Spektakle

Warszawa/Warszawska Platforma Tańca 2015: Pokaz spektaklu „USŁYSZEĆ TANIEC”

Zdjęcie: Warszawa/Warszawska Platforma Tańca 2015: Pokaz spektaklu „USŁYSZEĆ TANIEC”

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Warszawska Platforma Tańca oraz Stowarzyszenie Strefa Otwarta zapraszają na spektakl USŁYSZEĆ TANIEC.

USŁYSZEĆ TANIEC to pierwszy w Polsce i jeden z kilku na świecie projekt taneczny oparty na różnych formach stepowania: flamenco, stepie irlandzkim, amerykańskim, tańcu współczesnym oraz muzyce etnojazzowej granej na żywo. Barwny spektakl, w którym taniec stanowi integralną część muzyki, a muzyka – tańca.

Różne kultury muzyczne spotykają się w jednym miejscu, a tradycja i nowoczesność to synonimy. Projekt tworzą wybitni tancerze i muzycy, soliści widowisk, mistrzowie tradycji/współcześni performerzy.

Celem projektu Usłyszeć Taniec jest pokazanie współczesnego oblicza najbardziej rozwiniętych form tańca etnicznego jakimi są: flamenco, taniec irlandzki i step amerykański. W spektaklu dużą role odgrywa też taniec współczesny, który pełni rolę narratora. Stanowi naturalną kontynuacje trendów, zachodzących w świecie pozostałych forma tańca, wykorzystywanych w projekcie. Przeważnie taniec ludowy prezentowany jest kontekście prezentacji tematycznych, przeglądów folkloru czy innych tego typu imprez, gdzie tradycja jest przedstawiana jednoznacznie, jako miniona kultura poprzednich pokoleń. Według twórców jest to obraz zniekształcony i niepełny.  W takich kulturach jak flamenco, ewolucja tradycji jest procesem ciągłym. Obok siebie funkcjonuje muzyka i taniec dziadków, rodziców i młodych, przez co tradycja i współczesność to synonimy. W Usłyszeć Taniec artyści starają się pokazywać obok siebie z jednej strony formy wręcz archaiczne, jak i najnowsze trendy. Poszukiwać wspólnego mianownika, pokazując, co je łączy, spotykając się na płaszczyźnie rytmu i wspólnej estetyki, która sprawia, że całość jest spójna.

Muzyka grana na żywo stanowi nieodłączny element projektu Usłyszeć Taniec. Jej obecność podkreśla role tancerza perkusyjnego jako jednocześnie tancerza i muzyka. Pokazuje, że taniec może być jednocześnie muzyką, co jest tak bardzo naturalne, między innymi dla niektórych plemion afrykańskich, w których kulturach nie funkcjonują osobne słowa na muzykę i taniec. Bardzo ważna jest też relacja tancerza z muzykiem, którą artyści chcą ukazać.

 

TANIEC:

Mateusz Wójcik – step irlandzki

Agata Teodorczyk – step flamenco

Karol Drzewoszewski – step amerykański

Monika Bral – taniec współczesny

MUZYKA:

Witold Kulczycki – drewniany flet poprzeczny, whistle, saksofon altowy

Tomasz Biela – gitara akustyczna, gitara elektryczna, śpiew

Damian Kowaliński – gitara flamenco

Po spektaklu odbędzie się wykład naukowy dr Aldony Nawrockiej pt. W poszukiwaniu związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem.

O wykładzie:

Maurice Béjart jest z pewnością jednym z choreografów najbardziej inspirowanych muzyką dwudziestego wieku… Zafascynowany dziełem Pierre’a Bouleza pt. Marteau sans maître, do którego stworzył choreografię w 1973 roku, a później Dialogue de l’ombre double – w wersji choreograficznej z 1998, z solistą Alainem Damiens – sięgał ponadto do takich wybitnych kompozycji ubiegłego wieku jak m.in.: Sonate à trois, Sonata na dwa fortepiany i perkusję Béli Bartóka, Pięć utworów op.5 Antona Weberna. Co jednak najistotniejsze, to jego podejście do muzyki – o czym wypowiadał się niejednokrotnie (m.in. Maurice Béjart extrait de Pierre Boulez. Eclats 2002, par Claude Samuel) – a same dzieła choreograficzne ukazują ich twórcę jako niezłomnego poszukiwacza związków pomiędzy dźwiękiem a ruchem.

Aldona Nawrocka – kompozytorka, pianistka, pedagog, absolwentka Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w klasie prof. Mariana Borkowskiego. Była stypendystką Musik Hochschule Luzern (Szwajcaria) – klasa dr. Bettiny Skrzypczak. Brała udział w kursach kompozytorskich prowadzonych m.in. przez. E. Sikorę, S.

Montegue, A. Brødsgaarda, uczestniczyła w Académie de Musique du XX-éme siécle w Paryżu (P. Boulez, D. Robertson), a także w organizowanej przez IRCAM Académie d’Eté (B. Ferneyhough, M-A. Dalbavie). Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych (m.in. Schreiben in Beromünster – Szwajcaria 2005, Coaching Project – Dancing Poznań 2010).

Od wielu lat współpracuje z choreografami – E. Wycichowską A. Dziurosz, P. Andrzejewską, R. Bondarą – tworząc muzykę do spektakli baletowych (m.in. Persona – premiera Teatr Wielki w Warszawie 2011, action/CONTRaction/REaction – premiera Musica Electronica Nova 2013). Tworzy muzykę instrumentalną, wokalną, elektroakustyczną, jej utwory były prezentowane w Polsce i zagranicą. Obecnie pracuje w stopniu ad. dr jako wykładowca UMFC w Warszawie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

Bilety są bezpłatne pod warunkiem wcześniejszej rezerwacji miejsc przez stronę internetową:

http://warszawskaplatformatanca.pl/rezerwacje,show.html

***

Organizator:

Logo Stowarzyszenie Strefa Otwarta (miniaturka)  Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)


Współorganizator:

 Logo Współorganizator Warszawska Platforma Tańca 2015 (miniaturka)

Opieka merytoryczna programu WPT 2015:

dr hab. Aleksandra Dziurosz

Bartosz Miłosz Martyna

Koordynator (Strefa Otwarta): Milena Stryjewska

Koordynator (MIK): Magdalena Chabros

Promocja i PR (Strefa Otwarta): Dominika Dziurosz-Serafinowicz

Promocja (MIK): Monika Rokosz

 

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close