Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Saburo Teshigawara „Miroku”

Zdjęcie: Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Saburo Teshigawara „Miroku”

Miroku, Saburo Teshigawary / zespołu KARAS z Tokio produkcja KARAS / Nowy Teatr Narodowy w Tokio, fot. Bengt Wanselius.

Wersja do druku

Udostępnij

Miroku to solowy spektakl Saburo Teshigawary, będący kwintesencją jego artystycznych poszukiwań. Inspiracji do jego stworzenia dostarczyły m.in. buddyzm oraz powieść japońskiego poety i filozofa Taruho Inagakiego, z której Teshigawara zaczerpnął koncept spojrzenia na teraźniejszość z punktu widzenia przyszłości. Przedstawienie ukazuje relację między ludzkim duchem i ciałem, a czasem i przestrzenią. Miroku to imię ostatniej reinkarnacji Buddy, która pojawi się, gdy świat osiągnie harmonię. Przedstawienie harmonijnie łączy perfekcyjny taniec i malowane światłem obrazy z muzyką. Wyróżnia się precyzją ruchu, fizyczną ekspresją oraz niezwykłymi obrazami. Tancerz jest w nieustannym dialogu z przestrzenią, a wygląd scenografii – w formie niebieskiego sześcianu – zmienia się z każdą chwilą dzięki ciągłym zmianom oświetlenia.

Saburo Teshigawara jest wykonawcą spektaklu oraz autorem choreografii, scenografii oraz rojektów światła i kostiumów. Kompilacji muzyki do przedstawienia dokonali : Neil Griffiths, Saburo Teshigawara i Kei Miyata. Premiera spektaklu miała miejsce w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio w grudniu 2007 roku. Do tej pory był on z sukcesami prezentowany m.in. na międzynarodowym festiwalu Montpellier Danse w 2008 roku, na Festiwalu Jesiennym w Paryżu w 2009 roku oraz w Nowym Jorku, Montrealu, Lyonie, Marsylii i Reggio- Emilii. Przedstawienie trwa ok. 60 minut. Jego producentami są zespół „KARAS” oraz Nowy Teatr Narodowy w Tokio.

Specjalne podziękowania dla Ambasady Japonii.

Saburo Teshigawara (ur. w Tokio w 1953 roku) jest wybitnym japońskim choreografem i tancerzem, twórcą nowatorskich spektakli tanecznych harmonijnie łączących perfekcyjny taniec z grą światła i muzyki. Jest także autorem scenografii oraz projektów światła i kostiumów do wszystkich swoich choreografii.

Studiował rzeźbę, taniec klasyczny (u Saiga Toshiko) i pantomimę. Od 1981 roku tworzy choreografie solowe. W 1985 roku założył (wraz z Kei Miyata ) zespół tańca współczesnego KARAS, którym kieruje. Artysta stworzył ok. 40 spektakli prezentowanych z sukcesami w stolicach tańca: Paryżu, Londynie, Berlinie, Amsterdamie i Brukseli oraz m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Japonii. Najszerzej prezentowane jego choreografie to m.in.: Bones in Pages (1991 i 2003), Noiject (1992), Here to Here (1995), I Was Real – Documents (1996), Absolute Zero (1998), Luminous (2001).

Otrzymał wiele nagród, m.in. jedną z głównych nagród na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu w 1986 roku (za Kaze no sentan). Saburo Teshigawara jest także autorem choreografii dla kilku cenionych zespołów m.in.: White Clouds Under the Heels cz. I i II dla Frankfurt Ballet (na zaproszenie Williama Forsythe’a, 1994 i 95), Święta wiosny dla Baletu Opery w Monachium (1999), Modulation dla Nederlands Dans Theater I (2000), Para-dice dla Baletu Grand Theatre du Geneve (2002), czy Air dla Baletu Opery Paryskiej(2003).

Artysta stworzył własny język tańca operujący ogromną skalą ruchu od ekstremalnej dynamiki do bezruchu. Dużą wagę przywiązuje też do przestrzeni, światła i scenografii (czasem ruchomej). Często wykorzystuje też projekcje filmów i slajdów. Jego spektakle wyróżniają się wyrafinowanymi, abstrakcyjnymi obrazami oraz stosowaniem iluzji optycznej. Ekspresja fizyczna i niezwykłe obrazy służą wyrażeniu świata duchowych przeżyć człowieka zanurzonego w czasie i przestrzeni.

Saburo Teshigawara jest też twórcą spektakli multimedialnych realizowanych z muzykami w przestrzeniach nieteatralnych (tzw. projektów site specific) np. Oxygen (2002). Wyreżyserował też kilka oper, m.in. Dydonę i Eneasza dla Opery La Fenice w Wenecji i Turandot dla festiwalu w Edynburgu. Ponadto jest artystą plastykiem: twórcą instalacji, fotografii i filmów oraz autorem kilku książek. Realizuje też wiele projektów edukacyjnych i warsztatowych, np. w 1995 roku zainicjował w Wielkiej Brytanii projekt taneczny S.T.E.P. 2000. Od 2006 roku artysta wykłada na uniwersytecie Św. Pawła w Japonii. Saburo Teshigawara nigdy nie gościł jeszcze w Polsce.

Sprzedaż biletów na spektakl Miroku: kasy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej:

tel. 22 826 32 88, http://www.teatrwielki.pl (ceny biletów normalnych: 50-75 zł)

Na prelekcję wstęp wolny

Informacje o festiwalu: tel. 22 628 64 08, w godz. 12.00 – 19.00 (oprócz poniedziałków)

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close