Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Ilona Trybuła „Piękno jak powietrze”

Zdjęcie: Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Ilona Trybuła „Piękno jak powietrze”

fot. Ilona Trybuła

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach 19. Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się premiera pracy Ilony Trybuły Piękno jak powietrze. To jeden z trzech spektakli cyklu Partytury uważności i pierwszy zrealizowany przez Ilonę Trybułę dla C/U. Partytury porządkują i prowadzą zagadnienia poddane twórczej uważności i twórczemu działaniu performerów, zaś metodą pracy jest zawsze improwizacja – pochwycona w bazowe ramy. Umożliwia tworzenie choreografii, tańca, kompozycji, dramaturgii, które nie mają stałych reguł, ale wrażliwie reagują na bieżące wydarzenia, bo zasadą improwizacji jest obecność w tym, co teraz, w chwili obecnej.

Artystka zdaje sobie sprawę, że podejmowanie tematu piękna jest ryzykowne ze względu na zbanalizowanie i „koturnowość” pojęcia, o którym mówi się dziś często z ironią. Podobnie jak o innych „wielkich tematach”: miłości, śmierci… Wielkich i powszechnych. Trudno jednak zaprzeczyć ich ważności. – Myślę o pięknie, które jest poruszeniem, wstrząsem, inspiracją do zmian i „zauważeń” – tłumaczy. – Jest konieczne i powszechne jak powietrze. Jest doświadczeniem. Niezbędnym dla rozwoju osobistego i poczucia szczęścia. Zajmiemy się dynamiką tych obszarów, w których jest ono obecne, żywe i możliwe do znalezienia na scenie w twórczym ucieleśnieniu, tańcu i choreografii – myśli, zdarzeń, kompozycji. To, co powstaje na scenie, jest rzeczywistością wytwarzającą własne znaczenia i przestrzenie, nie zaś reprodukcją. U Platona „piękno, dobro, prawda” są tożsame, wynikają z siebie. Trybułę też zajmują różne formy piękna, tak estetyczne jak i etyczne. – Myślę np. o doświadczeniach w pandemii – mówi. – O niewielkich gestach: ktoś przyniósł komuś posiłek, zostawił zakupy, poczytał, zaśpiewał na balkonie, dał trochę siebie. Wtedy gest dobra nazywamy pięknym. Nad tematem pochylą się wykonawcy, których Trybuła spotkała na długiej drodze swojej pracy z improwizacją: od praktykowania po nauczanie. Obok doświadczonych improwizatorów, Aleksandry Bożek i Pawła Grali, wystąpią utalentowani absolwenci: Agata Jędrzejczak i Oscar Mafa. Improwizują też grający na żywo muzycy i operująca światłem Ewa Garniec.

Wierzę w ciało, w formę, a nie w reprezentację. Nie szukam symboli czy znaków. Formę trzeba tworzyć z doświadczeń i twórczej wyobraźni. Rzucam temat, a tancerze opracowują własną interpretację. Trzeba to przemacerować w sobie, by znaleźć skojarzeniaintelektualne, ale i zmysłowe. Doświadczenie piękna to raczej stan i dynamika niż emocja i tego poszukamy w ruchu – mówi autorka.

Koncepcja, choreografia: Ilona Trybuła

Performerzy: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa

Muzyka na żywo: Adam Świtała, Michał Górczyński

Reżyseria świateł: Ewa Garniec

Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

Partner: Centrum Łowicka

Spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Po spektaklu spotkanie zespołu z publicznością.

Ilona Trybuła (ur. 1967) – tancerka, improwizatorka, choreografka, wykładowczyni. Improwizacja jest osią jej działań na polu badań, edukacji, animacji i twórczości. Pracuje z rozwijaniem uważności i zestrajaniem sygnałów w relacji z partnerami scenicznymi – także muzykami improwizującymi, traktując to jako wyjście poza zamknięty proces w sferę odkryć i eksperymentów. Absolwentka gdańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej w Warszawie. Autorka około trzydziestu spektakli i twórczyni projektów: Studio Ciało, Laboratorium Improwizacji, Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca [SIC!], Kolektywu Melba. W Zakładzie Tańca Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi zajęcia treningu fizycznego, świadomości ciała oraz improwizacji. Kuratorka rocznego projektu w CSW Zamek Ujazdowski Sic! four seasons. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U.

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej, ul. Jazdów 2

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close