Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Prelekcja Saburo Teshigawary o jego twórczości / spotkanie artysty z widzami

Zdjęcie: Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Prelekcja Saburo Teshigawary o jego twórczości / spotkanie artysty z widzami

Miroku, Saburo Teshigawary / zespołu KARAS z Tokio produkcja KARAS / Nowy Teatr Narodowy w Tokio, fotTakashi Shikama / NNTT.

Wersja do druku

Udostępnij

Saburo Teshigawara (ur. w Tokio w 1953 roku) jest wybitnym japońskim choreografem i tancerzem, twórcą nowatorskich spektakli tanecznych harmonijnie łączących perfekcyjny taniec z grą światła i muzyki. Jest także autorem scenografii oraz projektów światła i kostiumów do wszystkich swoich choreografii.

Studiował rzeźbę, taniec klasyczny (u Saiga Toshiko) i pantomimę. Od 1981 roku tworzy choreografie solowe. W 1985 roku założył (wraz z Kei Miyata ) zespół tańca współczesnego KARAS, którym kieruje. Artysta stworzył ok. 40 spektakli prezentowanych z sukcesami w stolicach tańca: Paryżu, Londynie, Berlinie, Amsterdamie i Brukseli oraz m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Najszerzej prezentowane jego choreografie to m.in.: Bones in Pages (1991 i 2003), Noiject (1992), Here to Here (1995), I Was Real – Documents (1996), Absolute Zero (1998), Luminous (2001).

Otrzymał wiele nagród, m.in. jedną z głównych nagród na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu w 1986 roku (za Kaze no sentan).

Saburo Teshigawara jest także autorem choreografii dla kilku cenionych zespołów m.in.: White Clouds Under the Heels cz. I i II dla Frankfurt Ballet (na zaproszenie Williama Forsythe’a, 1994 i 95), Święta wiosny dla Baletu Opery w Monachium (1999), Modulation dla Nederlands Dans Theater I (2000), Para-dice dla Baletu Grand Theatre du Geneve (2002), czy Air dla Baletu Opery Paryskiej(2003).

Artysta stworzył własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni.

Specjalne podziękowania dla Ambasady Japonii.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close