Kolejne spotkanie teatru tańca w ramach organizowanych cyklicznych wieczorów Ciało – Sztuka – Ruch MIK to jedyne miejsce w Warszawie, w którym regularnie prezentowane jest niezależne, profesjonalne i półprofesjonalne środowisko tańca – młode pokolenie artystów nieinstytucjonalnych, którzy nie mają stałego dostępu do przestrzeni scenicznych. Podczas najbliższego spotkania artyści zaprezentują się w dwóch przedstawienia: Mandatum oraz PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności.
Mandatum
Spektakl inspirowany jest jedną sceną z filmu Kazimierza Kutza Perła w koronie. Film opowiada dzieje rodziny śląskiej na tle wydarzeń z połowy lat trzydziestych. Żona w tej scenie myje nogi mężowi, który wraca do domu z pracy w kopalni. Jest to swego rodzaju rytuał, który nadaje ich związkowi inny, głębszy wymiar. Twórcy spektaklu zadali sobie pytanie, czy jest możliwe odnalezienie tego rytuału we współczesnym, partnerskim związku? Duet Mandatum powstał w ramach 10-dniowej rezydencji artystycznej w Budapeszcie w styczniu 2015. Był również prezentowany w Krakowie podczas konkursu choreograficznego „3, 2, 1 … TANIEC”, gdzie zdobył 3 nagrody.
wykonanie: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Mate Tulipan
PRZY PRZY hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności
Drugie spotkanie, to przedstawienie Przy Przy, czyli hedonistyczna uprzykrzona historia przyjemności. Tutaj twórcy przyglądają się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością.
„Przyjemność różni się od przyjemności tylko tym, że jedna od drugiej jest przyjemniejsza.”
„Przyjemność to stan przelotny, trwa dopóty, dopóki działa bodziec, a szczęście jest sumą tych częściowych przyjemności.”
„Przyjemność jest stanem pozytywnym, więc nie polega tylko na braku cierpienia”.
„Przyjemność i przykrość to rodzaj ruchu, aktywności.”
Jakie tworzą się napięcia w wyniku przebytej drogi od przyjemności do przykrości? Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Arystypowskie założenia hedonizmu mówią, że przyjemność to stan chwilowy, trwający przez czas, w jakim działa czynnik sprzyjający przyjemności. Przyjemność i przykrość to swoiste stany, które są rodzajem ruchu dokonującego się w człowieku, świadczą więc o jego aktywności. Jaki jest zakres ruchowy od przyjemności po przykrość? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością. Praca jest badaniem tych dwóch stanów, a wręcz tego co się między nimi może wydarzyć.
koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska
Bilety: 12 zł, dostępne w siedzibie MIK (pn.-pt. w godz. 11.00-19.00) www.mik.waw.pl
oraz poprzez aplikację mobilną GOING. Informacje: 22 586 42 59, 783 708 380
Projekt Ciało – Sztuka – Ruch jest częścią autorskiego programu Aleksandry Dziurosz Warszawskie Centrum Tańca.
Współorganizator wieczoru: Warszawski Teatr Tańca.