
Fot. Martin Schick
Fot. Martin Schick
W ramach XV Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się performatywny start-up – Corporation, Incorporated Martina Schicka. Performans jest częścią projektu Seria Niskobudżetowa (2016-18). Prezentacja performansu na Festiwalu C/U odbywa się w ramach: Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej.
O spektaklu:
Nowe strategie pracy w korporacjach wkraczają w przestrzeń teatru, aby w niej zastosować określenia do tej pory zarezerwowane dla sfery biznesu. Zbudowanie społeczności, która zaangażuje się w tworzenie futurystycznego projektu artystycznego, pomaga wyobrazić sobie publiczność przyszłości. W odpowiedzi na nowe modele produkcji, cięcia finansowe i wzrost znaczenia prywatnego kapitału w sztuce trzeba zająć stanowisko. Bezlitosne wpisywanie sztuki w mechanizm zorientowany na postęp i wzrost sprawia, że każde dzisiejsze działanie jest już częścią sztuki jutra. Tak jak my jesteśmy częścią tego gorzkiego elaboratu o relacji sztuki i kapitalizmu.
Koncepcja, realizacja i wykonanie: Martin Schick
Produkcja: General Performances
Koprodukcja: Monty Antwerp, PSA Shanghai, Hongkong Arts Center
Prezentacja na Festiwalu C/U w ramach: Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej
Seria Niskobudżetowa (2016-18)
Trzy części z cyklu eksperymentalnych akcji łączących taniec i ekonomię, które odbywają się w instytucjach kultury w Europie i na świecie. Cały projekt zaplanowany jest na dwa lata i zakończy się w roku 2018. Szwajcarski artysta wykonuje serię działań w warunkach niskobudżetowych. Nie chce pomocy technicznej, hotelu i transportu. Zrzeka się standardowych wygód artysty, aby stać się realnym partnerem w spotkaniu z widzami. Finansowe poświęcenie przynosi ulgę: zwalnia z obowiązku dostarczania przyjemnego obrazu rzeczywistości. Artysta sprawdza, czy da się wytworzyć wysoką jakość za niską cenę. Proponuje widzowi antyspektakl: surowość zamiast świateł i scenografii, celebrację osobistych spostrzeżeń zamiast tekstu dramatycznego, w miejsce estetycznej oprawy stawia problem do rozwiązania. Wykorzystuje dyskurs ekonomiczny w tworzeniu treści, taniec jako formę wyrazu i uczestnictwo jako metodę pracy. Publiczność zostaje włączona w proces kreacji, a teatr przekształca się w przestrzeń doświadczenia. Celem nie jest stworzenie kolejnego „produktu” ze społeczno-politycznym tematem w tle, ale odkrycie politycznego charakteru procesu powstawania spektaklu, który obejmuje wszystkie etapy produkcji – od kwestii technicznych po krytykę. Artystyczna odpowiedź na cięcia, kryzysy finansowe czy narzekanie instytucji na ciągły brak funduszy, a także finansowy autoportret samego Schicka, który poddaje rewizji swoje dotychczasowe życie utrzymującego się z dotacji, rozpieszczonego artysty z bogatego kraju.
Wstęp wolny!
Strona festiwalu: www.2016.cialoumysl.pl/