Maria Stokłosa rezygnuje z próby stworzenia zamkniętej formy przedstawienia. Wychodząc od działania to spektakl, który nigdy nie będzie miał premiery, nigdy nie powstanie końcowy produkt. Łącznie, od maja do grudnia 2017 roku, powstanie czterdzieści performansów w dialogu ze znakomitymi artystkami oraz badaczkami tańca.
Punktem wyjścia projektu jest rozwijanie praktyki improwizacji ruchowej, która zmienia swój kształt w zależności od miejsca, czasu i widowni. Jego początki sięgają 2015 roku, kiedy filadelfijska artystka Meg Foley zaprosiła Marię Stokłosę do współpracy nad rozwojem praktyki Action is Primary. Obecnie obie choreografki kontynuują pracę nad solowymi spektaklami, wymieniając rezultaty badań podczas regularnych spotkań online. W kształtowaniu kolejnych pokazów towarzyszą Marii Stokłosie zaproszone przez nią twórczynie – rzeźbiarka Alicja Bielawska, dramaturżka Eleonora Zdebiak, reżyserka światła Karolina Gębska oraz „świadkowie” – regularnie zmieniający się artyści i teoretycy, m.in. badaczka tańca Katarzyna Słoboda, choreografki Maija Reeta Raumanni i Anna Nowicka oraz reżyserka teatralna Anna Karasińska. Pokazy odbywają się nieprzerwanie od maja do grudnia 2017 r.okuw galeriach, teatrach i pracowniach Warszawy.
Wychodząc od działania to wprowadzenie ciała w ruch. Jego siła, wynikająca z ciągłego negocjowania własnej tożsamości, to zdolność do transformacji, w której jedyną stałą jest ciągła zmiana uwagi.
Wstęp wolny.
Choreografia, wykonanie: Maria Stokłosa
Współpraca: Alicja Bielawska, Maija Reeta Raumanni, Katarzyna Słoboda, Eleonora Zdebiak i inni.
Produkcja: Katarzyna Sztarbała
Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.
Strona www wydarzenia: http://fundacjaburdag.com/blog/maria-stoklosa-wychodzac-od-dzialania/
Maria Stokłosa – performerka i choreografka. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej ostatnie prace to Złote demony, Wylinka, Intercontinental oraz MaMa Perform. Jest autorką ruchu do opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Współpracuje m.in. z Peterem Pleyerem, Meg Foley i Wojtkiem Ziemilskim. Jest członkinią kolektywu Centrum w Ruchu oraz prezeską Fundacji Burdąg, a także przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca.
Fundacja Burdąg to centrum badawcze dla twórców i pole do eksploracji dla odbiorców nowych nurtów w sztukach performatywnych. Z inicjatywy Fundacji w 2013 roku powstało Centrum w Ruchu w Wawerskim Centrum Kultury w Warszawie. Jest to platforma tancerzy, performerów i choreografów. Współtworzą ją: Izabela Chlewińska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska, Magda Ptasznik, Maria Stokłosa, Iza Szostak i Karol Tymiński. Oprócz realizacji autorskich spektakli przedstawiciele i przedstawicielki kolektywu prowadzą szeroką działalność edukacyjną, organizując warsztaty dla mieszkańców Wawra i Warszawy oraz budując nowoczesny dyskurs wokół sztuki choreograficznej. Od 2014 w Centrum w Ruchu realizowany jest projekt Choreografia w Centrum – roczny kurs choreografii eksperymentalnej.
Celem Centrum w Ruchu i wspierającej go Fundacji Burdąg jest nie tylko tworzenie możliwości powstawania coraz ciekawszych inicjatyw artystycznych w Warszawie. To budowanie profesjonalnych warunków produkcji spektakli i przestrzeni do rozmowy o choreografii i sztukach performatywnych, budowanie środowiska artystów, widzów i wspierających ich specjalistów oraz upowszechnianie eksperymentalnych form tworzenia.