Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Teatr Gekidan Kaitaisha i Teatr Cinema z Michałowic „Posthuman theatre”

Zdjęcie: Warszawa/XIX Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2012: Teatr Gekidan Kaitaisha i Teatr Cinema  z Michałowic „Posthuman theatre”

Posthuman theatre: Teatr Cinema + Gekidan Kataisha. Fot. Cinefoto/Marta Ankiersztejn.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr Cinema wspólnie z Teatrem Kaitaisha realizują polsko-japoński projekt teatralny, którego pierwszy etap miał miejsce w Tokio w ramach Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. Trzytygodniowa wspólna praca w październiku i listopadzie 2011 roku zaowocowała polsko-japońską wersją spektakli : Hotel Dieu Teatru Cinema i Finality living Teatru Kaitaisha. Projekt pod wspólnym tytułem The Posthuman Theatre w formie prezentacji obydwu spektakli podczas jednego wieczoru, miał swoją japońską premierę w Tokio.

Występom towarzyszyło sympozjum z udziałem Zbigniewa Szumskiego oraz japońskich artystów, reżyserów i krytyków. Wziął w nim udział m. in. Hisao Takase, reżyser który przygotuje w tym roku w Tokio Naszą Klasę T. Słobodzianka, a podczas konferencji w Tokio omawiał projekt The Posthuman Theatre. Projektowi patronuje The Japan Director Association, które zorganizowało sympozjum i warsztaty w Ai Hall w Itami, jednym z najważniejszych w Japonii miejsc dla współczesnego tańca i teatru. Warsztaty, które poprowadził Zbigniew Szumski, zgromadziły świetnych tancerzy, aktorów i choreografów. Praca w Japonii stanowi początek współpracy Teatru Cinema z Teatrem Kaitaisha. Premiera japońska wieczoru spektakli miała miejsce 11 listopada 2011 roku w Morishita Studio w Tokio. Kolejnym jej etapem są prezentacje obydwu spektakli jesienią 2012 roku w Polsce.

Po pokazie spektakli – spotkanie artystów z widzami.

Reżyser Zbigniew Szumski o projekcie The Posthuman Theatre:

„Zjawiska komunikujące zestawione w obrazy i tańce.

Drobne gesty codzienne, prywatne, zebrane i ułożone w mówiące obrazy.

Sytuacje społeczne – musztry, tortury wkomponowane w zachowania „lżejsze” podglądnięte w telewizji.

Gesty przedsymboliczne. Już wyizolowane, ale wciąż nasycone indywidualną opowieścią.

Z tych elementów zbudowana jest opowieść o współczesnym człowieku.

Emocje zbanalizowane w codziennym życiu odzyskują swoją intensywność i świeżość.

Polsko-japoński zespół odróżnia się i jednoczy w spektaklu, którego przesłaniem jest docieranie do różnic kulturowych ale też określanie obszarów wspólnych.

Pytanie o kondycję ludzką po tragedii w Fukushimie oraz konfrontacja tego faktu z polskim cieniem

historycznym związanym z holocaustem i traumą II Wojny Światowej (m.in. ożywianie obrazów Andrzeja Wróblewskiego Rozstrzeliwania).

Pytanie o kondycję ludzką poprzez wiersz Wisławy Szymborskiej Tortury wielokrotnie zinterpretowany tańcem i ruchem. Mówiony, nie deklamowany, w wielu językach.”

Reżyser Shinjin Shimizu o Finality Living (Ostateczności życia):

„Jest to opowieść o ludziach, którzy utracili swoją podmiotowość i nie działają już we własnym imieniu, jednak nie mając wyboru, muszą kontynuować życie.

Nagłe wypowiedzi oraz pojedyncze gesty ludzkich ciał pozbawionych podmiotowości i przynależności są wciąż uparcie wpisywane w przestrzeń teatralną.

Teatr Kaitaisha mierzy się tu ze współczesnymi tematami odnoszącymi się do prawa i sprawiedliwości, takimi jak: płeć, japoński system władzy, przemoc, niemożność komunikacji, czy wypadek nuklearny.

Ukryta historia wydobywana jest tu na światło dzienne poprzez ciała chorych, którzy żyją, odkrywając

uwarunkowania własnego bytu w samym środku społeczności spektaklu.”

Teatr Kaitaisha z Tokio, założony w 1985 roku przez kierującego nim do dziś reżysera Shinjin Shimizu, działa w obszarze teatru ekspresji fizycznej. Jego nazwa oznacza Teatr Dekunstrukcji. Kreuje swoje przedstawienia z tańca, ruchu, elementów wizualnych i muzyki. Tworzy teatr zaangażowany społecznie, ponad barierami językowymi. Punktem wyjścia w ich pracy są ograniczenia ciała i umysłu ludzkiego będące efektem wpływu polityki światowej i lokalnej. Jego spektakle wyrażają krytykę współczesnego społeczeństwa japońskiego, podejmując m.in. tematy rasizmu, społecznego wykluczenia, uprzedzeń dotyczących płci i seksu. Pokazują sytuację jednostki poddanej coraz większej kontroli i ograniczeniu wolności. Teatr Kaitaisha zdobył międzynarodowe uznanie, występując w wielu krajach Europy i w Stanach Zjednoczonych.

W 2004 roku Shinjin Shimizu we współpracy z artystami spoza Japonii rozpoczął międzynarodowy projekt pt. Dream Regime Project, badając wpływ polityki na wizerunek ludzkiego ciała w społeczeństwie. W ramach tego projektu zespół kilkakrotnie gościł w Polsce (głównie w Gdańsku).

http://www.kaitaisha.com

Teatr Cinema jest jednym z najbardziej oryginalnych teatrów alternatywnych w Polsce. Powstał w 1992 roku. Tworzą go malarze z Trójmiasta oraz aktorzy, z których większość pracowała poprzednio w Teatrze im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze. Tamże stworzyli spektakl pt. Cinema, którego tytuł stał się nazwą teatru. Siedziba zespołu mieści się w Michałowicach w Karkonoszach. Autorem scenariuszy, tekstów i scenografii oraz reżyserem spektakli teatru jest Zbigniew Szumski. Artysta studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku u Jerzego Krechowicza, cenionego plastyka, twórcy awangardowego teatru wizualnego Galeria. Przedstawienia Teatru Cinema pozostają w kręgu inspiracji płynących z idei i praktyki twórczej Tadeusza Kantora. Świat spektakli teatru Cinema tworzą wspomnienia, sny i marzenia zderzone z materią codzienności. Ważnym źródłem inspiracji afabularnych spektakli teatru są wnikliwe obserwacje ludzkich zachowań. Teatr Cinema stworzył kilkanaście spektakli teatralnych i kabaretowych oraz serię programów telewizyjnych nasuwających skojarzenia z Latającym Cyrkiem Monthy Pythona. Surrealistyczne przedstawienia teatru wyróżniają się niezwykłymi obrazami i specyficznym humorem. W przedstawieniach Teatru Cinema nie okazujący uczuć i traktujący się instrumentalnie ludzie wypełniają niepokojące, puste przestrzenie obsesyjnym rytuałem bezsensownych czynności. Tragikomiczne postacie wykonują prozaiczne (często wstydliwe) czynności, wygłaszając absurdalne monologi. Tematami spektakli teatru są m.in.: identyczność podstawowych ludzkich doświadczeń oraz nieprzenikalność ludzkich światów wewnętrznych. Teatr Cinema wielokrotnie z powodzeniem występował w kraju i za granicą, m.in. na festiwalach: „Spielart” w Monachium, „Passage” w Nancy, „Zuercher Theater Spektakel” w Zurychu, festiwalu teatrów eksperymentalnych w Kairze (gdzie otrzymał Grand Prix za Donga). Centrum Sztuki Współczesnej zorganizowało monograficzny przegląd twórczości Teatru Cinema w 1999 roku. Prezentowało także spektakle Teatru Cinema podczas dwóch edycji przeglądu „Wydarzenia Teatralnego Off-u”.W tym roku Teatr Cinema obchodzi jubileusz 20-lecia działalności artystycznej.

Janusz Marek

http://www.teatrcinema.pl

Wizytę teatru Kaitaisha wspierają The Saison Foundation oraz The Japan Foundation.

Sprzedaż biletów na wieczór spektakli pt. The Posthuman Theatre w dniach 23 i 24.10 (wtorek, środa) w godz. 12.00 – 19.00 w CSW Zamku Ujazdowskim (ul. Jazdów 2). Ceny biletów: 55 zł i 40 zł.

Na prelekcję – wstęp wolny.

Informacje o festiwalu: tel. 22 628 64 08 w godz. 12.00 – 19.00 (oprócz poniedziałków) oraz http://www.csw.art.pl, a także w zakładkacha Kalendarium/Wydarzenia.

THE POSTHUMAN THEATRE

w wykonaniu

Teatru „Kaitaisha” z Tokio i Teatru „Cinema” z Michałowic

Część I

koncepcja, reżyseria, scenografia: Zbigniew Szumski

Część II

koncepcja, reżyseria: Shinjin Shimizu

Po pokazie spektakli – spotkanie artystów z widzami.

Aktorzy:

Paweł Adamski Jonathan Giles Gerner

Jan Kochanowski Hino Hiruko

Tadeusz Rybicki Honma Ryoji

Monika Strzelczyk Irie Taira

Izabela Terek – Jopkiewicz Ishi Yasuji

Małgorzata Walas – Antoniello Kumamoto Kenjiro

Nakajima Miyuki

Sugiuta Chizuko

Yabe Kumiko

Yamada Rei

Tłumaczenia:

Koichi Kuyama

Menedżerowie:

Sasaki Katsumi

Katarzyna Szumska

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close