw Dance Days”: h.art company „Ravnfjaer”, Studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie, Kompania Tańca AWF w Poznaniu „Myśl ucieleśniona”, Artystki PBN „Mów don’t move”

Zdjęcie: Warszawa/VII „Warsaw Dance Days”: h.art company „Ravnfjaer”, Studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie, Kompania Tańca AWF w Poznaniu „Myśl ucieleśniona”, Artystki PBN „Mów don’t move”

na zdj. Wojciech Marek Kozak w "Multitude"

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Sztuki Tańca i Dom Kultury KADR zapraszają na otwierający wieczór 7. edycji Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego „Warsaw Dance Days”. Została ona w całości poświęcona młodym adeptom sztuki tańca: uczniom, studentom i absolwentom szkół baletowych oraz polskich i zagranicznych uczelni związanych z tańcem i choreografią. Przez trzy festiwalowe dni, po raz pierwszy na dwóch scenach, zaprezentuje się prawie setka artystów młodego pokolenia. Festiwal otworzy spektakl Ravnfjaer h.art company w choreografii Artura Grabarczyka. W dalszej części wieczoru zaprezentują się studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie z czterema krótkimi autorskimi spektaklami. Następnie wystąpi Kompania Tańca AWF w Poznaniu, która pokaże spektakl Myśl ucieleśniona w choreografii Agnieszki Doberskiej i zespołu. Wieczór zamknie spektakl Mów don’t move artystek Polskiego Baletu Narodowego – Joanny Drabik (choreografia i wykonanie) i Anny Hop (wykonanie).

Ravnfjaer to spektakl oparty na mitologii nordyckiej oraz na zwyczajach i rytuałach ludności normańskiej z okresu VII-XII w. Jest to abstrakcyjny collage, który zabiera widza w podróż po sagach i mitach. Podobnie jak na inne indoeuropejskie systemy wierzeń, na mitologię nordycką składają się mity o bogach i boginiach, bohaterach, cudownych krainach, powstaniu oraz końcu świata. Możemy znaleźć tu m.in. historie olbrzymów i karłów, śmierć Baldura, perypetie Lokiego, proroczą przepowiednię Ragnaroku, jak i nawiązania do świąt i obrzędów obchodzonych przez Normanów na cześć swoich bogów. Ravnfjaer (czyt. :ravmfjer), przekładając z języka norweskiego oznacza krucze pióra, co wpasowuje się metaforycznie w strukturę spektaklu, ukazując mnogość i wielowarstwowość poruszanego tematu. Sam kruk jest symbolem śmierci, wojny ale i mądrości. Jest także jednym z atrybutów Odyna – boga Wszechojca, któremu towarzyszyły dwa kruki o imionach Hugin (Myśl) i Munin (Pamięć).

Koncept i reżyseria: Artur Grabarczyk

Choreografia: Artur Grabarczyk oraz tancerze

Wykonanie: Agata Baran, Agata Biela, Stanisław Bulder, Sylwia Czubińska, Patrycja Kubiak, Dominika Lewandowska, Beata Miernik, Jarema Stokowiec, Konrad Zagajewski

Kostiumy: Iwona Raczyńska, Weronika Cudzik

Konsultacja: Joanna Lichorowicz-Greś

Muzyka: collage

Czas trwania: 30 min.

Produkcja dla Akademii Tańca Zawirowania

h.art company to teatr tańca, który powstał w 2017 roku. Pierwszy spektakl pt. Ravnfjaer zrealizował w Akademii Tańca Zawirowania. Pod nazwą własną i niezależnie działa od października 2018. Celem i misją h.art company jest promowanie teatru tańca i sztuki, zacieranie granicy pomiędzy osobami profesjonalnie działającymi w sferze tańca, a amatorami na wysokim poziomie ruchowym, którzy chcą realizować się zawodowo w sztuce teatru tańca.

Studenci Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie:

Spotkanie

 

Projekt jest nie tylko spotkaniem dwóch osób będących na scenie, jest również spotkaniem widza z dźwiękiem. Ławka-symbol staje się pretekstem do wejścia w dialog dwóch przypadkowych osób. Towarzyszy im „oko zewnętrzne”, dialogujące z nimi dźwiękowo. Głównymi założeniami Spotkania jest obserwacja powstających zależności dźwiękowo-ruchowych, rytmu i spontanicznego reagowania na partnera.

Choreografia: Agnieszka Skorut

Wykonanie: Agnieszka Kramarz, Sebastian Wiertelak, Julia Lewandowska

Czas trwania: 10 min.

Agnieszka Skorut (ur. 1994) ukończyła Liceum Plastyczne im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu z tytułem Plastyk, ze specjalizacją Tkanina Artystyczna. Studiowała malarstwo na Wydziale Sztuki na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Od 2014 roku członkini stowarzyszenia Kuźnia Tańca. Reżyserka etiud Retrospekcja i Spotkanie. Współtworzyła spektakl Król Lew, którego premiera miała miejsce w Myślenicach w 2018 roku. Obecnie studentka IV roku Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W 2017 i 2018 roku brała udział w projekcie badawczym, w ramach którego prowadziła zajęcia z tańca współczesnego w Liceum Ogólnokształcącym im. S. Żeromskiego w Bytomiu. Występuje w spektaklu dyplomowym CPH4 w choreografii Jacka Łumińskiego.

Bo należy nam się maj

Projekt stanowi rodzaj dialogu między tancerzami. Celem pracy jest chęć stworzenia wspólnego języka ruchowego oraz wzajemna wymiana energii. Na scenie widzimy Karolinę i Sebastiana, między którymi buduje się jakaś relacja w konkretnym momencie. „Nie” dla naddawania, „nie” dla postaciowania – czy to w ogóle możliwe? Projekt bazuje na pracy z partnerem i zaufaniu.

Choreografia: Karolina Januszek

Wykonanie: Sebastian Wylot, Karolina Januszek

Czas trwania: 5 min.

Karolina Januszek jest studentką III roku Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. W styczniu 2018 roku uczestniczyła w wymianie polsko-chińskiej podczas 2nd China-CEEC Winter Dance Camp w Shenzhen. Współpracowała z Sylwią Hefczyńską-Lewandowską przy spektaklu To sztuka być kobietą, w ramach XIX Festiwalu Sztuki Wysokiej 2018 w Bytomiu. Od najmłodszych lat silnie związana z kulturą street dance, co pomogło ukształtować jej indywidualny charakter ruchu. Stale poszerza swoją wiedzę na międzynarodowych warsztatach oraz poprzez poznawanie innych kultur.

Jak rozebrałem tęczę, czyli sprawdzam grunt

Projekt taneczny o rozkładaniu na czynniki pierwsze ludzkich lęków, obaw, pragnień, marzeń. Osobiste zmierzenie się z samym sobą. Podzielenie się obecnością, intymnością i emocją, poprzez fizyczny ruch i taniec. Próba znalezienia dobra, odnalezienia siebie w sobie, odbicia z widownią. Wykorzystanie energii, starcie się z nieokreśloną siłą w tańcu, nawiązania kontaktu z przestrzenią. Co w nas siedzi? Jak odnaleźć miłość? Jest to projekt solowy z wykorzystaniem fizyczności,w którym performer bada wewnętrzne siły, motywację do działania i szuka szczęścia. Wykorzystuje taniec do odnalezienia prawdziwego siebie. Poprzez język ciała i zmysły przekazuje swoją historię. Próbuje uchwycić marzenia, poznać siebie i przekazać to, czego nie da się opowiedzieć słowami. Spotkanie człowieka z człowiekiem. Ciała z ciałem. Mięśnia z mięśniem.

Choreografia i wykonanie: Łukasz Zgórka

Czas trwania: 12 min.

Łukasz Zgórka – student IV roku Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Grał w warszawskim teatrze Pijana Sypialnia m.in. w Wodewilu warszawskim, Łojdyrydy, Wyjowisku. Stypendysta Kibbutzim Collage of Education w Tel-Awiwie. Wraz z grupą studentów z Bytomia stworzył w Tel-Avivie spektakl Politically (not)correct. Zagrał w realizowanym w OPT Gardzienice spektaklu Nowe Ateny (premiera na Festiwalu Teatrów Błądzących) w reż. Macieja Gorczyńskiego. Ze swoim projektem solowym Jak zbudowałem tęczę, czyli sprawdzam grunt wystąpił na SHARE Festival w Macedonii i na Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca w Lublinie. Tańczy w spektaklu dyplomowym CPH4 w choreografii Jacka Łumińskiego.

Multitude

 

multitude (ang. mnogość, wielość) to proces kształtowania, stawania się. Podejmuje temat o b c e g o poruszającego się w strukturach społecznych, jego dążeń, pragnień i przeżyć. Jest to podróż do świata wewnętrznego i zewnętrznego, w głąb cielesności i umysłowości. Konfrontuje ludzką potrzebę nazywania i klasyfikacji zjawisk z różnorodnością rzeczywistości.

Praca była prezentowana w Wiosce Teatralnej Węgajty w 2018 roku oraz na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Lokoranga w Kalkucie w 2018 roku. Otrzymała Nagrodę Instytutu Muzyki i Tańca na 6. Ogólnopolskim Dniu Mnodramu w Koszalinie w 2018 roku.

Koncepcja i wykonanie: Wojciech Marek Kozak

Reżyseria światła: Radosław Lis

Czas trwania: 25 min.

Wojciech Marek Kozak (ur. 1993). Pochodzi z Gądecza pod Bydgoszczą. Aktor, tancerz, performer, student V roku AST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jego zainteresowania krążą wokół sztuk performatywnych, w których poszukuje odpowiednich dla niego form wyrazu. Współpracował m. in. z Jackiem Przybyłowiczem (Stany Skupienia), Jerzym Stuhrem (Bal w Operze), Iloną Trybułą i Adamem Świtałą (Uważnie się przyglądam), Sebastianem Majewskim (Polonez alla polacca na niemiecką nutę), Janem Peszkiem (Wariat i Zakonnica), Rudolfem Zioło (Sinobrody. Nadzieja kobiet), Katarzyną Pawłowską (DEXTRAL). Fascynują go Indie. Współpracuje z kalkuckim teatrem Kasba Arghya, gdzie odbył rezydencję i zrealizował monodram Moja podróż do Veda Prakritih w reż. Manish Mitra, który prezentowany był na wielu scenach w Indiach i Polsce. Tworzy również własne projekty takie jak multitude (Nagroda Instytutu Muzyki i Tańca na 6. Ogólnopolskich Dniach Monodramu w Koszalinie), performance Interwiev. Współtworzył też projekt Nie/widzialne, w ramach którego powstał spektakl teatru tańca oraz instalacja performatywna.

Kompania Tańca Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu:

Myśl ucieleśniona

 

Spektakl Myśl ucieleśniona jest filozoficzną podróżą umysłu w ciele w dosłownym i niedosłownym znaczeniu słowa „podróż”. Cytując jednego ze współczesnych Pitagorejczyków z greckiej wyspy Gawdos: „Lepiej jest podróżować z kimś. Wtedy jeden mówi: chodźmy tam a drugi na to: nie, chodźmy w drugą stronę. A jak jest trzeci to chce jeszcze gdzie indziej. I w końcu nigdzie nie idą, tylko zaczynają rozmawiać. I tu jest miejsce na filozofię”.

Choreografia: Agnieszka Doberska i zespół

Wykonanie: Weronika Skórzewska, Katarzyna Leszek, Joanna Kukiełka, Marta Szostecka, Aleksandra Piasta, Nikolina Wrona, Filip Hylewicz, Damian Drozd, Patryk Gorzkiewicz, Bartek Dopytalski, Wojciech Furman, Oliwia Lech

Muzyka: collage

Tekst: Rupi Kaur, Charles Bukowski, ks. Józef Tischner, Maria Peszek, John Boyne, Agnieszka Osiecka, Mary Oliver

Realizacja świateł: Miłosz Tulewicz

Produkcja: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu

Czas trwania: 22 min.

Agnieszka Doberska – urodzona w Warszawie w 1980 roku, tancerka, choreografka i pedagożka tańca. Od 2005 roku dyplomowany Instruktor I-go stopnia w systemie GYROTONIC EXPANSION SYSTEM®. W 2008 roku ukończyła studia magisterskie Master of Arts w dziedzinie choreografii na wydziale Tańca Współczesnego w Anton Bruckner Privatuniversität w Linz w Austrii. Wcześniej otrzymała dyplom Bachelor of Arts z pedagogiki tańca na tej samej uczelni. Od 2008 roku jest pedagogiem tańca w wielu placówkach w Polsce i za granicą. W latach 2009-2012 jako asystentka choreografa współpracowała z takimi twórcami jak: Idan Cohen, Shaden Abu-Elassal, Joe Alter, Irad Mazliah. W latach 2009-2013 była tancerką Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu. Wcześniej współpracowała m.in. z Teatrem Tańca Alter. W 2014 roku tancerka Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark (Legendy, chor. Kaja Kołodziejczyk, This is not a love song, chor. Uri Ivgi, Johan Greben). Od 2016 roku jest kierowniczką artystyczną i choreografką Kompanii Tańca Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu, dla której stworzyła dwa spektakle: Gdybym wiedział… (2017) i Myśl ucieleśniona (2018).

Artystki Polskiego Baletu Narodowego, Teatr Wielki – Opera Narodowa:

 

Mów don’t move

Słowo bez grawitacji. Istnienie bez względu. Okoliczność bez wyjścia. Taniec bez reszty. Położenie bez sensu. Ruch bez przesady. Tekst bez ogródek. Przestrzeń bez przerwy. Mowa bez nawiasów. Krok bez powrotu. Gadka bez kitu. Mów don’t move.

Choreografia: Joanna Drabik

Wykonanie: Joanna Drabik, Anna Hop

Muzyka: Nicolas Jaar Keep Me There, Nicolas Jaar Russian Dolls, Ugress Undead Funeral March, Nina Simone I wish I Knew

Scenografia i kostiumy: Swietłana Owsiankina

Realizacja świateł: Joanna Drabik

Czas trwania: 17 min.

Joanna Drabik – absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu (2007) i pedagogiki baletowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (2013). Laureatka konkursów baletowych w kraju i za granicą: III miejsce w XV Ogólnopolskim Konkursie Tańca w Gdańsku 2007, finalista Konkursu Baletowego Złote Pointy w Szczecinie oraz Citta di Rieti we Włoszech. W tym samym roku zdobyła I miejsce w III Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym w Bytomiu. W 2007 roku otrzymała angaż w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie występowała w wielu spektaklach baletowych m.in: Jezioro Łabędzie (Irek Muchamiedow), Śpiąca Królewna (Jurij Grigorowicz), Bajadera (Natalia Makarowa), Tristan, Kurt Weill, In Light and Shadow (Krzysztof Pastor), Concerto Barocco (George Balanchine), Artifact Suite (William Forsythe), Alpha Kryonia Xe (Jacek Przybyłowicz). Jako artystka Polskiego Baletu Narodowego, po wykonaniu partii Wybranej w Święcie wiosny w wersjach Wacława Niżyńskiego i Maurice‘a Bejarta oraz Naszej Kobiety w balecie I przejdą deszcze… Krzysztofa Pastora została awansowana na koryfejkę. W 2013 roku po raz pierwszy wzięła udział w V edycji warsztatów choreograficznych dla tancerzy Polskiego Baletu Narodowego Kreacje. Zaprezentowała swoją pracę choreograficzną Kwartet (muz. W. Lutosławski Gry Weneckie, cz. I – Ad libitum). Następnie podczas VI, IX i X edycji warsztatów choreograficznych stworzyła kolejne etiudy choreograficzne: Szpile (muz. Tom Waits, Simone Diaz), Momentum (muz. M.Richter, J.Talbot), Mów don’t move (muz. N. Jaar, Ugress, N. Simone). W 2015 w ramach międzynarodowego projektu dla młodzieży stworzyła choreografię IN/Out (muz. W. Kilar), która została zaprezentowana w Operze w Oslo oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Współpracuje ze szkołami baletowymi  w Warszawie i w Bytomiu, dla których przygotowuje choreografie na konkursy baletowe i szkolne.

***

Bilety w cenie 10 zł do kupienia w DK KADR lub online.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Dom Kultury KADR, ul. Przemysława Gintrowskiego 32

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close