
Fot. Jacques Grenier
Fot. Jacques Grenier
Niezależnie od tego, czy monumentalne, wyciskające łzy zachwytu nad bezmiarem ludzkiego imperium, czy też z wrogością wyrzucone poza jego obręb, nagie ciało, a zwłaszcza nagie ciało tancerza, sygnalizuje stan wyjątkowy. W The Modesty of Icebergs ciało zderzone zostało z władzą wzroku, wystawione na pastwę patrzenia. Lévéille umieścił je na scenie na wzór lodowców, których wierzchołki zwiastują skrywane niebezpieczeństwo, sugerując, że przyglądając się uważnie tafli ciała, można dostrzec uniwersum głębi.
Lévéille (1952), po Utopie i Amour, acide et noix, w ostatniej części swojej choreograficznej trylogii dalej drąży temat seksualności, miłości, potrzeby kontaktu, ale także obcości czy samotności. Dalej też poszukuje odpowiedzi na pytanie o źródło ruchu emocji. Niedoszły architekt nigdy nie przestał postrzegać ciała jako estetycznej konstrukcji – pojemnika, który można wypełnić dowolnymi znaczeniami. Już w latach osiemdziesiątych badał granice cielesnych możliwości wywołując wśród swoich tancerzy spazmy, wstrząsy, dreszcze i krzyki, używając repetycji ruchów jako metody kompozycyjnej. Tak powstawały krótkie, intensywne i surowe prace oraz cykl teatralny Traces. Lévéille poruszał w nich tematykę erotyki, zmarginalizowanej seksualności oraz wybuchowej pasji, tematy rzadko przedstawiane na scenie tamtych czasów. Od 2001 roku nagie ciało stało się głównym materiałem i inspiracją dla choreografa.
premiera polska
choreograf: Daniel Léveillé
tancerze: Mathieu Campeau, Francis Ducharme, Esther Gaudette, Justin Gionet, Jason Martin, Emmanuel Proulx
reżyser światła: Marc Parent
muzyka: Chopin
reżyseria dźwięku: David Kilburn, Laurent Maslé
DANIEL LÉVEILLÉ DANSE
dyrektor artystyczny: Daniel Léveillé
dyretor naczelny: Marie-Andrée Gougeon
dyrektor techniczny: Armando Gomez Rubio
dyrektor działu promocji i rozwoju: Georges Skalkogiannis
administracja: Sara-Jane Chiasson / La boîte à outils des artistes
sponsorzy: Conseil des Arts et des Lettres du Québec, Département de danse de l’Université du Québec à Montréal
premiera: czerwiec 2004, Agora de la Danse Kanada
spektakl odbywa się w pełnej nagości
czas trwania: 60 minut
Po spektaklu, o godzinie 21.00 odbędzie się spotkanie z artystą, które poprowadzi Joanna Szymajda.