
"Rieka slov", chor.Beáta Rekemová, materiały organizatora
"Rieka slov", chor.Beáta Rekemová, materiały organizatora
Ośrodek Teatru Tańca Zawirowania zaprasza na siódmą edycję Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego „Warsaw Dance Days”, która w całości poświęcona jest młodym adeptom sztuki tańca: uczniom, studentom i absolwentom szkół baletowych oraz polskich i zagranicznych uczelni związanych z tańcem i choreografią. Przez trzy festiwalowe dni, po raz pierwszy na dwóch scenach, zaprezentuje się prawie setka artystów młodego pokolenia.
Drugi wieczór festiwalu otworzy spektakl Over Ground Pracowni Tańca Pryzmat, w choreografii Katarzyny Grabińskiej. W programie także studenci Konzervatórium J. L. Bellu w Bańskiej Bystrzycy ze spektaklem Rieka slov, Filip Martinský z Tanečni Konzervatoř w Pradze ze spektaklem Strange fruit oraz spektakl dyplomowy Marleny Rity Bełdzikowskiej – absolwentki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi na wydziale Choreografia i Techniki Tańca Przed jutrem. Wieczór zakończy Stańczyk w choreografii Piotra Jeznacha – absolwenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografia i Teoria Tańca.
Pracownia Tańca Pryzmat
Over Ground
Choreografia Over Ground stanowiła bazę wyjściową do powstania nowego projektu, odnoszącego się do tematyki śmierci i umierania. W wyniku otwartego, kilkuetapowego międzynarodowego konkursu Of Death and Dying Katarzyna Grabińska wraz z zespołem Pracownia Tańca Pryzmat Fundacji Tańca i Sztuki ARToffNIA otrzymała zaproszenie na rezydencję artystyczną w Tenuta Dello Scompiglio w Vorno, w Toskanii, we Włoszech. Projekt skierowany jest do artystów z różnych dziedzin sztuki (wizualnej, teatralnej, muzycznej). Koncentruje się na indywidualności w odniesieniu do śmierci, a dokładniej, do jej trzech wymiarów: wymiaru społeczno-politycznego (eutanazja, aborcja, samobójstwo, kara śmierci lub przypadkowa śmierć w wyniku konfliktów lub klęsk żywiołowych), wymiaru ideologicznego (ateizm, agnostycyzm i religijne, ezoteryczne i mistyczne przekonania o możliwości życia po śmierć) i wymiaru związanego z różnymi rytuałami pogrzebowymi i procesem żałoby. Celem projektu jest zachęcenie do refleksji nad złożonością i różnorodnością elementów związanych ze śmiercią i umieraniem, poprzez realizacje, które mają skupić się na aspektach związanych z wymienionymi powyżej trzema wymiarami.
Choreografia: Katarzyna Grabińska
Wykonanie: Katarzyna Rutkowska, Marta Jakimicha, Paulina Spiel, Monika Parafiniuk, Łukasz Szleszyński
Muzyka: Maciej Olewniczak „Żuławy”, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego
Kostiumy: Katarzyna Grabińska
VJ: Tonda Kinoko
Produkcja: Fundacja Tańca i Sztuki ARToffNIA
Projekt jest wynikiem konkursu Of Death and Dying Tenuta Dello Scompiglio
Czas trwania: 40 min.
Pracownia Tańca Pryzmat to zespół Fundacji Tańca i Sztuki ARToffNIA z Olsztyna, którego opiekunem artystycznym i choreografką jest Katarzyna Grabińska – niejednokrotnie nagradzana przez Prezydenta Miasta Olsztyna, Marszałka Województwa, Fundację Środowisk Twórczych oraz stypendiami artystycznymi i indywidualnymi nagrodami za choreografię. Zespół tworzą ludzie, których językiem przekazu jest teatr tańca. Zespół wraz z fundacją realizują autorskie spektakle, projekty interdyscyplinarne, spotkania środowiska sztuki tanecznej, a także prowadzą stałą działalność repertuarową oraz edukacyjną dzieci, młodzieży i dorosłych
Konzervatórium J. L. Bellu w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja):
Rieka slov
Poczucie winy, niepokój i branie na siebie odpowiedzialności. Wszystkie te rzeczy mogą nas ciągnąć w dół. Jak kamień rzucony do wody, nie jesteśmy w stanie sami się z tego wyciągnąć, ale musimy nauczyć się pływać. Pytanie brzmi: czy potrafimy?
Choreografia: Beáta Rekemová
Wykonanie: Michaela Pocklanová, Dávid Bosák, Patrícia Hatiarová, Olivia Pace, Sára Šajgalová
Muzyka: Fallgrapp Rieka
Tekst: Nora Ibsenova
Czas trwania: 4 min.
Beáta Rekemová jest studentką IV roku tańca w Konserwatorium Konzervatórium J. L. Bellu w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. Kształci się w tańcu klasycznym, współczesnym, nowoczesnym i ludowym. Każdego roku Beáta bierze udział w tygodniowych warsztatach tańca współczesnego w Divadlo Štúdio Tanca w Bańskiej Bystrzycy. W wolnym czasie uczy tańca w szkole podstawowej.
Tanečni Konzervatoř w Pradze (Czechy):
Strange fruit
Zakazane owoce, pokusy naszego życia. Możesz wybrać spośród dziwnych owoców, smaków, uczuć i pasji. Próbujesz, smakujesz, intryguje cię to, ale kiedy już się uzależnisz, tracisz kontrolę nad swoim ciałem. Chcesz uciec z powrotem do rzeczywistości, ale czy to jeszcze możliwe?
Choreografia i wykonanie: Filip Martinský
Muzyka: Mikael Karlsson, Natalie Martinez
Scenografia i kostiumy: Miriam Buschbacherová
Czas trwania: 4 min.
Filip Martinský, tancerz i choreograf. Student Tanečni Konzervatoř w Pradze w Czechach. Zaczął tworzyć choreografie w wieku 13 lat. Z roku na rok nabierał więcej doświadczenia, aż zaczął pracować dla słowackich i czeskich zespołów tanecznych. Strange fruit (ang. Dziwny owoc) to jego najnowsza praca, za którą zdobył liczne nagrody w konkursach choreograficznych w Europie.
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Choreografia i Techniki Tańca:
Przed jutrem
Zanim pójdę, obejrzę się raz jeszcze,
raz jeszcze spojrzę na to co było.
I zachowam w sercu.
Dziękuję.
Przed jutrem to choreografia dyplomowa Bełdzikowskiej z 2017 roku. Spektakl inspirowany przedstawieniem Moja Bośnia w reż. Jacka Głomba. Wspomnienia to jedna z najcenniejszych rzeczy, jakie człowiek posiada. To one pozwalają nam zachować pamięć o tym, co było. Dzięki wspomnieniom możemy przywołać te same odczucia i emocje, które odczuwaliśmy kiedyś we wspominanej sytuacji. Dzięki wspomnieniom zwykłe przedmioty dnia codziennego mogą stać się mostem do przeszłości. Nasze wspomnienia niosą ze sobą emocje radości, szczęścia, ale i rozpaczy, smutku. Pozwalają nam przeżywać szczęśliwe wydarzenia niezliczoną ilość razy. Wspomnienia mogą nas zatrzymać, ale mogą też dać nam siłę. To od nas zależy, czy utkniemy w miejscu pogrążeniu w smutku, czy też weźmiemy z nich to co najlepsze i najpiękniejsze, i wyruszymy w drogę dalej, zachowując przeszłość w sercu. Dzięki takim doświadczeniom stajemy się silniejsi. Tak naprawdę niczego i nikogo nie tracimy. Bliskie nam osoby pozostają zawsze blisko nas. Pozostają w naszych wspomnieniach i w naszych sercach.
Choreografia: Marlena Rita Bełdzikowska
Wykonanie: Monika Parafiniuk, Żaneta Mrozik, Anna Dykas, Kinga Rabka, Olga Blachnierek, Daniel Michna
Muzyka: Bartosz Straburzyński
Scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda
Realizacja świateł: Monika Sidor
Czas trwania: 25 min.
Marlena Rita Bełdzikowska – choreografka, pedagożka tańca, dyplomowanyainstruktorka tańca współczesnego, magister sztuki. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w specjalności Choreografia i Techniki Tańca. Od kilku lat współpracuje z Teatrem Tańca ALTER jako instruktorka tańca i choreografka oraz przy organizacji projektów tanecznych i warsztatów tańca współczesnego w Polsce. Współorganizatorka i kierowniczka Kursu Instruktorskiego Tańca Nowoczesnego – Formy Uliczne w Poznaniu (2014-15). Wykładowczyni na Kwalifikacyjnym Kursie Instruktorskim Tańca Współczesnego w Rzeszowie (2015-16.) Współtwórczyni ruchu scenicznego i choreografii w teatrach dramatycznych i muzycznych w Polsce. Jako aktorka-tancerka występowała m.in. w: Zemsta jest kobietą (reż. Paweł Kamza), na Festiwalu Era Schaeffera.Twórczyni spektakli: Spotkania, AMMA, Przed jutrem. Choreografka spektakli VINUM (reż. Piotr Tetlak), Pociąg czasu (reż. Przemysław Prasnowski). Wraz z Witoldem Jurewiczem współtworzyła chorografię w multimedialnym projekcie z użyciem mappingu dla firmy Tving Stage Design. Organizatorka i współtwórczyni festiwali tańca Drawskie Prezentacje Tańca (2016) oraz Prezentacje Tańca Labirynt (2018).
Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Choreografia i Teoria Tańca:
Stańczyk
Na scenie pojawia się Stańczyk, który zostaje przyłapany na skradaniu się w kierunku tronu. Aby odwrócić uwagę od swoich zamiarów robi to, co potrafi najlepiej – zabawia zebranych gości i rozpoczyna zabawę na dworze. Dworzanie bawią się w najlepsze, jednak humor Stańczyka psuje nadejście listu z informacją o podboju Smoleńska przez Rosję. Goście, widząc zasępionego błazna, próbują nakłonić go do popisów. Ulega im, jednak myślami pozostaje przy liście, co utrudnia mu pełnienie swojej funkcji. Zniecierpliwiony dwór wciąga Stańczyka w sam środek zabawy i siłą próbuje zmusić go do tańca. Stańczyk upada i ubolewa z powodu sytuacji w odległej Ojczyźnie, ale jest świadom swoich obowiązków – wewnętrznie rozdarty, przepełniony udręką, prowadzi bal. Zabawa kończy się grupową synergią: dworzanie, nadal nieczuli i obojętni na troski Stańczyka, oddalają się, upojeni zabawą. On sam, zamyślony i strapiony, pozostaje na tronie.
Choreografia: Piotr Jeznach
Wykonanie: Kołobycz Włodzimierz, Dobek Joanna, Dorocińska Monika, Prokopek Izabela, Ciosek Wiktoria, Mróz Wiktoria, Koprowska Dorota, Radzikowska Adrianna, Szcześniak Aleksandra, Cichosz Oliwia, Orzechowska Justyna
Czas trwania: 8 min.
Piotr Jeznach – absolwent studiów magisterskich na specjalności Choreografia i Teoria Tańca na Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Dyplomowany instruktor tańca jazzowego, inżynier środowiska, organizator warsztatów tanecznych Focus Dance Division dla tancerzy z całej Polski, choreograf i kierownik artystyczny młodzieżowego zespołu tańca współczesnego Focus, działającego w Warszawie. Szkolił się kilkakrotnie w Los Angeles, Nowym Jorku, Londynie oraz w Paryżu. Występował m.in. w: Metropolish, Magicznym Sklepie z Zabawkami, Jeziorze łabędzim, Kopciuszku, Dziadku do orzechów, Zemście nietoperza, Idomeneo.
***
Bilety bezpłatne, rezerwacja miejsc online: warsawdancedays@gmail.com